Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Procesvejledning.
Advertisements

Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Studietid på Roskilde Gymnasium Liv Fernley Schoppe.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
PRÆSENTATION AF LEKTIER ONLINE På forældremøde.
Oplæg om Dictus og anvendelsesmuligheder d. 5/
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Modul 2.
Modul 6: Personlig salgscoaching
Fordybelse i et projekt
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DUBU Superbrugerrollen
Studieretningsprojektet
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Projekt Ny Skolehverdag EUC Nordvest
1.08 Test.
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Elevernes evaluering af grundforløbet
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
PORTFOLIO i skriftlig biologi
Det gode møde i folkeskolen
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
Anerkendende pædagogik
FÆLLES målstyring i matematik
Den gode tone Lse.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Projektleder Jan Hauerslev
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Kommunikation - trykstil
Sund Mund til Byens børn
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Fastholdelseskaravanen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
dho- og sro-evaluering
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile på nettet. Eleverne afleverer ikke til tiden. For lærerne er rettearbejdet stort og samtidig flytter det for lidt.

Mål At gøre det skriftlige arbejde mere motiverende. At gøre eleverne bedre til at skrive og sikre en udvikling i det skriftlige arbejde. At gøre eleverne mere bevidste om skriveprocessen. At imødegå snyd. Øget afleveringsprocent til tiden.

Tiltag At afprøve synkrone mødeværktøjers anvendelighed i forbindelse med skriftlighed At afprøve procesvejledning. Mere fokuseret retning. At bevidstgøre om sproglige strukturer. Bedre progression i skrivearbejdet. Forsøge at sikre at skriveprocessen kommer tidligt i gang i forhold til afleveringstidspunktet Målrettet vejledning i forhold til forskellige genrekrav. Træning af delkompetencer

Tegn Mere positiv indstilling til det skriftlige arbejde. Bedre stile. Øget indsigt i egne stærke og svage sider. Skærpet bevidsthed om sproglige strukturer. Mere målrettet arbejde med relevante hjælpemidler(f.eks. opslagsværker, egne noter, tidligere opgaver). Mindre snyd. Øget afleveringsprocent til tiden.

Problemer Eleverne forstår ret ofte ikke, hvad opgaverne går ud på og mange har ikke andre at spørge end lærerne Nogle elever aner ikke, hvordan de skal gribe skrivearbejdet an. I starten af gymnasieforløbet begynder de fleste arbejdet dagen før de skal aflevere. Nogle kan have svært ved at modtage skriftlig vejledning: ”Jeg synes altid du er sur, når du skriver”  

Fordele Det virtuelle møde virker intenst og koncentreret. Her kan computeren noget som rigtige lektieværksteder eller ”skrivefængsler” ikke kan. Det er lettere for læreren at give mundtlig end skriftlig respons.

Man kan differentiere ved vejlede på forskellige niveauer Basiskompetence (fra retskrivning til tekststruktur) Diskurskompetence (fagspecifikke arbejds- og tænkemåder) Tekstkompetence (fagspecifikke genrekonventioner) Proceskompetence (håndtere deadlines, planlægge skriveprocessen, udnytte varierende skrivestrategier, modtage/bruge feedback mv.)

Fordele Tid til den enkelte – fordybelse Vejledningen er uafhængig af tid og sted Tid til den enkelte – fordybelse Koncentreret arbejde med opgaverne. Eleverne fremhæver procesvejledning som mere koncentreret end almindelige lektievejledning Elever hjælper hinanden Læreren får bedre forståelse for den enkelte elevs tankegang. Bedre forståelse for hvad der er svært at forstå i opgaveformuleringer f.eks. Man undgår snyd. Afskrivning og oversættelsesprogrammer hærger især sprogundervisningen Færre røde streger Rettearbejdet føles meningsfuldt

De lærere, der har arbejdet med programmet, er tilfredse med dets faciliteter og ydeevne. Den gruppe som er aktiv nu, ønsker at arbejde videre med programmets muligheder og procesvejledning. Der er en tilgang af nye brugere på de skoler, hvor der er flest lærere med

Ulemper Tids- og planlægningskrævende. Man kan ikke gennemføre vejledninger af hele klasser hver gang. Det fungerer bedst, hvis vejledningen er et tilbud. I gennemsnit bruger omkring halvdelen af en klasse denne vejledningsform. Elevernes syn på afleveringer skal ændres Eleverne er undertiden nervøse ved den måde at arbejde på, for de ved godt eller har lært at: Gode ”produkter” ikke er et mål i sig selv. De skal produceres, fordi eleverne skal evalueres

Ulemper Stadig elever, der ikke kan nås. De har ikke tid til den form for vejledning. De har undertiden mangelfuldt teknisk udstyr, hvilket giver tekniske problemer. Indgreb i elevernes fritid Aftenarbejde – dårlige arbejdsforhold for visse lærere. Stor fare for merarbejde – læreren skal passe på at overholde sin rettetid. Det vil sige rette det færdige produkt mindre intenst.

Anbefalinger At ledelserne sikrer at procesvejledning kan lade sig gøre teknisk. Kræver omlægning af rettearbejdet. Vigtigt at sikre en hyppig erfaringsudveksling mellem de lærere – ofte fra vidt forskellige fag – der arbejder med denne retteform.

Lærerne som deltog vores seneste fællesmøde var enige i, at det vil være svært at gå tilbage til en klassisk retning af skriftlige produkter, når man har arbejdet med procesvejledning.