Teoretisk pædagogikum

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Studieretningsprojekter
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Kursus i problemformulering
Eksempler på gode og ikke så gode problemformuleringer
SRP-konference workshop 2
Karl Henrik Flyums model
Samarbejde, Læring, Projektmanagement Problemformuleringens svære kunst mm , Kirsten Schmidt.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Intro og Problemformulering
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
SRP 2014.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Studieretningsprojekter
SRP 2014.
Udvidet problemformulering
Synopsis VIP13 HH3.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Værkstedsundervisning
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Historie, samfundsfag og den gode opgaveformulering
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Den populærvidenskabelige artikel
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
SRP SKRIV!.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
SRO SKRIV!.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Teoretisk pædagogikum

Begrebsafklaring A. Opgaveformulering Noget lærerne stiller Hører til i SRP-sammenhænge B. Problemformulering Elevernes genre Hører til i alle de andre samspilssammenhænge

Den gode problemformulering Opgavens pentagon kan bruges, når eleverne skal lave en faglig undersøgelse af et problem Hvad spørger du om? (pf) Hvorfor spørger du? Hvad spørger du til? Hvad spørger du med? Hvordan spørger du?

Opgavens pentagon

Den gode problemformulering Spørgsmålet skal lægge op til en reel undersøgelse, hvor eleven ikke kender svaret på forhånd. Elevens undren kan tage afsæt i: Noget der ‘skurrer’ (rummer modsigelse/ kontrast) Noget der ikke stemmer overens med den gængse opfattelse En uforklaret observation Et ‘videnshul’ – noget der endnu ikke er undersøgt til bunds

Opgaveformulering En opgaveformulering Skrives af vejledere Indeholder krav, der skal opfyldes i opgaven Sprogligt: Indeholder imperativer – Gør rede for … Analysér … Diskutér … Ofte i passiv form

Forskellen på en opgaveformulering og en problem formulering - sprogligt set Skrives af vejledere Indeholder krav, der skal opfyldes i opgaven Sprogligt: Indeholder imperativer – Gør rede for … Analysér … Diskutér … Ofte i passiv form En problemformulering Skrives af eleven selv Indeholder spørgsmål, som eleven ønsker af besvare i opgaven Sprogligt: Verberne i nutid Hovedspørgsmål/ undren + underspørgsmål Aktiv form

Eksempel på en opgaveformulering - sprogligt Titel/ emne: Social arv i Danmark Gør rede for udviklingen i Danmark med hensyn til social mobilitet. Inddrag social arv som en faktor, der kan hæmme den sociale mobilitet. Analysér udvalgte dele af Jonas Bengtssons roman Submarino med særligt henblik på, hvordan den sociale arv kommer til udtryk litterært. Diskutér med udgangspunkt i artiklen ‘Skolen fastholder negativ social arv’ af Malene Lund Pedersen, hvorfor det er så svært at bryde den sociale arv

Eksempel på en problemformulering - sprogligt Titel/ emne: Social arv i Danmark Problemformulering: Gennem årtier har skiftende regeringer haft som mål at mindske den negative sociale arv i Danmark. Hvorfor er det så ikke sket – og kan en fiktiv tekst medvirke til at give svarene? Underspørgsmål: Hvad kendetegner udviklingen mht social mobilitet i Danmark? Hvilke sammenhænge er der mellem social arv og social mobilitet? Hvordan kommer temaet ‘social arv’ litterært til udtryk i Jonas Bengtssons roman Submarino – hvilke forklaringer giver romanen på, hvorfor de to hovedpersoner ikke evner at blive mønsterbrydere? Hvorfor er det, trods mange og forskellige politiske tiltag, så vanskeligt at udrydde den sociale arv?

SRP Det anbefales, at man laver en samlende overskrift på en SRP opgaveformulering i form af et overordnet spørgsmål, der sikrer sammenhæng i den efterfølgende opgaveformuleringen. Altså ikke blot et emne/tema som overskrift.”

SRP Opgaveformuleringen skal Være konkret og afgrænset Være præcis i hvad der kræves, herunder omfang Inddrage aspekter eller være ledsaget af bilag, som ikke er blevet drøftet under vejledningen Gøre det muligt at honorere kravene Kunne besvares fyldestgørende inden for de tidsmæssige rammer Have en form så opgaven ikke kan udarbejdes detaljeret på forhånd Tage hensyn til de overvejelser eleven har gjort sig om opgaven inden for skriveperioden

SRP (vø –iø) Redegør kort for Finanskrisen. Analyser udvalgte danske virksomheder med fokus på deres økonomiske situation henover finanskrisen. Vurder fremtiden for dansk økonomi og for de udvalgte virksomheder Styrker?? Svagheder?? Hvad kunne et overordnet spørgsmål til opgaven være?

SRP (vø-iø) Redegør for sanktionerne fra EU mod Rusland og sanktionerne fra Rusland mod EU. Foretag en økonomisk analyse af virksomheden SPF Danmark A/S med fokus på, hvorledes sanktionerne mellem EU og Rusland har påvirket virksomheden. Vurder hvorledes disse sanktioner påvirker den danske økonomi, og diskuter hvad den danske regering kan gøre for imødekomme disse udfordringer. Styrker?? Svagheder?? Hvad kunne et overordnet spørgsmål til opgaven være?

SRP (eng-iø) Redegør for den planlagte frihandelsaftale mellem EU og USA Analyser de økonomiske og politiske svagheder og styrker ved aftalen for USA, EU og verdenshandlen generelt. I forlængelse heraf bedes du analysere relevante politiske problemstillinger i USA i forhold til frihandel og frihandelsaftalens legitimitet fremover, inddrag herunder det vedhæftede engelsksprogede materiale. Diskuter til sidst vanskelighederne ved at indgå frihandelsaftaler. Styrker?? Svagheder?? Hvad kunne et overordnet spørgsmål til opgaven være?

DIO-årsprøve 2015 Dansk og international økonomi Redegør for væsentlige træk ved den danske velfærdsmodel Foretag en analyse af dokumentarudsendelsen ”Blok på bistand 1:4” (2014) med særligt fokus på genre, personskildringer og virkemidler Diskutér i forlængelse af analysen det danske velfærdssystems metoder til at tage hånd om de udsatte grupper i samfundet. I din diskussion skal du inddrage den aktuelle debat i medierne vedr. velfærdsstaten Hvordan kunne opgaven omformuleres, så der blev et problem at undersøge?

SOP Skrives på 3. år – eksamen jul eller sommer SOP har et omfang på 15-20 normal sider og er en rapport Fra problemformulering til opgaveformulering Mundtligt eksamen som det kendes fra DIO Rapport bedømmes ikke

”Når nu Zambia er så rig på råstoffer, hvordan kan det så være, at befolkningen er så fattig?” Herefter pentagonens spørgsmål Christoffer Guldbrandsen, Tyveriet af Afrika