Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Prioritering.
Advertisements

Anerkendende APV.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Livets Ord September 2015 "Du skal elske din næste som dig selv" (Mark 12, 31).
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Skriv en kommunikationskontrakt. Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
ORGANISATION workshop
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hvordan tror du kravene til ledere forandres i løbet af de næste 5 år?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Alle rettigheder forbeholdes
Børnebakkens Indsatser
Praksiseksempel fra Teater GROB
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
Hvorfor resultatløn?.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen Robusthed basiskursus
Det gode møde i folkeskolen
Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen
ÅRHUS AFDELING.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personlighed og Kompetencer
Centralforeningen for Stampersonel
KIGO og kommunernes opgaver
International økonomi for matematikere
Næste skridt og lavthængende frugter
Sådan bruger du præsentationen
Ledelsesevaluering.
Dialogspil om lærerarbejdsliv
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
1½ times arbejde i gruppen
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Alle rettigheder forbeholdes
Alle rettigheder forbeholdes
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Quiz Uge 2 – mandag.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen

Hvad skal vi i dag? Diskutere: Hvad er vi glade for og stolte af og hvad vil vi i fremtiden? Komme frem til: En fælles prioritering af, hvad der er kerneopgave, og hvilke opgaver, der ligger ud over kerneopgaven. Få sat fokus på: Er vi enige om, hvad vi skal prioritere højst? Bruger vi tiden på det, vi prioriterer højst? Er vores mål realistiske? Det, vi når – frem for det, vi ikke når Tid: 3 timer

Proces Det er vi glade for og stolte af Præsentation af resultater Gruppearbejde Præsentation af resultater Fælles Formulering af vision TRIO (Leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant) Brainstorm på krav og opgaver Inddeling i kan og skal krav Opsamling: Den fælles prioritering

Baggrund Ingen kan det hele – men bruger vi tiden rigtigt? Det er et vigtigt spørgsmål at stille, for når vi siger, at vi ikke har tid til at udføre en bestemt opgave, så betyder det, at vi har valgt ikke at prioritere den! Vi bliver nødt til at rette vores fokus mod at bruge tiden rigtigt og få talt med hinanden om, hvordan vi vil håndtere de vilkår, vi har.

Forebygger stress ved: Baggrund Forebygger stress ved: At skabe overblik over krav og hvordan vi kan prioritere i vores opgaver At vi kan hjælpe hinanden til at sige ”det er godt nok” og have fokus på det, vi når at lave, når vi er på arbejde.

Prioritering, men hvordan? Ved at skelne imellem ”kerneopgaven” og ”det ekstra”: Der er noget, vi SKAL gøre. Der er noget, vi KAN gøre, hvis der er tid.

Kerneopgaven = skal-krav Kerneopgaven er det vi fagligt og professionelt stiller som krav, at vi SKAL opfylde Vi kan også bruge betegnelsen skal-krav eller skal-opgaver. Skal-kravene opfatter vi ofte som selvfølgelige. Det er som regel de krav, arbejdsgiveren betaler for at få opfyldt.

Det ekstra: Kan-krav En række opgaver, som vi gerne vil nå, men som ligger ud over kerneopgaven. Opleves ofte som krav, selvom det egentlig er noget, vi kan nå, hvis vi har tiden til det. Det, som vi kan lade være med, når vi har travlt

Uklarhed om skal-krav giver stress Når mange kan-krav glider over og opleves som skal-krav, stiger stressen Derimod kan vi føle os mere trygge og tilfredse, hvis vi forholder os til skal-kravene og efter endt arbejdsdag kan sige: ”Jeg levede op til kravene – og lidt til”

Eksempel På en ældreinstitution vil nogle af skal-kravene være at følge serviceaftalerne, at deltage i personalemøder og at indgå i teamarbejde. Kan-kravene på en ældreinstitution kan være ting, som giver en øget trivsel for den ældre, fx at købe julegaver til den ældres pårørende – uden at slække på at udføre skal-kravene i serviceaftalen. Det kan også være krav, der får den enkelte medarbejder til at opleve faglig udvikling, fx at lave faglig sparring og supervision eller udviklingsarbejde.

Det er vi glade for og stolte af Hvad fungerer godt i det arbejde, vi udfører i dag? I skal nu arbejde i grupper på fire med følgende spørgsmål: Hvad er vi mest stolte af/tilfredse med ved måden, vi udfører arbejdet på i dag? Hvad er vi mest stolte af/tilfredse med ved arbejdspladsen? Hvad er vi specielt dygtige til på vores arbejdsplads? (Giv gerne eksempler) Hvad ønsker vi at være kendt for om 2 år på vores arbejdsplads? Gruppearbejdet varer 20 minutter.

Præsentation af resultater En gruppe fortæller først De øvrige supplerer, hvis de har nyt at tilføje Centrale pointer skrives på flip-over Tid: max 20 minutter

Formulering af vision/Pause

Introduktion til gruppearbejde For at sikre os, at vi nærmer os visionen og ønskerne, er det vigtigt, at vi har fokus på kerneopgaven i arbejdet Nu: Overblik over krav og opgaver Derefter: Prioritering med udgangspunkt i kerneopgaven

Gruppearbejde: Brainstorm I nye grupper på fire personer: Lav en liste over de arbejdsopgaver, I har i afdelingen. Listen skal både rumme de helt konkrete daglige opgaver og de mere overordnede. Noter alle de opgaver, I kan komme i tanke om. I kan med fordel tage udgangspunkt i en typisk arbejdsuge. Skriv hver opgave på en post-it Tid: 15 minutter

Det næste skridt: Prioritering For at blive bedre til at prioritere og have fokus på kerneopgaverne skal vi nu dele opgaverne/kravene op i kan-krav og skal-krav Formål: At blive mere tilfredse med det, vi når – og ikke bruge for meget energi på det, vi ikke når Opgave: Diskutér hver post-it og vurdér, om det er et kan-krav eller et skal-krav Hæng jeres opdeling op på en planche Tid: 45 minutter

Opsamling: Den fælles prioritering Hæng plancherne op og præsentér kort jeres prioriteringer Tid: 30 minutter Find i fællesskab frem til de 10 vigtigste skal-krav og de 10 vigtigste kan-krav

Fælles: Når visionen har været på arbejde Om et år, når vi har arbejdet efter denne vision og disse skal-opgaver og kan-opgaver, hvad er så blevet muligt, som ikke er muligt i dag?

Hjemmeopgaver Hver især: Have fokus på skal-kravene og være tilfreds – også på dage, hvor det kun er dem, vi når For tovholderne: Opstille overblikket over kan og skal krav et synligt sted

Vi forebygger stress sammen Tak for i dag! Vi forebygger stress sammen