Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen"— Præsentationens transcript:

1 Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen
Boligorganisationernes møde med Byrådet 30. oktober 2017

2 Udvikling på affaldsområdet
EU-udbud måske nye vognmænd fra sommer 2018 Nye ordninger Indsamling af madaffald Alle parcel og rækkehuse april 2019 Etageejendomme mv. fra januar 2020 Revurdering af takststruktur Hidtil samme fællesgebyr for alle Politiske drøftelser - takst 2019 EU-udbud Vi gennemfører netop nu EU-udbud på alle ordninger. Fra starten af den nye kontrakt vil der ikke være væsentlige ændringer –ud over måske nye vognmænd. Hvis der kommer nye vognmænd vil vi sørge for at orientere ejendomsfunktionærer i god tid. Ny mulighed er afhentning af glas fra 2- eller 4-hjulede containere Madaffald Indsamling af madaffald vil komme i løbet af den kommende kontraktperiode. Vi har valgt at starte med at sortere madaffald i parcel- og rækkehuse. Det er for at vi kan samle erfaringer inden vi begynder i de store boligorganisationer. Takststruktur Flere af jer har givet udtryk for at der er behov for at se på rimeligheden i gebyrstrukturerne, som de fungerer i dag. Og det er vi enige i. Der er sket ændringer i hvordan affaldet bliver håndteret som betyder at der er forskel på håndtering i parcel- og rækkehuse og i etageejendomme. Derfor skal politikerne først i Miljøudvalget tage stilling til takststrukturen denne vinter. Vi lægger op til at der kan ske ændringer forud for vedtagelse af taksten fra 2019. En anden ændring er at flere boligorganisationer overvejer nedgravede løsninger til affaldet. Det er der efterhånden erfaringer med blandt andet i Høje Gladsaxe.

3 Ny ordning - Samarbejde er vigtigt
Processen tager tid Erfaring fra 2013 Gradvis implementering Kontakt til boligorganisationer Ejendomsfunktionærer er vigtige ambassadører Møde 21. november Kommunikation med administrationerne Kommunikation til beboerne Som sagt skal vi i den kommende kontraktperiode indføre madaffald. Proces For at opnå en god start i boligorganisationerne vil vi gå gradvist til værks. Det betyder, at I ikke kommer i gang samtidigt og vi vil samle erfaringer, så I kan drage nytte af hinandens erfaringer. Det har vi valgt på grund af vores fælles erfaringer med sortering af plast og metal. Det er væsentligt nemmere at indføre nye ordninger i parcel-og rækkehuse med individuelle affaldsløsninger end i en affaldsgårde med mange brugere. Det er også vigtigt at komme tidligt i gang – det tager lang tid at indføre ændringer. Der kan være behov for ændringer i affaldsgårde og adgangsforhold. Kontakt til boligorganisationerne Det er rigtigt vigtigt i vores arbejde med både at indføre nye ordninger -men også at få dagligdagen til at glide - at der er en god kontakt til ejendomsfunktionærer/viceværterne, der kommer i ejendommene og kender de forskellige udfordringer. Derfor genoptager vi vores ”viceværtmøder” – første gang 21. november – hvor ejendomsfunktionærer/viceværter bliver orienteret af os og vi høre om deres dagligdag. De input vi får med fra jeres gruppearbejde om lidt vil vi også bruge på mødet og i det videre samarbejde. Ikke kun ejendomsfunktionærer/viceværter er vigtige - vi har også fokus på hvordan vi bedst kommunikere til og med beboerne.

4 Vil I hjælpe os? To emner Proces Kommunikation Materiel og indretning
Noter egne tanker Drøft jeres tanker ved bordene Prioriter de vigtigste emner ved bordene Fælles opsamling 11 borde med ”bordformand” Nu er det så vi gerne vil have jeres hjælpe – hvordan kan vi hjælpe med at gøre processen hos jer så smidig som mulig? Om lidt – ikke endnu – vil vi bede jer gå ud i grupper og drøfte to emner: kommunikation og indretning Udgangspunktet er, at vi skal sortere madaffald. Det har byrådet vedtaget, så emnet er hvordan vi sikre den bedst mulige proces. Kommunikation Hvad er jeres forventninger og ønsker til hvordan vi (i Kommunen) kan sikre at I og jeres ejendomsfunktionærer/viceværter bliver klar til at sortere madaffald. Og Hvad der jeres forventninger og ønsker til hvordan vi skal sikre at alle beboere bliver klar til at sortere madaffald? Materiel og indretning Hvad er jeres forventninger og ønsker til den praktiske implementering Hvad og hvordan skal vi levere materiel til jer På hvilken måde kan vi hjælpe jer til indretning – og hvad kan I selv gøre? Processen er : Først noterer I hver i sær jeres tanker på de sedler, der ligger på bordene. Herefter drøfter I jeres input ved bordene Til sidst prioriterer i de vigtigste emner og gode råd/ønsker ved hvert bord. Ved hvert bord er der en bordformand, som vil hjælpe jer igennem og holde styr på tiden. Der er også Byrådspolitikkere ved alle borde – jeres rolle er at sikre der bliver gode drøftelser og at alle kommer til orde. Lad alle sedler ligge ved bordene vi samler dem ind og tager dem med i vores arbejde.

5 I skal finde et bordkort
Arbejdernes boligselskab i Gladsaxe, ABG Grøn Boligforeningen, 3B Lyseblå Boligforeningen, AAB Lilla Foreningen Socialt Boligbyggeri i Glx, FSB Lyserød Gladsaxe Almindnyttige Andelsboligforening Rød Gladsaxe Almindnyttige Boligselskab Hvid Lejerbo, LB Mørkeblå Gladsaxe Byråd Gule Ansatte på rådhuset Grå


Download ppt "Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google