Et undervisningsforløb med afsæt i genrepædagogik Om nyhedsartikler
Kritisk tekstbevidsthed 1. fase Opbygning af viden Kritisk tekstbevidsthed Selvstændig konstruktion Dekonstruktion 4. fase 2. fase Fælles tekstkonstruktion 3. fase
1. fase – Opbygning af viden - Forforståelse, viden og erfaringer Gæt et ord – før læsning Brainstorm på tavlen Ord-parringsleg Quiz og byt Nyhedstrekanten Gæt et ord: Synliggørelse af, hvad eleverne lærer gennem forløbet Brainstorm røber, at eleverne har en stor viden om, hvor man kan finde artiklen/nyheder Røber på samme tid at de ikke har særlig meget viden om andet indenfor emnet
2. fase – Dekonstruktionsfasen Gennemgang af den eksemplariske artikel En snak om genrens formål, struktur og sproglige kendetegn med afsæt i de relevante faglige begreber Der findes deltagere, processer og omstændigheder i teksten Elevernes definition af genrens oftest repræsenterede proces-type - Vi sætter pile ind for at illustrere, hvilke betegnelser der hører til hvor i artiklen. Vi bruger de ord, som eleverne har arbejdet med i fase 1 Eleverne satte selv ord på, hvilken type processer, der var stærkest repræsenteret i artiklen ”gøre-processer”
3. fase – Fælles tekstkonstruktion Eleverne får udleveret et ”research-ark”, som jeg har lavet på forhånd. En elev sætter sig ved smartboardets tastatur og en anden udvælges til ordstyrer. Eleverne kommer i fællesskab frem til, hvordan den fælles artikel skal se ud/formuleres. Idéer/begreber/formuleringer hentes fra plancher i klasserummet.
4. fase – Selvstændig konstruktion Eleverne producerer deres individuelle artikler. Eleverne har fokus på: Genrens sproglige kendetegn Genrens struktur Nyhedstrekantens krav til artiklen Gæt et ord – efter læsning