Et undervisningsforløb med afsæt i genrepædagogik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Verbale processer Involverede lærere: Kristina Pedersen og Lone Funder
Advertisements

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Journalistiske virkemidler
Faglig læsning i naturfagene
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Velkommen til workshoppen
Faglig læsning Dagsorden
Struktur: ”Quiz og byt”
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Elsker DU også at læse lektier?
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Strukturer velegnet til…
Undervisning med Storyjumper
Almen studieforberedelse
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Reality-tv – konstrueret virkelighed
Workstations.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Inspiration til faglig læsning i danskundervisningen på ElevIntra
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
En kompleks opgave for dansklæreren

Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Grupper – hvordan gøres det?
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Cooperativ learning - også kaldet CL
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Dannelse og kompetencer
Akademisk arbejde.
Ugeforløb 2 – uge Prøveklar – den skriftlige prøve
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Årsplan – en kort en lang
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
1. lektion: Danmark i verden
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
- Understøtter den øvrige undervisning.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
Synopsis.
SKABELON.
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Sprogbaseret læring i naturfag
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
Undervisning på weekendindkald lørdag den Torben Sebro.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Informerende beskrivelser
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Walk & talk og quiz og byt
Fra almendidaktik til fagdidaktik
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
Innovation.
Vi læser for livet – en introduktion til genrepædagogik på Jægerspris skole Susanne Karen Jacobsen, Metropol, Institut for skole og læring.
Præsentationens transcript:

Et undervisningsforløb med afsæt i genrepædagogik Om nyhedsartikler

Kritisk tekstbevidsthed 1. fase Opbygning af viden Kritisk tekstbevidsthed Selvstændig konstruktion Dekonstruktion 4. fase 2. fase Fælles tekstkonstruktion 3. fase

1. fase – Opbygning af viden - Forforståelse, viden og erfaringer Gæt et ord – før læsning Brainstorm på tavlen Ord-parringsleg Quiz og byt Nyhedstrekanten Gæt et ord: Synliggørelse af, hvad eleverne lærer gennem forløbet Brainstorm røber, at eleverne har en stor viden om, hvor man kan finde artiklen/nyheder Røber på samme tid at de ikke har særlig meget viden om andet indenfor emnet

2. fase – Dekonstruktionsfasen Gennemgang af den eksemplariske artikel En snak om genrens formål, struktur og sproglige kendetegn med afsæt i de relevante faglige begreber Der findes deltagere, processer og omstændigheder i teksten Elevernes definition af genrens oftest repræsenterede proces-type - Vi sætter pile ind for at illustrere, hvilke betegnelser der hører til hvor i artiklen. Vi bruger de ord, som eleverne har arbejdet med i fase 1 Eleverne satte selv ord på, hvilken type processer, der var stærkest repræsenteret i artiklen  ”gøre-processer”

3. fase – Fælles tekstkonstruktion Eleverne får udleveret et ”research-ark”, som jeg har lavet på forhånd. En elev sætter sig ved smartboardets tastatur og en anden udvælges til ordstyrer. Eleverne kommer i fællesskab frem til, hvordan den fælles artikel skal se ud/formuleres. Idéer/begreber/formuleringer hentes fra plancher i klasserummet.

4. fase – Selvstændig konstruktion Eleverne producerer deres individuelle artikler. Eleverne har fokus på: Genrens sproglige kendetegn Genrens struktur Nyhedstrekantens krav til artiklen Gæt et ord – efter læsning