Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Informerende beskrivelser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Informerende beskrivelser"— Præsentationens transcript:

1 Informerende beskrivelser
Fagtekster i genrepædagogisk lys

2 Den australske sprogforskeren Michael A.K.
Halliday har sagt at ”educationel failure is linguistic failure”. Med det mener han at eleverne må kunne lese og skrive i faget for at lykkes. At mestre fagets sprog er på mange måder det samme som at mestre faget. (Citat fra Forord i ”At læse i alle fag”)

3 Studietur

4

5

6

7 Inspiration: Virtuelle fieldtrips: Skype , Mystery Skype
Brug af diverse sociale medier: -3-classroom-examples-that-inspire-me.html

8 smartphones til at billeder og filme
notesblokke og feltnotater lave interviews med eksperter virtuelle ture (Skype, Google Hangout) el. google cardboard box genfortælling/resume som teksttype stilladsering af den teksttype læseforståelse (at opsummere) tegne/lave plancher (visualisering) eller lave film/screencasts

9 arbejde med klassifikationer (en slikpose)
informationshjulet de syv F’er: /media/6860/de-7-fer.pdf

10

11

12

13

14 Informationshjulet

15

16 Fra Mulvad: Sprog i skole

17 Gode skrivestrategier – på mellemtrinnet og i overbygningen, 2014 af Trygve Kvithyld, Trude Kringstad og Guri Melby Ifølge amerikansk forskning (Graham & Perin, 2007) er undervisning i skrivestrategier det, som fremstår som det mest effektfulde, vi kan gøre for at udvikle elevernes skrivekompetence. En forudsætning for at arbejde med skrivestrategier er gode og meningsfulde skriveopgaver – der skal være et skriveformål. God skrivesituation skabes ved elevernes refleksioner over skrivningens formål, form og indhold

18 Kilde: Trygve Kvitthyld

19 Modellelering dekonstruktion af informerende tekst makro- og mikrostilladsering

20 Stilladsering mht læsning og
læsestrategier vøl-model læseformål stille spørgsmål opsummere arbejde med ordforråd fagsprog metakognition tekststruktur genrekendskab

21 Hvad er modellering i læsning?
Bråten s.72 ”Læseforståelse”

22 McLauglin og Mary Beth Allens beskrivelse af modelleringstanken
fra Astrid Roe s. 156

23 Find dem på http://www.undervis.dk/

24 EMNET Læringsroller og organiseringsformer
Centrale termer i sprogmodellen: EMNET Læringsroller og organiseringsformer Graden af formalitet i sproget

25 6 vigtige teoretiske nedslag:

26 Stilladseringsbegrebet

27

28 Stilladseringsbegrebet: to kendte og en ukendt..

29 Makrostilladsering Dekonstruktion Fælles konstruktion
Selvstændig konstruktion Mette Maria Rydén: To kendte og en ukendt. I Genrepædagogik (2016). Hans Reitzels Forlag.

30 Mikrostilladsering Sproget indsæt model

31

32 SFL og genrepædagogik i forhold til literacy
Mette Maria Rydén: To kendte og en ukendt. I Genrepædagogik (2016). Hans Reitzels Forlag.

33 Samlet anskueliggørelse

34 OPGAVE: Planlæg undervisning

35 Litteraturliste: Mette Maria Rydén: To kendte og en ukendt. I Genrepædagogik (2016). Hans Reitzels Forlag. Ruth Mulvad: Sprog i skole. Mette Kirk Mailand: Genreskrivning i skolen.


Download ppt "Informerende beskrivelser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google