Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Informerende beskrivelser
Fagtekster i genrepædagogisk lys
2
Den australske sprogforskeren Michael A.K.
Halliday har sagt at ”educationel failure is linguistic failure”. Med det mener han at eleverne må kunne lese og skrive i faget for at lykkes. At mestre fagets sprog er på mange måder det samme som at mestre faget. (Citat fra Forord i ”At læse i alle fag”)
3
Studietur
7
Inspiration: Virtuelle fieldtrips: Skype , Mystery Skype
Brug af diverse sociale medier: -3-classroom-examples-that-inspire-me.html
8
smartphones til at billeder og filme
notesblokke og feltnotater lave interviews med eksperter virtuelle ture (Skype, Google Hangout) el. google cardboard box genfortælling/resume som teksttype stilladsering af den teksttype læseforståelse (at opsummere) tegne/lave plancher (visualisering) eller lave film/screencasts
9
arbejde med klassifikationer (en slikpose)
informationshjulet de syv F’er: /media/6860/de-7-fer.pdf
14
Informationshjulet
16
Fra Mulvad: Sprog i skole
17
Gode skrivestrategier – på mellemtrinnet og i overbygningen, 2014 af Trygve Kvithyld, Trude Kringstad og Guri Melby Ifølge amerikansk forskning (Graham & Perin, 2007) er undervisning i skrivestrategier det, som fremstår som det mest effektfulde, vi kan gøre for at udvikle elevernes skrivekompetence. En forudsætning for at arbejde med skrivestrategier er gode og meningsfulde skriveopgaver – der skal være et skriveformål. God skrivesituation skabes ved elevernes refleksioner over skrivningens formål, form og indhold
18
Kilde: Trygve Kvitthyld
19
Modellelering dekonstruktion af informerende tekst makro- og mikrostilladsering
20
Stilladsering mht læsning og
læsestrategier vøl-model læseformål stille spørgsmål opsummere arbejde med ordforråd fagsprog metakognition tekststruktur genrekendskab
21
Hvad er modellering i læsning?
Bråten s.72 ”Læseforståelse”
22
McLauglin og Mary Beth Allens beskrivelse af modelleringstanken
fra Astrid Roe s. 156
23
Find dem på http://www.undervis.dk/
24
EMNET Læringsroller og organiseringsformer
Centrale termer i sprogmodellen: EMNET Læringsroller og organiseringsformer Graden af formalitet i sproget
25
6 vigtige teoretiske nedslag:
26
Stilladseringsbegrebet
28
Stilladseringsbegrebet: to kendte og en ukendt..
29
Makrostilladsering Dekonstruktion Fælles konstruktion
Selvstændig konstruktion Mette Maria Rydén: To kendte og en ukendt. I Genrepædagogik (2016). Hans Reitzels Forlag.
30
Mikrostilladsering Sproget indsæt model
32
SFL og genrepædagogik i forhold til literacy
Mette Maria Rydén: To kendte og en ukendt. I Genrepædagogik (2016). Hans Reitzels Forlag.
33
Samlet anskueliggørelse
34
OPGAVE: Planlæg undervisning
35
Litteraturliste: Mette Maria Rydén: To kendte og en ukendt. I Genrepædagogik (2016). Hans Reitzels Forlag. Ruth Mulvad: Sprog i skole. Mette Kirk Mailand: Genreskrivning i skolen.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.