Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Inspiration til faglig læsning i danskundervisningen på ElevIntra

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Inspiration til faglig læsning i danskundervisningen på ElevIntra"— Præsentationens transcript:

1 Inspiration til faglig læsning i danskundervisningen på ElevIntra
ElevIntras værktøjer til faglig læsning i danskundervisning ElevIntra har en række gode værktøjer, som jeg bruger i mit arbejde med faglig læsning i danskundervisningen i indskolingen. I oplægget vil jeg vise eksempler på brugen af ’Bogkassen’ (oprettelse af bøger), Anmeldelser’ og oprettelse af skabeloner til ’Anmeldelser’, ’Læsekontrakten’, brug af ’Gæt et ord’, ’Tip en tekst’ samt links til brug af digitale medier til læsning. Arbejdsrum til faglig læsning

2

3 Gæt et ord Tip en tekst Bogkassen Læsekontrakt Skabeloner - evaluering Samlemapper og Skoletube Arbejdsrummet til at samle ressourcerne Produktion af fagbøger (analog og digital) Brug af digitale medier i undervisningen – hæfte til forældre Undervisningsforløb - Genrepædagogik

4 Arbejdsrummet set med elevens øjne

5 Lærerens forberedelser
Oprettelse af ressourcer Evt. oprettelse af arbejdsrum

6 Tip en tekst Gæt et ord' kan bruges som en 'før-læse aktivitet', som kan være med til at aktivere elevernes forhåndsviden og skabe nogle forventninger til tekstens indhold. Eleverne kan få skabt en forbindelse mellem deres egen daglige sprogbrug og de fagord, der bruges i fagteksterne. I 'Gæt et ord' skal du finde en faglig tekst og lave en ordliste med vigtige fagord og begreber. Før eleverne læser teksten, skal de læse ordlisten og skrive en kort ordforklaring ud fra deres forhåndsviden. 
Når eleverne har læst teksten, løser de opgaven endnu en gang og de kan derefter udbygge og revidere deres ordforklaringer. I en anden kolonne skrives tekstens faglige ordforklaringer. Efter opgaven er løst kan listen med ordforklaringer gennemgås i fællesskab i klassen. Arbejdet med 'gæt et ord' foregår i tre tempi: Først skal opgaven og ordlisten med de faglige ord oprettes af læreren inden læsning af teksten skal eleverne skrive, hvad de tror ordene betyder .Efter læsning af teksten skal eleven revidere sine ordforklaringer og skrive tekstens faglige forklaring.

7 Tip en tekst Gæt et ord' kan bruges som en 'før-læse aktivitet', som kan være med til at aktivere elevernes forhåndsviden og skabe nogle forventninger til tekstens indhold. Eleverne kan få skabt en forbindelse mellem deres egen daglige sprogbrug og de fagord, der bruges i fagteksterne. I 'Gæt et ord' skal du finde en faglig tekst og lave en ordliste med vigtige fagord og begreber. Før eleverne læser teksten, skal de læse ordlisten og skrive en kort ordforklaring ud fra deres forhåndsviden. 
Når eleverne har læst teksten, løser de opgaven endnu en gang og de kan derefter udbygge og revidere deres ordforklaringer. I en anden kolonne skrives tekstens faglige ordforklaringer. Efter opgaven er løst kan listen med ordforklaringer gennemgås i fællesskab i klassen. Arbejdet med 'gæt et ord' foregår i tre tempi: Først skal opgaven og ordlisten med de faglige ord oprettes af læreren inden læsning af teksten skal eleverne skrive, hvad de tror ordene betyder .Efter læsning af teksten skal eleven revidere sine ordforklaringer og skrive tekstens faglige forklaring. Tip en tekst' kan bruges som en 'før-læse aktivitet', som kan være med til at aktivere elevernes forhåndsviden og skabe nogle forventninger til tekstens indhold. På den måde motiveres eleverne til at læse teksten med henblik på at lære noget af den. I 'Tip en tekst' skal du som underviser finde en faglig tekst og skrive et antal sande og falske udsagn om tekstens indhold eller emnet. Før eleverne læser teksten, skal de tage stilling til om udsagnene er sande eller falske. Når eleverne har læst teksten, løser de opgaven endnu en gang og de kan derefter se en liste over svarene med de forkerte udsagn streget ud - samt en evaluering af det svar de gav efter at have læst teksten. Arbejdet med 'Tip en tekst' foregår i tre tempi: Først skal opgaven og de sande/falske udsagn oprettes af læreren Inden læsning af teksten eleven finde sande udsagn Efter læsning af teksten skal eleven tjekke, om forventningerne til de sande udsagn holdt stik.

8 Tip en tekst

9 Bogkassen - anmeldelser
Gæt et ord' kan bruges som en 'før-læse aktivitet', som kan være med til at aktivere elevernes forhåndsviden og skabe nogle forventninger til tekstens indhold. Eleverne kan få skabt en forbindelse mellem deres egen daglige sprogbrug og de fagord, der bruges i fagteksterne. I 'Gæt et ord' skal du finde en faglig tekst og lave en ordliste med vigtige fagord og begreber. Før eleverne læser teksten, skal de læse ordlisten og skrive en kort ordforklaring ud fra deres forhåndsviden. 
Når eleverne har læst teksten, løser de opgaven endnu en gang og de kan derefter udbygge og revidere deres ordforklaringer. I en anden kolonne skrives tekstens faglige ordforklaringer. Efter opgaven er løst kan listen med ordforklaringer gennemgås i fællesskab i klassen. Arbejdet med 'gæt et ord' foregår i tre tempi: Først skal opgaven og ordlisten med de faglige ord oprettes af læreren inden læsning af teksten skal eleverne skrive, hvad de tror ordene betyder .Efter læsning af teksten skal eleven revidere sine ordforklaringer og skrive tekstens faglige forklaring. Tip en tekst' kan bruges som en 'før-læse aktivitet', som kan være med til at aktivere elevernes forhåndsviden og skabe nogle forventninger til tekstens indhold. På den måde motiveres eleverne til at læse teksten med henblik på at lære noget af den. I 'Tip en tekst' skal du som underviser finde en faglig tekst og skrive et antal sande og falske udsagn om tekstens indhold eller emnet. Før eleverne læser teksten, skal de tage stilling til om udsagnene er sande eller falske. Når eleverne har læst teksten, løser de opgaven endnu en gang og de kan derefter se en liste over svarene med de forkerte udsagn streget ud - samt en evaluering af det svar de gav efter at have læst teksten. Arbejdet med 'Tip en tekst' foregår i tre tempi: Først skal opgaven og de sande/falske udsagn oprettes af læreren Inden læsning af teksten eleven finde sande udsagn Efter læsning af teksten skal eleven tjekke, om forventningerne til de sande udsagn holdt stik.

10 Læsekontrakten

11 Dokumentskabeloner Gæt et ord' kan bruges som en 'før-læse aktivitet', som kan være med til at aktivere elevernes forhåndsviden og skabe nogle forventninger til tekstens indhold. Eleverne kan få skabt en forbindelse mellem deres egen daglige sprogbrug og de fagord, der bruges i fagteksterne. I 'Gæt et ord' skal du finde en faglig tekst og lave en ordliste med vigtige fagord og begreber. Før eleverne læser teksten, skal de læse ordlisten og skrive en kort ordforklaring ud fra deres forhåndsviden. 
Når eleverne har læst teksten, løser de opgaven endnu en gang og de kan derefter udbygge og revidere deres ordforklaringer. I en anden kolonne skrives tekstens faglige ordforklaringer. Efter opgaven er løst kan listen med ordforklaringer gennemgås i fællesskab i klassen. Arbejdet med 'gæt et ord' foregår i tre tempi: Først skal opgaven og ordlisten med de faglige ord oprettes af læreren inden læsning af teksten skal eleverne skrive, hvad de tror ordene betyder .Efter læsning af teksten skal eleven revidere sine ordforklaringer og skrive tekstens faglige forklaring. Tip en tekst' kan bruges som en 'før-læse aktivitet', som kan være med til at aktivere elevernes forhåndsviden og skabe nogle forventninger til tekstens indhold. På den måde motiveres eleverne til at læse teksten med henblik på at lære noget af den. I 'Tip en tekst' skal du som underviser finde en faglig tekst og skrive et antal sande og falske udsagn om tekstens indhold eller emnet. Før eleverne læser teksten, skal de tage stilling til om udsagnene er sande eller falske. Når eleverne har læst teksten, løser de opgaven endnu en gang og de kan derefter se en liste over svarene med de forkerte udsagn streget ud - samt en evaluering af det svar de gav efter at have læst teksten. Arbejdet med 'Tip en tekst' foregår i tre tempi: Først skal opgaven og de sande/falske udsagn oprettes af læreren Inden læsning af teksten eleven finde sande udsagn Efter læsning af teksten skal eleven tjekke, om forventningerne til de sande udsagn holdt stik.

12 Evalueringer

13 Brug af digitale medier i undervisningen
Hæftet som pdf-fil

14 Genrepædagogik og faglig læsning


Download ppt "Inspiration til faglig læsning i danskundervisningen på ElevIntra"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google