Tårnby kommunebibliotekers kommunikationsstrategi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Caseoplæg om Facebook.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Læringsstile og lektier
Sundhedsaftalen fra ord til handling
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Udvikling af beboerdemokratiet
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
› Synlighed skal altid baseres på Sct. Georgs Gildernes vedtagne mål: › At arbejde med personlig udvikling, støtte spejderarbejdet og medvirke til løsning.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Hvad er en brugergrænseflade
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
i DR. 11. september 2008 Region Hovedstaden og mediekonvergens Af nyhedsredaktør f. hjemmesiden Christian Hult og kommunikationsdirektør.
Kommunikation alvor og sjov
Inspiration og viden i din hverdag RANDERS BIBLIOTEK.
Kommunikationsstrategi 2010
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Introkursus for frivillige
Dagens øvelse # 7 Kend din målgruppe og lær at skrive til dem på nettet.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Kpartner på AU.
Få hjælp & informationer Modul 2 Nyhedsbrev DSI-Nyhedsbrev - Udgives 4 gange om året. Læs om DSI's arbejde lokalt og centralt, om ny lovgivning og om.
InfoGalleri udstilling af digital information ISIS Katrinebjerg Interactive Spaces / Alexandra Instituttet.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Kommunikation Intern kommunikation
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Folketingets Bibliotek og Oplysning
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Skole- og Kulturforvaltningen PLANLÆGNING AF BM-UNDERSØGELSE (2011)
OPDAG bibliotekerne i Odense - grydeklare tilbud til skolerne.
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
2 SPROGINSTALLATIONER LOUISE WITTIG 27. NOVEMBER 2014.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Kommunikation Budget 4,5 mill. kr. årligt anvendes til:
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Den populærvidenskabelige artikel
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Den populærvidenskabelige artikel
Kommunikationsansvarlig
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Markedsføring og reklame
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Hjertecafèer - tilbageblik

Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Politikernes og borgernes forventninger
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Ekstern kommunikation
Om vores bibliotek Lokalt oplæg
Hvad er Gør det lettere? Nationalt udviklingsprojekt mellem Gladsaxe og Vejle Bibliotekerne og 8 deltagerbiblioteker + en række samarbejdspartnere, herunder.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

Tårnby kommunebibliotekers kommunikationsstrategi Hvorfor og hvordan Gudrun Møller 11. november 2008

PR koordineringsgruppen Koordinerer PR arbejdet for alle kanaler Laver markedsføringstiltag på nye og gamle tilbud Planlægger PR for gamle og nye tiltag. Tager initiativ til markedsføring og afprøver nye kanaler Gennemgår og uddelegerer opgaver efter huskelister Ugentligt møde, hvor al PR koordineres Opstået fordi der var så mange undergrupper og udvalg, der alligevel arbejdede med det samme. Web gruppe, arrangementsudvalg, storskærmsudvalg, og forskellige udvalg nedsat i forbindelse med forskellige projekter og arrangementer. Der var alt for meget, der gik lidt skævt fordi man ikke havde koodineret og husket at informere. Desuden blev der produceret hjemmelavede plakater, fliers, brochurer efter oplæg fra forskellige kreative personer, men de var ligeså forskellige som det antal personer, der lavede udkastet. Det gav ikke en ensartet billede af afsenderen, nemlig biblioteket

Hvorfor kommunikationsstrategi Samlet ramme for kommunikationen Ensartet udtryk i kommunikationen Sammenhæng mellem kommunikationsformerne Synlighed og gennemslagskraft Vores PR udvalg er dog stadig sammensat af eget personale og det er ikke professionelle ”markedførere, så vi ville gerne have en fælles basisviden og et fælles afsæt. Rammen er PR koordineringsmødet - Ensartet og professionelt lay-out, så man vil kende bibliotekets grafiske udtryk -Skal man bruge alle kanaler eller kun en enkelt eller hvordan kombinerer man mulighederne. Kan afhænge af meddelsens art (arrangement, servicemeddelselse, indsatsområde for et tilbud/produkt) - Vi vil gerne være synlige på hjemmesiden, i den lokale presse, i lokalsamfundet og også i sammenhæng med selve biblioteket. De skal gerne finde det, der er lovet eller noget der logisk relaterer sig til den eksterne PR; så det bliver en sammenhængende størrelse. Ex. Udstillilnger og arrangementer, der supplerer en oplysning på hjemmesiden (ex. Bogforum og vores egen bogbazar)

Grundlaget for strategien Visionen Handlingsplanerne Brugervurdering af kvaliteten fra bedst på nettet Formidling med borgeren i centrum Vi hyrede Kontrabande – et kommunikationsfirma til at udarbejde og professionalisere vores strategi. For at få et indtryk af virksomheden, og hvad vi har brug for at formidle brugte de vision og handlingsplaner Visionen taler om Videnscenter, Kundskabscenter, Det tredje sted, Alle afdelinger har handlingsplaner og her kan man se, hvem der satser på. Mulighed for at finde målgruppen Hvad ville vi formidle, hvilke målgruppe og hvordan målretter og skriver man bedst til de forskellige kanaler De skulle også vurdere, hvordan vi henvender os til brugerne over hjemmesiden og derfor kiggede de også på bedst på nettet Herfra skulle der så formidles med borgeren i centrum Brugerundersøgelser for at få borgeren i centrum er også en af de vanskelige ting, synes vi Vi arbejder med små undersøgelser af enkeltområder (dameblade, forældrehjørnet, indhold af værksteds PC) – vi undersøger både i udlånet og via hjemmesiden/bloggen, men det er klart under udvikling. Der kommer heller ikke mange henvendelser via hjemmesiden, men.. Det er stadig meget vores egen vurdering at målgrupperne for de enkelte meddelelser, der bestemmer, hvad og hvordan vi gør

Kommunikationskanaler Hjemmeside Nyhedsbrev Storskærm Pressemeddelelser Publikationer Blog Vi har, som alle andre vel, en lang række kanaler – nogle ”gamle” og nogle nye. Vi ved at folk stadig primært får oplysninger via lokalaviserne MEN en hjemmesiden m.m. bruges i stadig stigende grad, kan vi også konstatere via statistikken Nyhedsbrevet får stadig flere abonnenter BLOGGEN læses, men kommenteres aldrig. En vanskelig størrelse, synes vi, men vi forsøger Hvordan skal vi bruge det bedst?

Hvad lærte vi Analyse og kortlægning af målgrupper Analyse af sproget i henvendelserne Er det interessant Er målgruppen tilstrækkelig defineret Hvilket sprog bruges hvor -hvor vigtigt der er at afgrænse målgrupper mest muligt (sml. Amalies billede med vand) Hvordan skal sproget være for at ramme ( jeg vil fortælle dig at…) Ikke en informerende overskrift og tekst, som vi ved, hvad betyder, men en tekst, der umiddelbart fange modtageren ind. (ex med blog med biblioteket – ændret til en opfordrende tekst om emnet,) Man skal råbe klart op og henvende sig til DIG Det skal være interessant for modtageren. Man skal ikke vide at biblioteket har et arrangement eller en bog, - man skal vide hvorfor der er en god ide at låne den. Det skal være vigtigt for modtageren at udnytte tilbudet og ikke bare at få information om det. Det er faktisk en svær øvelse og vi arbejder meget bevidst med sproget i de tekster, vi skriver. Også for vores egen udviklings skyld. Vi læser teksterne og forsøger at sætte os i modtagerens sted. Vi regner med at blive bedre og bedre til det. Målgruppen – det sædvanlige spørgsmål. Skriver vi for bredt, rammer vi ingen. Det bliver en grå grød, som er pæn og nydelig men uden slagkraft. Sproget : Vi fik gennemgået hvordan den samme oplysning skrives i et forskelligt sprog alt efter om det er en plakat, hjemmesiden, storskærm, pressemeddelelse m.m. Også det arbejder vi meget med

Plan for udvikling i 2009 Kombinering af den eksterne PR med en intern PR, gerne i hele huset Giver sammenhæng mellem den eksterne information og det fysiske bibliotek Låneren møder det, der reklameres for på biblioteket Personalet kommer til at dele markedsføringen af vores tilbud Vi har på hovedbiblioteket en udstillingsgruppe, en eventgruppe, en hjemmesidegruppe og et børne- og musikbibliotek, der alle laver aktiviteter og som alle har brug for PR for disse. Kunne vi samordne, så artikler til hjemmesiden kombineres med relevante udstillinger og arrangementer og så større begivenheder kan dækkes i hele huset. Det kan give mere logik at omtale præsidentvalg, bogforum, personer, forskellige aktuelle emner på hjemmesiden, hvis det også afspejler sig i de udstillinger, der arrangeres på det fysiske bibliotek. Det er vi spændte på…