Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hjertecafèer - tilbageblik

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hjertecafèer - tilbageblik"— Præsentationens transcript:

1

2 Hjertecafèer - tilbageblik
BILLED  Charlotte Hvornår er de opstået (ca. årstal) og hvor ? . Hvordan har de været? Foredrag, mange mennesker auditorier. Samtalegrupper. Kan se ud på mange måder og ingen er mere rigtig eller forkert end andre…Frekvens, ramnmerne , oplægsholdere… Det vil fortæller om i dag er hjertecafeer som vi ser det ????????

3 Definition af en hjertecafè
Mødested for hjertepatienter og pårørende Uforpligtende Høre om hjertesund livsstil Trygt miljø Medmenneskelig støtte Stille personlige spørgsmål Erfaringsudveksling med ligestillede Åben hjerteCafè Åben hjertecafè Klassisk hjertecafè Charlotte Fremover taler vi om den klassiske hjertecafè. Vis Sibels film.

4 Hvad indebærer det at afholde en hjertecafè?
Tager typisk 1,5 til 2 timer. Finde/booke oplægsholder Booking af lokale Annoncering Eventuel tilmelding Indkøb af kaffe/frugt og evt. hjertesund kage Styrk dialogen mellem frivillige og ansatte – klare kommunikationskanaler. Charlotte

5 Forberedelse af en Hjertecafè
Nedsæt en aktivitetsgruppe Udpeg en tovholder – som koordinerer indsatsen Charlotte Må selvfølgelig gerne være bestyrelsen som varetager tovholder funktionen, men fortæl om fordele ved at det er en aktivitetsgruppe. V. Hjertemotion er det typisk tovholderen på Hjertemotionen som arrangerer og står for hjertecafeen. Fortæl om hvordan der rekrutteres frivillige til aktiviteten. Konkret beskrivelse af opgaverne Annoncering Kaffebrygning Sørge for frugt/kage Gennemgående person/har lyst til at forpligte sig. Rekrutter evt. fra fungerende hjertecafeer

6 Gennemførelse af en hjertecafè
Valg af tid og sted Valg af indhold Find oplægsholder Materialer Tiltræk deltagere økonomi Karen Hvor ofte ? En gang om måneden? God ide med samme tid og sted. Det er lettest for deltagerne at huske. Sundhedscentre eller andre som har hjerteborgere gående på hold. Der kan man rekruttere fra. Kort oplæg og debat/snak. Måske en halt times oplæg og derefter hygge/snak ? Booke oplægsholder i god tid. Materialer kunne være jeres folder med lokale aktiviteter. Foldere: Bliv frivillig - Bliv medlem ?! Eller andre foldere som passer til det emne som I skal høre om ?! Annoncer i lokalaviserne og gerne i ugen op til. (Ofte er det en god ide ikke at være for tidligt ude). Gør opmærksom på hjertecafeen på div. motionshold/hjerterehabiliteringshold. Få sundhedscentrene til at reklamere også. Gør altid reklame for næste gangs hjertecafe….Ha` emnet parat…. Omkring deltagere er meget fint. (Rådgivningerne ønsker at vide hvor mange deltagere, så ikke de bruger mange timer på meget få deltagere)…. Det er gratis at deltage i en hjertecafe og man kan søge § 18 midler, eller søge midler i Hjerteforeningen sammen med næste års budget.

7 Oplægsholdere Liste med oplægsholdere Hjerteforeningens rådgivning
Lokale oplægsholdere Sundhedscentre, sundhedshuse Lokale sygehuse Farmaceuter Fysioterapier Andre ? Karen Listen vises både den generelle og listen for rådgivningerne og vi taler om andre eksempler. SundDk, yngre cardiologer, præster, farmaceuter. Vis på frivillignettet hvor listen findes…..

8 Tiltræk deltagere Synliggør hjertecafèerne i foldere
Anvend egen hjemmeside og Facebook Reklamer for hjertecafèen ved andre arrangementer Annoncer Udsend pressemeddelelse Få hjælp af sundhedscentret til at reklamere Karen /Charlotte? Det kan være en udfordring at få deltagere, så derfor har vi her nogle forslag til hvordan det kan gøres. Brug kommunale platforme til brochurerne. Biblioteker, apoteker, i butikker, hos læger, sundhedshuse mv. Andre steder ? Annoncering og pressemeddelelse er en god ide ved opstart. Reklamer på rehabiliteringshold/hjertemotionshold og brug personalet på sundhedscentret. Giv dem en folder i hånden personligt. Vis på nettet hvor man kan hente inspiration til pressemeddelelser. Værktøjskassen –manualer – den gode pressemeddelelse

9 Sparring I kan altid sparre med jeres frivilligkonsulent
Ved svære samtaler kan rådgivningen kontaktes Charlotte Hvornår er de opstået (ca. årstal) ? . Hvordan har de været? Foredrag, mange mennesker auditorier. Samtalegrupper. Kan se ud på mange måder og ingen er mere rigtig eller forkert end andre… Det vil fortæller om i dag er hjertecafeer som vi ser det ???????? (Kom venligst med forslag)……(Lise, Karen )….. 


Download ppt "Hjertecafèer - tilbageblik"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google