Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSusanne Ravn Redigeret for ca. et år siden
1
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Formandsmøde i Grenå 2013
2
Program for i dag 15.30 – Kommunikationsstrategi – hvorfor og hvad er det Spørgsmål til oplæg? – Oplæg: Indsats: Lokale aktiviteter 16.20 – Nye elektroniske muligheder 16.25 – Mød en afsender fra LA 16.30 – spm. til debat ved bordene 16.45 – Opsamling og plenum-debat
3
Hvordan ser verden ud i dag?
Kommunikationen bliver digital Udgangen af 2015 = al kommunikation med det offentlige er digital Det offentlige bliver digitalt – brugerne bliver også digitale… - vi lægger os i slipstrømmen (Og vi glemmer ikke dem, der ikke er digitale)
4
Engang… AFSENDER MODTAGER VI LAVER ET BLAD
FÅR SIT BLAD (LÆSER DET) OG FÅR ALLE DE GAVNLIGE INFORMATIONER - Der er ikke brug for mere: alt er samlet her
5
I dag
6
Mediebilledet Ingen dagblade har over i oplag – men har flere læsere end nogensinde (på nettet) 3,1 mio. danskere anvender facebook aktivt Størst voksende gruppe på facebook er… pensionister 59 % af danskerne ejer en smartphone 9 ud af 10 solgte telefoner er smartphones PC-salget falder og… … Salget af tablet-computere stiger
7
Hvad betyder det for os? Vores brugere forventer noget andet af os – på andre tidspunkter og andre måder I dag skal vi møde brugerne: Mobiloptimeret hjemmeside, facebook, twitter, linkedin, debatfora, via andre medier, på instagram og helst med en video… (via deres telefon…)
8
Moderne brugere forventer:
Kommunikationen skræddersys til hver enkelt modtagergruppe At det er brugeren, der er i centrum – ikke afsenderen Og hvorfor det? Fordi alle drukner i kommunikation og budskaber
9
Hvordan har vi forholdt os til denne udvikling?
Februar 2012 vedtog HB en plan for mere strategisk kommunikation Forarbejdet: analyser, interviews, undersøgelser, brugertests osv. Kommunikationsstrategi = en række anbefalinger = omsat til indsatsområder
10
Mantra Vi skal som forening arbejde for:
1) målrettet kommunikation, der med flere og bedre kanaler rammer forskellige modtagere 2) at blive mere digitale – for det bliver brugerne hele tiden
11
andre faglige interessenter
Den brede befolkning, andre faglige interessenter Engagement – hvem kommer selv – hvem kommer ikke Pårørende (perifære), støtter, tidligere støtter, Sclerose-forskere/sygeplejesker, politiske beslutningstagere Personer med Sclerose, Pårørende (tætte) og frivillige
12
Status på 5 centrale punkter
Og kort info om de resterende
13
1) Hjemmesiden I dag har vi en hjemmeside:
Med et nyt, brugervenligt styresystem Med mere tidssvarende design Med løbende udbygning af faciliteter Der er mobiloptimeret (meget vigtig pointe)
14
Hvem bruger den? I dag har vi over unikke besøgende hver måned. Siden 2011 = stigning på 25 % Stor stigning af nye besøgende Næsten 40 % kommer fra mobil og tablet Næste steps: muligheder for aktiviteter Brugere på siden Personalisering: services Dialog
15
2) Magasinet Info- og PR-udvalg og HB har besluttet: 4 Medlemsblade i 2014 Medlemsblad relanceres Bagtanken: Der kommer ikke mindre kommunikation fra foreningen, men den kommer på en anden måde Vi møder brugerne, der hvor de er X-antal onlinemagasiner/nyhedsbreve i 2014
16
Smugkig Det her design har INFO- OG PR godkendt Der arbejdes videre..
17
3) Nyhedsbreve e-nyt fra Scleroseforeningen = 2500
Forskningsnyt - Scleroseforeningen = 1100 Os imellem = 464 Hvad er planen? 12 ”onlinemagasiner/nyhedsbreve” i 2014. Med temaer, billeder, cases Som ”små” medlemsblade Mulighed for aktiviteter/arrangementer segmenteret på modtagere
18
4) Sociale medier I 2011 = ingenting
I dag er facebook en etableret kanal til kommunikation Systematisk spredning af indhold til facebook Overvågningsportal Dialog-stedet i dag Followers i dag = 3275 Followers Kys sclerose farvel = 3581
19
5) Video i formidling I dag er video/web tv fast bestanddel i kommunikationen 3-4 videoer om måneden – med mellem 500 og 1500 visninger Kampagner Faste elementer på hjemmesiden
20
Kort om indsatser Pjecer Kommunikation til unge Nyhedstemaer
Mere digital kommunikation Kommunikation til unge Unge-indgang på web/ungepanelet Nyhedstemaer Årshjul med forskellige emner Data og systemer CRM/ s/login IT-strategi Få alle systemer til at tale sammen Loyalitetsprogram Digital sikring af støtte Formidling af aktiviteter (om lidt)
21
Spørgsmål?
22
Lokalafdelingers aktiviteter
Udfordringer: Hvordan kommunikerer lokalafdelingerne (LA) optimalt med medlemmerne? Hvordan skal LA’s aktiviteter nå ud til brugerne? Områder, der skal behandles: Finde det gode match mellem: aktiviteter via Papir + digitalt system = med brugernes behov i fokus Muligheder: afsøge nye muligheder: onlinetilbud – personalisering - nyhedsmails – sms – tilmelding/registrering
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.