Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dagens øvelse # 7 Kend din målgruppe og lær at skrive til dem på nettet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dagens øvelse # 7 Kend din målgruppe og lær at skrive til dem på nettet."— Præsentationens transcript:

1 Dagens øvelse # 7 Kend din målgruppe og lær at skrive til dem på nettet

2 Opgaven del 1 Skriv kort om, hvem du tror er målgruppen på det websted, du vælger og hvorfor? Mener du, det er den rigtige måde at henvende sig til netop den målgruppe?

3 Websteder: Nintendo gameboy: http://www.nintendo.dk/news/news.asp? mainid=77&subid=0&newsid=758 http://www.nintendo.dk/news/news.asp? mainid=77&subid=0&newsid=758 Sysadms webside(ITU): http://www.itu.dk/sysadm/data/ http://www.itu.dk/sysadm/data/ Ministeriet for Flytninge om integration http://www.inm.dk/Index/mainstart.asp? o=19&n=0&s=4 http://www.inm.dk/Index/mainstart.asp? o=19&n=0&s=4 (Står i beskrivelse af øvelsen)

4 Opgave del 2: Lav forskellige versioner til to forskellige målgrupper: (Afhænger af det websted du/I vælger): Nintendo a)børn b)forældre ITU a)superbrugere b)begyndere Ministeriet for Flygtninge: a)journalister b)flytninge

5 Kend din målgruppe - klassiske spørgsmål Hvilken gruppe mennesker henvender jeg mig til? Hvad kendetegner denne gruppe? Hvordan adskiller den sig fra andre grupper? Hvad har læserne i denne gruppe til fælles? Hvad er gruppens interesser? Hvad er deres behov? Hvordan er de demografiske forhold for denne gruppe?

6 På nettet skal du desuden forholde dig til målgruppe- spørgsmål som:

7 Hvilken situation befinder dine læsere sig i? Er de: På jobbet? I hjemmet? I skolen? På biblioteket? På netcafe?

8 Hvor stor erfaring/kendskab har læseren til nettet? Er brugerne: Teknologiske trendsettere? Almindelige brugere? Nybegyndere?

9 Hvilken teknologi har brugeren til rådighed? Hvilken platform? Windows, Linux, Mac…? Hvilket OS? Win 95, XP, MacOs).x…? Hvilken browser? IE, Netscape, Opera…? Hvilke plug-ins? Flash, ShockWave…?

10 Brug statistikken. Den kan fortælle dig: ”Hvem” er det, der besøger dit websted? Hvor mange besøgende? Hvor ofte? Hvor længe opholder de sig på webstedet? Hvad læser/ bruger de? Hvordan bevæger de sig gennem webstedet?

11 Så er det tid til at personificere din målgruppe. Brug din empati (indlevelse)

12 Lav en Modelbruger, som du kan formidle til Dvs. sæt ansigt på den/dem du vil nå. Det er en gammel skriveregel, at man skriver til én bestemt. Det giver din tekst/din formidling dynamik og fokus

13 F.eks: Niveau 1) Mand i 40’erne

14 Niveau 2: Bjarne Nielsen, 41 år Gift med Lotte - har to børn. Bor i hus i Vanløse. Arbejder som postmester på Brønshøj Postkontor. Bjarne har et værksted i kælderen, hvor han af og til trækker sig tilbage til, når han har brug for at hvile ørerne fra drengene og Lotte, som godt kan være lidt skrap. Bjarnes værksted er hans eget. Her kan han koble af og sidder blandt andet og roder med samlesæt – lige nu er han i gang med en 1-800 model af verdens største hangarskib, USS Nimitz – et arbejde, som Bjarne har været igang med siden februar sidste år, hvor han fik sættet i 40 års fødselsdagsgave. (Eksempel taget fra scenario til DR-online)

15 (niveau 3) Lav ”ideallæserens” historie på papir eller inde i hovedet f.eks:

16 I værkstedet sidder Bjarne desuden og nørkler med teknik - han ved ikke noget bedre end at skille ting ad, og han har efterhånden repareret samtlige af husets gamle hvidevarer og køkkenmaskiner. Han er lidt af en haj med en loddekolbe og har bygget adskillige ting selv: Forstærkere, radioer, højtalere (som Lotte synes er grimme – derfor står de i kælderen). Fornylig er han sammen med drengene begyndt at rode med Lego Mindstorms. I kælderen har han reoler fulde af gamle blade. Det er især Illustreret Videnskab, som han har abonneret på siden det startede, men i Bjarnes samling finder man også 32 årgange af National Geographic – fra hans far arvede han blandt andet en større samling, og har selv fulgt op på samlingen ved at abonnere på det. Lotte brokker sig med jævne mellemrum over, hvorfor Bjarne dog ikke rydder op i bladene, men han nyder faktisk en gang imellem at hive de gamle blade frem og kigge billeder, så han nægter at smide et eneste ud. Det kunne jo være man pludselig skulle bruge den der artikel om spækhuggerne i Patagonien. ( Taget fra personscenario til DR Online)

17 Effektiv formidling handler om: A.at kende dine læsere B.at vide, hvordan dine læsere bruger nettet C.at vide hvad de er interesseret i på dit websted Hvis ikke du ved det, så rammer du ved siden af dine læsere og deres behov Husk:


Download ppt "Dagens øvelse # 7 Kend din målgruppe og lær at skrive til dem på nettet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google