Studieretningsprojektet!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Studieretningsprojekt
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
3g Studie Retnings Projekt
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Studieretningsprojektet (SRP)
SRP 2014.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Introduktion til opgaveskrivning
SRP 2014.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
SRP SKRIV!.
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Studieretningsprojektet 2017
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
StudieRetningsOpgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
StudieRetningsOpgaven
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Studieretningsprojektet! Temadag: Workshop Studieretningsprojektet! 25. oktober 2016 3.- 8. lektion

Dagens mål: ”Kom godt i gang!” 23-04-2018 Dagens mål: ”Kom godt i gang!” Program for i dag: NB: Overhold træffetider til vejledning.

Stigende grad af selvstændighed…

Skriv mens du læser kilderne… Læseskrivning : du skriver til dig selv Formidlingsskrivning = dit færdige produkt til læseren Brug læselog… fil ligger i SRP-mappen på Lectio Emneområde – delemne: Kildetekst: xxx Tanker Notér hvad du hæfter dig ved i teksten: Citater: Kapitel:x Side:x Linje:x Notér hvad du fx finder: Interessant Overraskende Væsentligt Forvirrende Forstyrrende xxxx Associationer du får: xxx Konklusioner, du drager: Spørgsmål du ville stille: (til dig selv til brug for videre materialesøgning el. analyse/vurdering eller til vejleder før næste samtale):

Øvelser på Lectio: (Dokumenter – SRP-mappen) 23-04-2018 Øvelser på Lectio: (Dokumenter – SRP-mappen) Eksempel: Problemformuleringsøvelse Stil spørgsmål til dit emneområde. Hvad kunne undre dig, hvad vil du undersøge? fx hvad, hvem, hvorfor, hvordan, hvor mange? Vælg de problemstillinger, du ønsker at beskrive, analysere og vurdere = disposition Evt. grupper på 2-3 elever, Præsentér jeres udkast + feedback   Studieretningsfag på A-niveau Fag på A- eller B-niveau Redegør Referér Karakteriser Beskriv Beregn Analyser Teorianvendelse Forklar Sammenlign Sammenhæng Vurdér Diskutér Perspektivér Øvelse 6 afleveres til vejlederne Faglig fordybelse Selvstændig anvendelse af viden, teori og metode Studieforberedende: Udvikle evne til at overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og skriftligt formidle en flerfaglig problemstilling Taksonomiske niveauer Se bilag 1 Taksonomiske niveauer og definition på ord i opgaveformuleringen og udarbejd en brainstorming i forhold til dit eget godkendte område med udgangspunkt i de tre niveauer. Fx hvad kunne være relevant i forhold til område, dit hovedfag og dit bifag på niveauerne: 2. Diskutér hvad du er nået frem til med 1-2 af dine klassekammerater som sparringspartner(e), og giv dem feedback om, hvordan de taksonomiske niveauer kan indarbejdes i deres studieretningsprojekter

Intro til www.stopplagiat.nu Videoklip:ekspertene siger: studiechef Jakob Lange, KU

Bedømmelse af SRP Beherske fremstillingsformen i en faglig opgave 23-04-2018 Bedømmelse af SRP Beherske fremstillingsformen i en faglig opgave Fx citatteknik, noter, kilde- og litteraturfortegnelse Noter, kildehenvisninger og litteraturliste = din dokumentation! NB: Afskrift eller manglende kilder = eksamenssnyd Opstart infosøgning og din foreløbige litteraturliste Skriveøvelser på Lectio: Dokumenter – SRP-mappen

Formalia… Rapportens struktur Generelle krav til layout Forside/titelblad Indholdsfortegnelse Indledning Sprog Konklusion Aflevering Se mere om generelle krav til layout i SRP-hæftet Formalia og rammer for rapporter på Lectio/SRP-mappen

Formalia Forside Titelblad m. opgaveformulering Indholdsfortegnelse 23-04-2018 Formalia Rapportens struktur: Fisken Indledning Afsnit 1 Delkonklusion 1 Konklusion Perspektivering Afsnit 2 Delkonklusion 2 Afsnit 3 Forside Titelblad m. opgaveformulering Indholdsfortegnelse 1. Indledning (m. problemstillinger) 2. Hovedafsnit 2.1 Beskrivelse/redegørelse 2.1.1 Evt. Delkonklusion 2.2 Undersøgelse/Analyse 2.2.1 Fx årsagssammenhænge 2.2.2 Evt. delkonklusion 2.3 Vurdering 2.3.1 Fx løsningsforslag 3. Konklusion (evt. med perspektivering) Noter Litteratur- og kildefortegnelse Evt. Bilag Delkonklusion 3 Figur 6.1 Fisken: Opgaven består af en indledning, et hovedafsnit (som typisk vil indeholde flere afsnit), en konklusion og i nogle tilfælde en perspektivering Der skal være sammenhæng mellem problemformuleringen og konklusionen på opgaven, således at man ved læsning af de to afsnit har hovedindholdet og hovedresultaterne af opgaven 6.6 Hovedafsnit Hovedafsnit indeholder selve behandlingen af problemformuleringen eller opgaveformuleringen. Den vil oftest falde i flere selvstændige afsnit svarende til, hvad der er fastlagt i indledningen, og som er naturligt for de delproblemer, der skal behandles. (jf. opgaveformulering og de tre niveauer vist i bilag 1), Typisk vil afsnittene blive sværere og sværere. Det er sværere at sammenligne og vurdere, end det er at gengive noget. Som hovedregel afsluttes hvert afsnit med en delkonklusion. Det er vigtigt at være opmærksom på, når man konkluderer og sammenfatter, og at man får det gjort, for afsnittene skal samles og sammenfattes til sidst i konklusionen. Find dækkende overskrifter til hoved- og underafsnit, og vær opmærksom på, at de skal følge efter hinanden i logisk rækkefølge.

Hvordan bruger du bedst tiden i dag: Afgrænsningssamtale med vejleder(e) Problemafgrænsning Øvelser på Lectio - inkl. faglig sparring med kammerater Informationssøgning, (tips i skriveøvelser) – book en tid med biblioteket. Forbered (næste) møde med vejleder – noter, spørgsmål mm. App til informationssøgning Det Informationsvidenskabelige Akademi Afgrænsningssamtale med vejleder(e) Diskussion af vinkler, så emneområdet falder inden for begge fag. Sikre at din opgave kan gennemføres med mulighed for at vise faglig fordybelse Problemafgrænsning, inkl. faglig dialog og sparring med kammerater brug øvelser på Studynet –hh3-materialer Informationssøgning,(tips i øvelser) Forbered (næste) møde med vejleder: Gør skriftligt rede for dine interessefelter og ideer Giv forslag til centrale emner for projektet Giv forslag til brug af teori/metoder Præsenter forslag til mulig litteratur (= foreløbig Litteratur- og kildefortegnelse)

Afleveringsprocedure I skal aflevere i netprøver Det vil sige digitalt