Pædagogisk Grundlag og Response

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Ørestad Skoles værdier
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
Når lærere samarbejder med forældre
Psykoedukation til unge i OPUS
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Mindre grimt, tak.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
- Hvad kan I forvente som forældre?
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Årsplan – en kort en lang
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
3-timersmødet 2017.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Instruktion til mødeledere
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
3-timersmødet 2017.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Tværgående vejledermøder Juni 2019
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Pædagogisk Grundlag og Response

MTU´en viser, at lærerne ikke har taget ejerskab Pædagogisk grundlag Selandias pædagogiske grundlag blev præsenteret på Karrebæksminde i marts 2013 MTU´en viser, at lærerne ikke har taget ejerskab Nu vil vi og ministeriet have det til at leve i undervisningen I 2013 præsenterede vi et pædagogisk grundlag på Karrebæksminde. Det pædagogiske grundlag er udviklet af lærerrepræsentanter fra alle afdelinger (Pædagogisk forum) og er efterfølgende præsenteret og godkendt i både chefgruppe, SU og bestyrelse. Ud over vi synes, at det er en god idé med et fælles pædagogisk grundlag, så er det også et krav fra ministeriet, at alle skoler skal have sådan et. Min oplevelse er, at I mere eller mindre bruger det pædagogiske grundlag i undervisningen, og det er på den måde langt fra fremmed fra den hverdag og praksis, som vi allerede har. Til gengæld viser MTU´en at mange ikke kender til det pædagogiske grundlag og til de mange facetter det rummer. Lærerne og ledelsesteamene har ikke taget ejerskab af det pædagogiske grundlag. En måde vi lærer det pædagogiske grundlag at kende på og gør det levende i hverdagen, er ved at gøre det til noget vi og vores elever kan bruge i dagligdagen. Det har vi nu mulighed for via det system, der hedder Response.

Det pædagogiske grundlag i overskrifter Ressourcesyn - Vi bygger videre på elevens stærke sider Mangfoldighed og fællesskab - Eleven lærer på den måde, der fungerer for ham/hende Individuel udfordring og tryghed - Eleven får udfordringer, der passer til ham/hende Men inden jeg fortæller om Response, vil jeg kort skitsere overskrifterne i det pædagogiske grundlag. Jeg har også delt det ud til jer, så I har hele teksten hos jer. Men her gennemgår jeg blot overskrifterne. Det ligger i øvrigt på vores intranet under menupunktet Kvalitet. Og der er sat fotostater og billeder op på alle Selandias adresser, hvor det pædagogiske grundlag vil fremgå. De tre hjælpesætninger bruger vi i øvrigt i al kommunikation til eleverne. Jeg vil lidt senere komme ind på, hvordan vi gør det. Nu vil jeg først fortælle mere om, hvad Response er, og hvordan I kan bruge det.

Hvad er Response? Response er en evaluering af det, der sker i læringsrummet – ikke af eleven, trivslen eller dig som lærer Response består af 12 enkle spørgsmål til eleverne, der tager udgangspunkt i det pædagogiske grundlag Evalueringen kan bruges efter behov – dog højest 10 gange pr. hold Evalueringen er efterfølgende udgangspunkt for en samtale i klassen Der er adgang til Response fra den 15. september Alle hold skal have gennemført en evaluering med Response inden uge 44 Response skal understøtte den formative evaluering. Det vil sige, den evaluering som hele tiden udvikler og forbedrer undervisningen, mens vi er i den. Det er ikke noget, vi gør bagefter, og eleverne skal inddrages i ansvaret for evalueringen. Response skal sørge for, at klassen indbyrdes og sammen med jer, som lærere, kommer med deres tanker og forslag om den undervisning, der lige nu finder sted. De skal gøres medansvarlige – for det sociale miljø og læringsmetoderne. Hvad er jeres umiddelbare tanker?

Jeg glæder mig til at lære noget i undervisningen De 12 spørgsmål Jeg glæder mig til at lære noget i undervisningen Jeg synes vi har et godt socialt miljø Min lærer ved, hvad jeg er god til Min lærer kan lide os Jeg har mulighed for at lære på den måde jeg synes er bedst Jeg lærer noget af de andre elever Jeg er med til at tilrettelægge undervisningen Vores undervisning er meningsfuld og spændende Jeg får løbende tilbagemelding på, hvordan det går Jeg kender mit standpunkt og mine udfordringer Jeg kan få støtte til at gennemføre skoleforløbet Min lærer er opmærksom på, hvordan jeg trives Der er arbejdet meget med spørgsmålene, for at sikre, at de både rummer vores pædagogiske grundlag, men også for at sikre, at eleverne forstår dem. Eleverne skal besvare hvert enkelt spørgsmål ved at tilkendegive på en skala, hvor enig eller uenig, de er i de 12 udsagn. Hvad tænker I om dem? Målingen kan også laves på tværs af hold

Sammenhængen Her kan I se, hvordan de enkelte spørgsmål er knyttet sammen med overskrifterne i det pædagogiske grundlag

4-punkts skala Eleverne besvarer hvert enkelt spørgsmål ved at tilkendegive på en skala, hvor enige eller uenige de er i de 12 spørgsmål.  Her er et eksempel på, hvordan eleverne får det præsenteret enten på mobil, tablet eller pc.

Visning af resultaterne Resultaterne bliver vist som et søjlediagram og et radardiagram, så I får en overordnet oplevelse af, hvordan klassen er placeret Undersøgelsen er helt anonym, så I kan ikke se, hvem, der har svaret hvad. Det er på baggrund af de to visninger, at I tager den efterfølgende dialog

Hjælpespørgsmål på side 11,12 og 13 Hvordan vil I have det med at tage den dialog i klassen? Er I utrygge ved det, kan I bruge hjælpespørgsmålene i manualen på side 11, 12 og 13. Her er et par eksempler på de første par spørgsmål. I kan også tage mig eller en uddannelsesleder med første gang eller få hjælp af Finn og Eva. Tanken er også, at vi vil filme et par eksempler på, hvordan det kan gøres. Jeg har lovet kommunikationsafdelingen at spørge, om nogle af jer vil medvirke til sådan en film. I har selvfølgelig mulighed for at give feedback, og helt frasige jer, at det bliver anvendt.

Hvad gør Reponse for dig og teamet? Du får bedre muligheder for at udvikle læring sammen med eleverne Du får forhåbentligt endnu mere engagerede elever Det gør det lettere for dig at diskutere klassens læring med dit team og din leder Response er tænkt som en hjælp til dig og eleverne. Det er en mulighed for at udvikle læring sammen med eleverne og gøre det muligt for eleverne at tage mere medansvar for den læring, der skal være. At undervise kan ofte være en ”ensom” beskæftigelse. Response er en mulighed for at inddrage andre fra for eksempel dit team eller din ledelse i udviklingen af din pædagogiske praksis. Response er ikke noget vi bruger som kontrolværktøj. Det er ment som et lokalt udviklingsværktøj. Det er ikke kun din pædagogiske praksis der skal udvikles. Vi tænker nu i teams, som er fælles om at planlægge og udvikle undervisningsmetoder, som alle i teamet anvender og afprøver, hvorefter teamet igen snakker om, hvad der virker godt på eleverne, og hvor teamet igen skal justere. At undervise er ikke alene den enkelte læreres ansvar. Det er teamet, der sammen dygtiggør sig i at finde de bedste metoder til at skabe læring hos eleverne. Den proces understøtter Response.

Hvad gør Response for eleverne Giver en større bevidsthed om egen læring og øget engagement De får indflydelse på deres undervisning Det øger deres bløde kompetencer og evnen til at sige til og fra Mange mener, at vores virkelighed i høj grad bliver skabt af sproget – og med Response er der en anledning til at få talt om alt det, der giver energi til læringsrummet, og som man som elever og lærere har forhåbninger om. Derfor tror og håber vi, at mange elever vil opleve at deres læring bliver bedre, men også at de er mere engagerede, og det bliver mere lystbetonet at lære. Eleverne lærer via Response at give udtryk for deres meninger og argumentere for dem. Målet er også, at give dem mulighed for at byde ind med meninger og beslutninger, hvilket også er en kompetence de skal bruge, når de er i praktik eller færdiguddannede.

Hvad gør Reponse for Selandia? Høj og ensartet kvalitet i læringen alle steder Skaber pædagogisk udvikling i samme retning Dialogværktøj (lærer/elev, elev/elev, lærer/team og leder/lærerteam) Mindre frafald af elever Som jeg sagde tidligere, er det hverken min eller direktionens oplevelse, at det pædagogiske grundlag eller grundtanken i Response er fremmed for jer. Men ved at få det ensartet og skabe et fælles sprog om det, bliver det også lettere at dele erfaringer i teams, afdelingen og på tværs af afdelinger. Målet er, at vi på den måde får en mere ensartet kvalitet på hele Selandia– men også at vi mindsker fraværet ved hele tiden at have fokus på: at bygge videre på elevens stærke sider, at eleven lærer på den måde, der fungerer for ham/hende, og at eleven får udfordringer, der passer til ham/hende.

Sådan fortæller vi eleverne om response I præsenterer Response for eleverne via en PowerPoint I udleverer i forbindelse med præsentationen en folder til eleverne Der er opsat fotostater og plakater på alle adresser, så det også er visuelt synligt i elevernes hverdag Har I andre idéer? Der er lavet en PowerPoint, som I kan tage udgangspunkt i, når I gennemgår Response for klassen. Husk at kigge i noterne, hvor der er inspiration til, hvad I kan sige, når I præsenterer det. Der er også lagt filmklip ind, hvor elever fra hele Selandia, svarer på spørgsmål, der vedrører Response. Det kan give både jer lærere og eleverne en god forståelse af meningen med det pædagogiske grundlag. Der er desuden udarbejdet en folder. I al materiale til eleverne er deres egne historier/statements omkring, hvordan vi lærer på Selandia, det bærende og gennemgående.