Udkast til justering af KS

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Metode i AT Religion.
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Det Internationale Område
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Religion og Oldtidskundskab
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Kulturforståelse niveau C
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Almen sTudieforberedelse - AT
nye læreplaner Samfundsfag A, B, C
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Justering af den skriftlige prøve i dansk på hf
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Det Internationale Område
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Historie i fagligt samspil
Værkstedsundervisning
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Om prøveformen Filosofi C.
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Program onsdag den 20. marts 2019
Præsentationens transcript:

Udkast til justering af KS Folketinget: Prøve i KS lægges sammen med prøve i EP Historieopgave i 1. hf Udkast: Selvstændige kompetencer fra EP er søgt inddraget i prøve for KS

Prøve i KS 1 Mindst 4 fællesfaglige emner 2 uger før sidste undervisningsdag: Trække emne med varieret bilagsmateriale på 10-15 normalsider. Grupper er muligt. 2 uger: Eksaminanderne udarbejder en synopsis en fællesfaglig problemformulering. 4-5 sider. Lærerne vejleder. Sendes til censor sammen med prøvematerialet.

Prøve i KS 2 Synopsen skal indeholde en problemformulering, der skal besvares ud fra Prøvematerialet Relevant og væsentligt supplerende materiale, som eksaminanden selv skal finde Stof fra alle tre fag i det trukne forløb.

Prøve i KS 3 Synopsen Eksaminationen skal indeholde fordybelse i forhold til gennemgået stof må ikke indeholde genanvendelse af synopser eller besvarelser, som tidligere er afleveret og rettet Eksaminationen Eksaminanden fremlægger synopsen efterfulgt af god tid til uddybende spørgsmål fra eksaminator(er) og censor og en faglig dialog med udgangspunkt i synopsen. Eksaminationstid: 45 minutter.

Bedømmelseskriterier 1 - nye formuleringer undersøge emnet ud fra den fællesfaglige problemformulering selvstændigt finde og anvende relevant og væsentligt supplerende materiale anvende og kombinere begreber, teorier og metoder fra faggruppens fag i forhold til problemformulering og materiale

Bedømmelseskriterier 2 - uændret karakterisere og analysere materiale perspektivere til relevante emner fra undervisningsbeskrivelsen anvende og kombinere relevant viden fra fagenes kernestof indgå i faglig dialog formulere sig selvstændigt og kritisk om faglige problemstillinger fremstille et sagsforhold på en klar og overskuelig måde disponere og strukturere eksaminationstiden

EVA: Læreplan bør slankes Faglige mål og emner Empirisk undersøgelse behøver ikke være flerfaglig Materialetyper = tekst, statistik og billedmateriale Fællesfaglige emner ”Værdier og livsformer” fjernes. Værdier står fortsat under faglige mål Religiøse og politiske brud i dansk eller europæisk perspektiv

Kernestof i historie ”dansk historie og identitet hovedlinjerne i Europas historie fra antikken til i dag” ændres til ”hovedlinjerne i dansk og europæisk historie fra antikken til i dag”

Kernestof i samfundsfag Der fjernes: ” og økonomiske styringsinstrumenter” ”herunder betydningen af retssystemet” Der tilføjes: ”Kernestoffet i samfundsfag kan anvendes på samfundsforhold i Danmark og i andre lande.”

Kernestof i religion Religionernes centrale fænomener: De konkrete eksempler er fjernet, da de synes overflødige Ingen faktuelle ændringer i øvrigt Vedr. bibelske tekster og tekster fra Koranen: Bemærk at der hverken står hvilke tekster eller nogen angivelse af hvor mange! Der er således fortsat tale – modsat flere indvendinger – om en meget ukonkret og beskeden angivelse af kernestof

Historieopgave i 1. hf Der udarbejdes i 1. hf en historieopgave. Historieopgaven har som formål at opøve kursisterne i at arbejde med og fordybe sig i historiske problemstillinger og herunder inddrage de faglige mål. Se bilag 2.

Didaktiske principper Mindst 4 fællesfaglige forløb Afsæt i konkrete og virkelighedsnære fællesfaglige problemstillinger (anvendelsesorientering) Særfaglige aktiviteter af kortere varighed ”samt den lille og store historie” fjernes Mulighed for varieret uddannelsetid i de enkelte fag af hensyn til deres deltagelse i de fællesfaglige forløb, jf. de faglige mål

It Træning i kritisk anvendelse af internettets ressourcer

Justering af læreplaner og vejledninger 19. oktober 2009: Fagkonsulenterne sender udkast til justerede læreplaner til de uddannelsesansvarlige i UVM 19. oktober – 29. november 2009: Koordinering i UVM 30. november 2009: Fagkonsulenterne modtager kommentarer 18. december 2009: Fagkonsulenterne sender endelige læreplaner 29. januar 2010: Læreplaner sendes i høring 22. februar 2010: Høringsfrist 15. marts 2010: Nye læreplaner udstedes 15. maj 2010: Fagkonsulenterne sender justerede vejledninger til de uddannelsesansvarlige i UVM 1. juni 2010: De nye vejledninger ligger på uvm.dk