Uddannelsesprogrammer - hvorfor og hvordan?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

God uddannelsesvejledning - Udvikling
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Ansættelsesprocedurer
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Skriftlige opgave kom IT
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
Individuel uddannelsesplan
Skabelon til strategisk plan
Udviklingsplaner Sønderborg
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Lægens Uddannelsesbog
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Præsentation af teorien transfer
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Arbejdsgruppe i SST vdr mål og opbygning af speciallægeuddannelsen Ulla Bartels 1.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net 1. LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE Indhold Baggrund Brugere KBU Praktiske oplysninger 2 Slide nr Slide nr. 6.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Temadag for TR.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Ansvar i Videreuddannelsen
SUF - gevinstrealisering
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Almen praksis og speciallægepraksis
Den nye målbeskrivelse – et overblik

Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Almen medicinsk uddannelse
Den værdifulde arbejdsplads
Uddannelsesgivende afdelinger
Plan for det videre arbejde med uddannelsesprogrammer
De pårørende i beslutningsrummet
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Introsidernes betydning
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Infomøde om synteseopgaven
Den nye målbeskrivelse – et overblik
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Uddannelsesprogrammer - hvorfor og hvordan? AC-medarbejder Rikke Bundgaard

Tidsrammen Målbeskrivelsen for KBU træder i kraft for KBU-læger der tiltræder 1. ansættelse pr 1. august 2017 De nye læger vælger forløb i april måned Programmerne skal godkendes i UGUP (Udvalget for Godkendelse af UddannelsesProgrammer) der holder møder 17. marts, 27. april og 23. juni Der skal sandsynligvis skrives frem og tilbage under forløbet ...

Hvad forventer VUS af UKO´erne? Hjælp til at skabe overblik over de nødvendige programmer indenfor egen hospitalsenhed Hjælp til at forklare præmissen for UAO lokalt Hjælp til planlægning af processen – og at den planlagte tidsplan overholdes Hjælp til at drive på opgaven Begejstringsfacilitator!

Hvad kan I så forvente af VUS? VUS vil gerne inviteres til en skrivedag for hospitalsenheden, hvor de afdelinger der skal indgå i KBU-forløbene alle deltager. Her forventer vi at størstedelen af programmerne kan blive skrevet VUS kan hjælpe med at udfylde de generiske dele af uddannelsesprogrammerne, og samle de enkelte delelementer VUS kan hjælpe med at afklare eventuelle spørgsmål, eller uforklarlige elementer i skabelonen, og kan lave en første-gennemlæsning af programmerne, inden de forelægges UGUP

Præmissen! Nationalt: SST har fastsat, at der skal foreligge et godkendt uddannelsesprogram for alle uddannelsesforløb Regionalt: DRRLV skal godkende uddannelsesprogrammerne (via UGUP). I Videreuddannelsesregion Nord er uddannelsesprogrammer et fokusområde hvilket betyder at der kan forventes en god grad af indblanding i udarbejdelse af uddannelsesprogrammerne, fra DJØF-side ... men vi har altså lægekræfter i ryggen!

Ulemperne ved at skulle udarbejde nye uddannelsesprogrammer – spørgsmål til PKL: Hvad ser du som den største barriere i forhold til at udarbejde nye uddannelsesprogrammer i dit speciale? Sammen 2 og 2

Hvad var svarene? Sprogbrugen Beskrivelse af sideuddannelse Få alle delelementer skrabt ind Tidsforbruget Er det brugbart i klinikken? Det er svært at holde overblikket Lærings- og kompetencevurderingsmetoder Mange programmer skal samles Beskrivelse af tidspunkt for kompetenceopnåelse BUREAUKRATI

Fordele ved at have et godt og opdateret uddannelsesprogram Sikre at uddannelsen på afdelingen ikke er forældet Mulighed for at gøre sig klart, hvordan man ønsker uddannelse på sin egen afdeling, med udgangspunkt i afdelingens funktioner Uddannelseslægerne ved, hvad de kan forvente sig af uddannelsen, og hvad der forventes af dem Godt udgangspunkt for den individuelle uddannelsesplan Godt redskab til at sikre at uddannelseslægerne opnår alle kompetencer, at der er progression Såfremt der er uhensigtsmæssigheder - mulighed for at gribe ind tidligt Kan bruges til at få ledelsen til at prioritere uddannelse Bureaukrat-backup, DJØF-drive, magister-magi ... Gør klart hvad man kan bruge udd.lægerne til på afdelingen – hvordan udd.lægerne kan bidrage til driften på afdelingen

Men hvordan gør man, helt konkret? -Først skal vi have frokost

Uddannelsesprogrammer – How to… Følg skabelonen (ligger her:) Læg mærke til en ny struktur i programmerne Drøfter kun de punkter vi, af erfaring oplever udfordringer med.

Vi har snydt og udfyldt lidt på forhånd Vi har snydt og udfyldt lidt på forhånd ... Sidetal refererer til hand-out fra mødet 6. februar Indledning – husk forkortelser! 0. Generelt afsnit om organisering af den lægelige videreuddannelse (s. 2-3) 0.1 Generelt afsnit om uddannelsesvejledning og –samtaler (s. 4) 0.2 Generelt afsnit om godkendelse af kompetencer (s. 4) 0.3 Generelt afsnit om håndtering af udfordringer under uddannelsen (s. 4) Hvis afdelingen ikke adskiller sig fra de ovenstående beskrivelser, skal de ikke beskrives yderligere i programmet! Herudover er der lavet en generel tekst til flere afsnit, så der kun skal skrives navn på afdelingen og indsættes link

Første øvelse når uddannelsesprogrammerne skal skrives Fordeling af kompetencer mellem de to afdelinger Skal nogle kompetencer demonstreres på begge afdelinger? Nogle af kompetencerne skal afdelingerne selv fylde ud S. 5

Kapitel 1.1: Beskrivelse af afdelingen 1.1 Præsentation af afdelingen Kort information om afdelingens arbejdsfunktioner og opgaver Højtspecialiseret/regionsfunktion? Gerne link til hjemmeside S. 5

Kapitel 1.1: Beskrivelse af afdelingen 1.1.1 Introduktion til afdelingen Behøver ikke at blive beskrevet yderligere, hvis der kan linkes til info på en hjemmeside 1.1.2 Organisering af den lægelige uddannelse Skal kun uddybes hvis organiseringen adskiller sig fra den, beskrevet i afsnit 0 S. 6

Kapitel 1.1: Beskrivelse af afdelingen 1.1.3 Uddannelsesvejledning Det, der allerede er beskrevet i 0.1 skal ikke beskrives igen. I dette afsnit skal ansvaret for uddannelsesvejledningen placeres, lokalt, og eventuelle andre lokale forhold skal beskrives 1.1.4 Arbejdsopgaver og –tilrettelæggelse Beskrivelse af arbejdsfunktioner på afdelingen, husk indplacering i vagten! er der en fast rotation der kan beskrives? Hvordan placeres de uddannelsessøgende i funktionerne? Hvem tilrettelægger? Ændrer arbejdsopgaverne i funktionen sig over tid/med kompetenceopnåelse? s. 7

Kapitel 1.2: Beskrivelse af uddannelsen Overordnet beskrivelse af vejledning, supervision og kompetencevurdering på afdelingen Hvordan sker oplæring i praksis på afdelingen? Generelt ... 1.2.1 Sammenhæng mellem uddannelse og arbejdsfunktioner Her kobles arbejdsfunktioner med lærings- og kompetencevurderingsmetoderne – dvs farvel til pkt 3.1 og 3.2 fra den gamle skabelon S. 8

Kapitel 1.3: Plan for kompetenceudvikling og -godkendelse Her skal I som UKO/fødselshjælper få afdelingerne til at illustrere, hvordan man sikrer kompetenceudvikling hos uddannelseslægerne, og hvordan kompetencegodkendelsen foregår ... S. 9

Kapitel 1.3: Plan for kompetenceudvikling og -godkendelse Hver afdeling skal lave en tabel/tegning/figur der afspejler den planlagte kompetenceopnåelse under ansættelsen. Der gives eksempler i både skabelonen og vejledningen. Heraf skal fremgå information om: Tilknytning til afsnit/team eller fokuseret ophold eller lægerolle, hvor kompetencen ikke er specifikt tilknyttet til én funktion (eks samarbejde, kommunikation) Arbejdsfunktion (ambulatorium, operationsafdeling, laboratorium, sengeafsnit osv) Kompetence – angivet med nummerering fra målbeskrivelsen Konkret kompetencevurderingsmetode jf målbeskrivelsen Tidspunkt for forventet opnåelse af kompetence (godkendelse) inddelt efter teamtilknytning/EPA/basale-ikke basale færdigheder/hvad kan I ellers finde på ... S. 10 - 13

Kapitel 1.4: Konferencer, undervisning, kurser, kongresdeltagelse Information om afdelingens konference- og mødestruktur med fokus på læring for den uddannelsessøgende. Her må ikke angives tidspunkter, ugedage, lokaler ... dette kan beskrives på afdelingens hjemmeside/i introduktionsprogram S. 14 1.4.1 Undervisning Beskrivelse af, hvordan undervisning foregår på afdelingen, og hvad der forventes af den uddannelsessøgende S. 15

Kapitel 1.4: Konferencer, undervisning, kurser, kongresdeltagelse 1.4.2 Kursusdeltagelse Deltagelse i de obligatoriske kurser er beskrevet her. Derfor skal beskrives afdelingens procedure for deltagelse i ikke-obligatoriske kurser og kongresser. Hvordan sikres videndeling og transfer? S. 16

Kapitel 1.5: Fokuserede ophold og uddannelsesdage/returdage Fokuserede ophold er defineret som formelle uddannelseselementer til opnåelse af konkrete kompetencer, der ikke kan opnås på anden vis. Her skal beskrives: Hvilke kompetencer skal opnås Hvordan vurderes kompetenceopnåelsen S. 17

Kapitel 1.6: Forskning og udvikling Beskrivelse af mulighederne for at deltage i forsknings- og udviklingsprojekter på afdelingen, herunder forventninger til uddannelseslægens deltagelse i disse S. 17

Kapitel 1.7: Anbefalet litteratur Til hjælp i forbindelse med selvstudier Liste over litteratur som uddannelseslægen forventes at orientere sig i. Kan med fordel angives via link S. 17

Og når alt dette er udfyldt for begge afdelinger ... skal det hele blot klippes sammen! det hjælper VUS gerne med. I er velkomne til at kontakte Rikke Bundgaard: rikhor@rm.dk tlf.: 7841 0774