Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Indledende spørgsmål Hvornår møder I som ledere spørgsmålet om lektier?
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Globalisering ANNE ROSENDAHL KRISTIANSEN 1.B NGH.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
PRÆSENTATION AF LEKTIER ONLINE På forældremøde.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Informationsmøde om 3. semester på BA i Teatervidenskab.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Fordybelse i et projekt
ORGANISATION workshop
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
DUBU Superbrugerrollen
Alle rettigheder forbeholdes
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Tirsdag d.5.september 2017 Roskilde Kongrescenter
Elevernes evaluering af grundforløbet
FÆLLES målstyring i matematik
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Skoleudvikling i Praksis 1
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Workshop 1: ”Elevrettet formidling af praktikpladser samt coaching og vejledning om praktikpladssøgning”. Indsatsarbejde på Grundforløb 1.
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Alle rettigheder forbeholdes
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Spørgsmål til ‘spis og snak’ session
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 8: Supervision og sparring
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen Faglærer Hotel og Restaurant, grundforløb Learnmark Tech, Horsens E3U primo 2017

Etnografiske metoder: Undersøgelse af feltet Interviewspørgsmål: En gruppe på 3 elever sammen, udspørger hinanden og afleverede skriftlige svar til mig 3 spørgsmål blev sendt ud til alle elever, valgfrit at svare Hverdagsobservationer

Undersøgelse af feltet Hvem: - GF2 elever (tjenere, gastronomer, ernæringsass.) - 20 uger forløb incl. bestå grundfag og udd.specifik grundforløbsprøve Hvad: Ofte projektorienteret uv ud fra et helhedsperspektiv. Varierede undervisningsformer Personlige samtaler, lektiehjælp Hvorfor? Forsøger at gøre uv. Relevant og meningsfyldende. - Elever meget fraværende og inaktive, ikke motiverede, ingen ansvarsfølelse, svært ved at ”se meningen” Hvor: Learnmark Tech Teorilokaler ”værksteder” – køkkener og restaurant Virksomhedpraktik Virksomhedsbesøg Hvornår: Kommende GF2 forløb fra august 2017

Passioneret underviser Undervisere der ved en masse om emnet Ensformig undervisning (oplæg og arb. m/ opgaver. Mere ”kreativ” undervisning, mere uddybelse/udfordring Mere varieret undervisning Umotiverende at arbejde med et emne alene/gruppe og derefter fremlægge Passioneret underviser Undervisere der ved en masse om emnet Lyst til at fortælle og uddybe emnet Mere gruppearbejde Inaktive Ingen ansvar Helst undervisere der fortæller det hele Gerne gøre det lettest muligt (springe over hvor gærdet er lavsest) At man arbejder hen mod et mål Man skal føle sig motiveret og se frem til den undervisning, man skal modtage Føle at man får et ansvar En partner/gruppe der viser engagement for det emne vi skal arbejde med Selvstændigt arbejde Spørgsmålene var: Hvad synes i om undervisningen som den er i dag? Hvad er god/spændende/lærerig undervisning for dig? Hvad skal der til, for at du føler dig motiveret? Hvad skal der til, for at du føler et større ansvar for din skolegang og læring?

Uddanne nogle mere ansvarlige, nysgerrige, eksperi-menterende og dygtige medarbejdere til branchen Interesse fra ledelse og erhvervsliv. Virkelighedsnær undervisning Tidligere elevere Styrke elevernes selv-efficacy Forskellige undervisningsmodeller Fælles orientering og snak om entreprenørskab i undervisningen i teamet Flere etnografiske undersøgelser – observationer og interviews af elever og undervisere, også på andre forløb Udvælge hvilke(t) undervisningsfor-løb, eleverne skal arbejde entreprenørielt med. Indsamle idéer og inspiration fra elever og andre undervisere Finde ambassadører for projektet – blandt lærerteamet og eleverne Udforme undervisnings-forløb Afprøve undervisnings-forløb Løbende evaluering (undervisere og elever) Styrke elevernes handlekompetencer og faglighed gennem entreprenørielle undervisningsformer/-projekter Elever: Styrke selv-efficacy og refleksion over egen hverdagspraksis og derigennem ændre sine handlinger. Undervisere: Udarbejde forskellige undervisningsmodeller der kan bruges uafhængigt af hinanden, afhængig af elevgruppen og det planlagte undervisningsforløb. - Elever udviser modstand - Skepsis fra kolleger for undervisningen - Manglende tid Urealistiske forventninger og (udvikling/afprøvning) for højt ambitionsniveau til - -Mange målpinde eleverne Kolleger på hele Tech ”Fag-repræsentanter Elever Mellem15-30 GF2 elever på indgangen MAD. De har for-skellige grundfag (3-6 timer/uge) – resten er fagfaglige timer