Uddannelseskonference Island september 2016

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
New Insight - Noter til præsentation
Illustrationer til undervisningsbrug
Folkeskole-reformen August 2014.
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
EU Socialfondsprojektet
International Linje.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Integration af nydanskere
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Inspiration til reformarbejdet
UDVEKSLINGSMØDE 19. NOVEMBER 2013
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
Kompetenceudvikling af mellemledere Erfaringer fra Erhvervsskolen på Selandia.
Frivillighed på kommando findes ikke
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Velkommen til AMU-kursus Hvad er AMU - AMU står for Arbejdsmarkedsuddannelser og består af en lang række kurser inden for mange forskellige.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Behandling i Kriminalforsorgen  Rammerne om behandlingen  Behandling i og udenfor fængslerne  Et historisk rids  Behandlingen i dag  Lidt statistik.
EGU opgaver i et Jobcenter Hvordan ser arbejdet ud set fra den placering.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Søg om støtte til et mere sikkert og rummeligt arbejde for alle Danielle Caspersen og Lærke Frøslev Bella Center, 15. april 2015.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Jobenheden V. Zina Zvizdic. Jobenheden  Fremskudt beskæftigelses indsats i udsatte boligområder  Borgeren udvælges opgangsvis  Arbejder.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Fagpilotordningen et jobrettet redskab til unge under 30 år med en erhvervsuddannelse Kontorchef Kirsten Thomsen.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Seminar om efterværn i Ilulissat november 2010 vedr. Piareesarfiit i Grønland v/ Marie Pedersen u Den lokale erhvervsskole, daværende STI,
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Erfaringer.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Ansættelsesk-ontrakt og løn
faglært Arbejdskraft Det fremtidige behov
Uddannelse i forhold til produktivitet
Velkommen til Introdag med skills-aktiviteter!
Velkommen til Introdag med skills-aktiviteter!
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Forlængelse af særlig uddannelsesordning
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Aftalt uddannelse via Industriens overenskomst
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Præsentationens transcript:

Uddannelseskonference Island 12.-15. september 2016 Offentligt og Privat Samarbejde

Dagens ret Hvad er OPS Hvordan samarbejder vi Hvad med virksomhederne Koncern resocialisering Dagens ret Hvad er OPS Hvordan samarbejder vi Hvad med virksomhederne Hvad med de indsatte Forandring Puslespil Gnisten og flammen Datid, nutid og fremtid OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

OPS Offentligt Privat Samarbejde Koncern resocialisering OPS Offentligt Privat Samarbejde Hvis vi arbejder sammen om at motivere og kompetenceudvikle de indsatte opnår vi de bedste resultater. De indsatte motiveres af private virksomheders deltagelse. HIGH:five visiterer de indsatte til/for virksomhederne. Virksomhederne har mulighed for at stå for hele eller dele af uddannelserne og får indflydelse på hvilke maskiner og virksomhedskultur der undervises i. De indsatte ved godt at de får en særlig chance, hvilket ofte skaber høj loyalitet. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

High:five Private virksomheder Erhvervsskoler Faglige udvalg Kommuner Fagforeninger

Hvad kan Kriminalforsorgen? Koncern resocialisering Hvad kan Kriminalforsorgen? Vi har store produktionsværksteder inden for metal og træ samt landbrug og køkken og vi har faglært personale. Vi har i flere år uddannet et større antal EUD elever inden for flere fagområder – bygningsvedligeholdelse, smede, køkken, skov, træfag m.v. Vi har både fagligt rettede og bløde AMU kurser – Svejsekurser, men også konflikthåndtering m.v. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Koncern resocialisering Hvem kan undervise ? EUD Hvis man skal være ansvarlig for undervisningen på EUD/EUV skal man have en erhvervspædagogisk diplom, men ikke nødvendigvis ansat i Kriminalforsorgen. AMU Hvis man skal undervise skal man være ansat som på fængslet, f.eks. som timelærer men ikke nødvendigvis have er erhvervspædagogisk diplom. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Hvad kan man undervise i ? Koncern resocialisering Hvad kan man undervise i ? På EUD er der et antal indgange (faglige retninger) og der er rimelig faste undervisningsplaner med mål, der skal nås. PÅ AMU er der altid et mål man skal nå, men der er en ret stor frihed til at tilrettelægge et indhold, som kan afpasses efter virksomhedens ønsker. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Er Kriminalforsorgen en lukket institution? Koncern resocialisering Er Kriminalforsorgen en lukket institution? Vi inviterer erhvervslivet ind i fængslerne for at deltage i resocialiseringen på uddannelsesområdet. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

På Springtur – over muren efter kvalificeret arbejdskraft Koncern resocialisering Goddag og velkommen På Springtur – over muren efter kvalificeret arbejdskraft OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Involvering efter ønske og behov Koncern resocialisering Involvering efter ønske og behov Virksomheden vurderer og bestemmer selv hvilken grad af involvering man ønsker og formår. Vil man undervise? Vil man understøtte? Bidrage med udstyr? Bidrage med motivation til de indsatte? Vil man ansætte? Alene eller sammen med andet firma? ?? OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Hvordan arbejder vi sammen Koncern resocialisering Hvordan arbejder vi sammen Enighed mellem virksomhed og Kriminalforsorgen om et projekt/model. Den rette institution og geografi. Hvem gør hvad og maskiner m.v. Visitation af indsatte – HIGH:five og fængsel. HIGH:five assisterer virksomheden løbende. Aftale med AMU center eller erhvervsskole. Evaluering. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Koncern resocialisering Økonomien Hvis man som privat firma stiller personale til rådighed for undervisning af indsatte, så ansættes denne som timelærer og aflønnes som sådan af fængslet. Fængslet får andel af erhvervsskolens taxameter godtgørelse for den undervisning man udfører på EUD og AMU. Manglende udstyr kan lejes af Kriminalforsorgen eller købes afhængig af pris og brug. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Hvad vil virksomhederne vide om OPS Koncern resocialisering Hvad vil virksomhederne vide om OPS Hvor meget skal vi involvere os, og hvad kræver det af os. Hvad får vi ud af det Er virksomhederne tilfredse OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Hvad siger virksomhederne som er med i et OPS Koncern resocialisering Hvad siger virksomhederne som er med i et OPS Det er meget engagerede mennesker. Når man kommer til at tale med dem, er det jo helt almindelige mennesker, som gerne vil have en chance. Man skal lige vende sig til Kriminalforsrogens måde at arbejde på. Det er loyale medarbejdere. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Hvad siger de indsatte? ”Det giver mening”. Koncern resocialisering Hvad siger de indsatte? ”Det giver mening”. ”Når jeg træder ind i kokkeskolen træder jeg ud af fængslet”. ”Endelig noget jeg kan bruge til noget, når jeg kommer ud”. ”Det er første gang jeg har gennemført noget som helst”. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Koncern resocialisering Målet !!! Alle skal være enige om målet Den indsatte skal ved løsladelse være i stand til at få et job og passe det tilfredsstillende. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Koncern resocialisering Hvad med love og regler De indsatte skal selvfølgelig overholde love og regler, men vi skal samtidig huske et af vore principper: Vi skal ikke straffe hårdere end situationen byder. Vi skal være professionelle… Eksempel…. Maler /frigang / brud på aftale / rengøring på afd. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Hvordan er rigtig mange af de indsatte Koncern resocialisering Hvordan er rigtig mange af de indsatte De er stort set som alle andre mennesker. De kan være mere motiverede. De kan være mere tilfredse. De er mindst lige så interesserede i en god normal tilværelse, som alle andre. De er godt trætte af det de har gjort og af at sidde i fængsel. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Koncern resocialisering Forventninger!!! Vores forventninger skal være realistiske og vores tilfredshed større ved mindre justeringer/fremskridt. Alle kender ordsproget : ”Enhver rejser begynder med det første skridt” OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Koncern resocialisering Forandring!!! Vi forventer af de indsatte at de er villige til at ændre hele deres tilværelse, opførsel og mindset, livsstil og omgangskreds!!! Hvad magter vi selv at ændre – vores manglende evne/vilje til at lave justeringer i vores arbejdsliv og strukturer/opgaver i institutionen kan være en hindring, for det vi kræver af de indsatte. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Puslespillet Hvad gør man med et puslespil der mangler brikker? Koncern resocialisering Puslespillet Hvad gør man med et puslespil der mangler brikker? I gamle dage – jeg har SUCCES I MIT projekt. i dag : JEG ER EN VIGTIG OG NØDVENDIG BRIK I DET STORE PUSLESPIL AT FÅ SUCCES. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? Koncern resocialisering Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? Det er ikke nok Ikke at have mistet gnisten Du skal være flammen!! du skal ikke være gnisten du skal være flammen ikke være tenn Du må være flamme ekki vera neisti Þú verður að vera loga var inte gnistan Du måste vara låga älä kipinän Sinun täytyy olla liekki do not be the spark You must be the flame OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? Koncern resocialisering Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? Det er ikke nok til å holde opp ånden, må du være flammen!! du skal ikke være gnisten du skal være flammen ikke være tenn Du må være flamme ekki vera neisti Þú verður að vera loga var inte gnistan Du måste vara låga älä kipinän Sinun täytyy olla liekki do not be the spark You must be the flame OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? Koncern resocialisering Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? það er ekki nóg til að halda upp á anda, verður þú að vera loginn!! du skal ikke være gnisten du skal være flammen ikke være tenn Du må være flamme ekki vera neisti Þú verður að vera loga var inte gnistan Du måste vara låga älä kipinän Sinun täytyy olla liekki do not be the spark You must be the flame det er ikke nok til å holde opp ånden, må du være flammen OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? Koncern resocialisering Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? Det är inte tillräckligt för att hålla upp andan, du måste vara flamman!! du skal ikke være gnisten du skal være flammen ikke være tenn Du må være flamme ekki vera neisti Þú verður að vera loga var inte gnistan Du måste vara låga älä kipinän Sinun täytyy olla liekki do not be the spark You must be the flame det er ikke nok til å holde opp ånden, må du være flammen OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? Koncern resocialisering Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? Ei riitä säilyttämään kipinän, sinun täytyy olla liekki!! du skal ikke være gnisten du skal være flammen ikke være tenn Du må være flamme ekki vera neisti Þú verður að vera loga var inte gnistan Du måste vara låga älä kipinän Sinun täytyy olla liekki do not be the spark You must be the flame OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Lidt tal gymnastik EUD erhvervsuddannelser 2012 112 indsatte Koncern resocialisering Lidt tal gymnastik EUD erhvervsuddannelser 2012 112 indsatte 2013 210 indsatte 2014 211 indsatte 2015 186 indsatte – (ny reform 2+12 m.v.) AMU Arbejdsmarkeds uddannelse – korte kurser 2013 530 indsatte 2014 1238 indsatte 2015 2131 indsatte 2016 1489 indsatte (første halvår) Michael Heitmann OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Flere tal 12000 indsættelser 8000 kommer i fængsel 3500 over 4 måneder Koncern resocialisering Flere tal 12000 indsættelser 8000 kommer i fængsel 3500 over 4 måneder 2100 over 8 mdr 1500 over 1 år 3500 i fængsel hver dag Ca 500 får et AMU kurser Ca 200 får EUD forløb OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Mere eller mindre uddannelse Mere eller mindre OPS Koncern resocialisering Fremtiden Mere eller mindre uddannelse Mere eller mindre OPS Mere eller mindre EUD Mere eller mindre AMU Andre uddannelsestiltag OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Alle bygge og anlægsfag under i et projekt Koncern resocialisering Alle bygge og anlægsfag under i et projekt De bløde Konflikthåndtering Putau Arbejdsmiljø Sikkerhed Dansk Matematik De hårde Kloak belægning Sokkel Sanitet Murstensvæg Male og tapetsere Trævæg køkkenmontage Montering af døre og vinduer vandskure Fufgeteknik tag OSV Miljørigtig nedbrydning Rutine Bygningsvæsenet på fængslet Praktik i privat virksomhed OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

Tak fordi I ikke gik Tak fordi i lyttede Tak for i dag Koncern resocialisering Tak fordi I ikke gik Tak fordi i lyttede Tak for i dag OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen