Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri."— Præsentationens transcript:

1 A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri og Ulla Sørensen fra Jobcenter Middelfart

2 A/S Gelsted Bygningsindustri2 2 Beskrivelse af projekt virksomhedscentre Projektet Virksomhedscentrets: –Formål: at udøve en særlig indsats overfor matchgruppe (tunge) 3, 4 og 5 –Mål: at borgerne oplever et kompetenceløft som bringer dem tættere på arbejdsmarkedet Rammen: –Oprettelse af virksomhedscentre –En ansvarlig på virksomheden –5 deltagere/borgere. 5 mentorer/medarbejdere –Fast kontaktperson fra kommunen –Projektet løber i ca. 10 måneder –Økonomien

3 A/S Gelsted Bygningsindustri3 3 En historie om mentorskabet Historien tager sit afsæt i den græske mytologi med legende Mentor, Achilleus og Odysseus…den forsætter hos os! ”En mentor er en person, der tilbyder viden, indsigt, perspektiver, visdom samt virksomhedserfaringer, der er særlige nyttige for en anden person” Kilde: OTT og Toft 2004, ”Mentorskabets muligheder”

4 A/S Gelsted Bygningsindustri4 4 Hvem er A/S Gelsted Bygningsindustri? Vores udgangspunkt er: Mønstervirksomhedsmålsætningen ”…ved en mønstervirksomhed forstås: En virksomhed som arbejder med samfundsnyttige produkter og behandler sine kunder, leverandører, medarbejdere af alle kategorier og aktionærer bedre end de fleste andre virksomheder.”

5 A/S Gelsted Bygningsindustri5 5 Hvorfor deltager GB? Fordi vores værdier er: Engagement Gensidig respekt –på GB betyder det social ansvarlighed ved: Vi sørger for at opføre os ordentligt i forhold til vores forskellige interessenter, og vi viser en stor grad af rummelighed. Vi viser socialt ansvar ved nyansættelser, og vi giver rum for folk, der ikke ligner os selv. Vi viser sociale hensyn i relation til medarbejdernes familie og fritidsinteresser. Vi viser sociale hensyn, når medarbejdere er syge.” Grundighed Løbende forbedringer Lokale initiativer

6 A/S Gelsted Bygningsindustri6 6 Hvorfor deltager medarbejderne? Vi vil gerne gøre en forskel Give folk en chance Det er spændende og udfordrende Vi bliver mindre fordømmende

7 A/S Gelsted Bygningsindustri7 7 Hvordan gør vi? TR, HR og Ledere vælger grupperne TR og HR vælger hver en mentor i hver gruppe Interview med projektdeltagere med fokus på: –Krav og forventninger –Kemien imellem mentor og projektdeltager Den daglige rollefordeling: –HR- er ansvarlig for helheden –Tillidsrepræsentanter ”passer” på medarbejderen –Kontaktperson: administration, besøg, rekruttering mm. –Månedlige erfaringsmøder imellem: mentorer, HR, TR og kontaktpersonen –Mentor – det daglige arbejde – Den vigtigste rolle

8 A/S Gelsted Bygningsindustri8 8 Hvad har vi lært indtil nu? Praktiske læringspunkter: Mentorer på uddannelse inden projektstart Kontaktpersonen skal komme ofte i virksomheden Mentorer engagerer sig meget, rigtig meget – passe på dem Ærlighed i kommunikationen – ikke sikkert du får job her! Deltagere placeres i små enheder Være hurtigt til at reagere, hvis det går lidt ned af bakke: flytte personen til en anden mentor eller sige tak for denne gang Jo tættere de kommer fra nærområdet jo større succes Hvis det går godt, skal vi passe på ikke at presse dem, fordi vi selv er så ihærdige – vi vil jo det bedste! Plads til forskellighed – ikke alle skal have samme rammer – eks. mht. mødetider, opfølgningsmøder mm. God idé at deltagerne prøver flere arbejdspladser i virksomheden Der skal være tillid til hinanden – ellers fungerer det ikke

9 A/S Gelsted Bygningsindustri9 9 Gode råd inden man går i gang Refleksionspunkter inden man begynder: –Ønsket mentorprofil: Empati, godt humør, mod og nysgerrig –Ønsket profil af en selvforvaltende gruppe: tolerant, overskud, social og engageret –Klar kommunikation til organisationen Udgå misforståelser – ej billig arbejdskraft Afstemme forventninger imellem: –Virksomheden og kommunen –Virksomheden og projektdeltagerne –Virksomheden og mentorerne –Mentorerne og projektdeltagerne

10 A/S Gelsted Bygningsindustri10 A/S Gelsted Bygningsindustri10 De tre veje til succes 1.Samarbejde mellem jobcenter - mentor og projektdeltager! 2.At projektdeltagerne har lyst og ikke kommer fordi de føler sig presset til det 3.Den økonomiske gulerod!

11 A/S Gelsted Bygningsindustri11 A/S Gelsted Bygningsindustri11 Ny chance til alle Tak fordi I lyttede på vores historie fra A/S Gelsted Bygningsindustri


Download ppt "A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google