Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMalene Mølgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december
2
2 Overordnet om kontanthjælpsreformen Baggrund: Flere kontanthjælpsmodtagere skal i arbejde til gavn for samfundet og for det enkelte menneske. Reformværksted Politiske forhandlinger i foråret 2013 Politisk aftale mellem regeringen (S, SF og R) samt V, K, DF og LA den 18. april 2013 Vedtaget i FT den 28. juni 2013 Træder i kraft den 1. januar 2014 Indeholder: en ”ungedel” vedr. unge under 30 år uden erhvervskompetencegivende uddannelse en ”voksendel” vedr. personer over 30 år og unge under 30 år med en uddannelse
3
3 Udfordring 1 Mange hænger fast i kontanthjælp Antallet af kontanthjælpsmodtagere, der har været uafbrudt på kontanthjælp i mindst 5 år eller derover.
4
Udfordring 2 Mange hænger fast i kontanthjælp 20 pct. er visiteret til matchgruppe 3 4
5
Udfordring 3 Mange er ikke tilstrækkeligt jobsøgende For at få et job kræver det, at man søger job 5
6
6 Udfordring 4 Mediebilledet: ”Dovne Robert” ”Fattig Carina”
7
7 Fokus på 2 grupper af voksne Jobparate kontanthjælps- modtagere Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Tværgående indsats Aldrig overlades til passivitet
8
8 Intentionen: Ressourcestærke ledige skal mødes med klare krav og forventninger om at søge job, så de hurtigt kan forlade kontanthjælpssystemet og blive selvforsørgende. De første 3 mdr. skal jobparate mødes med klare krav om jobsøgning. De skal have støtte og vejledning til deres jobsøgning gennem et intensivt samtaleforløb Nye jobparate skal søge job
9
Nye jobparate skal søge job (fortsat) Intensivt samtaleforløb på 3 samtaler de første 3 måneder Herefter ingen fast kadence i samtalerne Det indledende samtaleforløb bliver det centrale omdrejningspunkt i indsatsen. Det forudsætter: En klar model/strategi for, hvordan og hvornår samtalerne afvikles, så de understøtter borgernes jobsøgning. At samtalen benyttes som et aktivt redskab, hvor borgeren løbende motiveres, udfordres, støttes og vejledes til at søge bredt og realistisk. 9
10
Nye jobparate skal søge job (fortsat) Der udvikles en joblog til dokumentation for jobsøgning Jobloggen giver borgeren et overblik og hjælper den enkelte til at holde styr på sine jobsøgningsaktiviteter – både bagudrettet og fremadrettet. Sagsbehandleren kan hjælpe borgeren med: At udarbejde cv og lægge det på jobnet At oprette en jobagent på jobnet Jobbing (for ledige med lange eller mellemlange uddannelser) MitJobkompas (for ufaglærte ledige). Kommunerne kan pålægge sanktion for manglende jobsøgning 10
11
11 Jobparate skal arbejde for deres ydelse Intention: Ressourcestærke personer, der ikke kan forsørge sig selv, skal arbejde for deres ydelse. Alle jobparate der ikke er i job efter 3 mdr. kontanthjælp skal derfor arbejde for ydelsen. Det skal foregå som virksomhedspraktik, løntilskud eller nytteindsats
12
12 Nytteindsats – nyt redskab Intention: Man ikke kan modtage kontanthjælp uden at yde noget igen. Følger reglerne for virksomhedspraktik, men har et andet formål og en bestemt målgruppe. Nytteindsats skal holde den ledige aktiv, indtil personen kan starte i job eller uddanneles, samtidig med at den ledige udføre et samfundsnyttigt gøremål. Ledige i nytteindsats skal være aktivt uddannelses- eller jobsøgende ved siden af deltagelsen i nytteindsats.
13
Nytteindsats (fortsat) Hvor etableres nytteindsats? Kommune Region Stat Organisation, forening mv. med min. 50 pct. off. tilskud, fx selvejende institution 13
14
Nytteindsats (fortsat) Hvordan og hvor længe? Nytteindsats kan organiseres som en eller flere enkeltpladser på offentlige virksomheder. Nytteindsats kan også etableres som kommunale nytteindsatsprojekter, som fx haveservice. Bemærk, at der ikke gives statsrefusion af driftsudgifter i forbindelse med nytteindsats. Som anden indsats skal rimelighedkravet være overholdt - eller dispensation fra LBR Nytteindsats kan vare op til 13 uger 14
15
Nytteindsats(fortsat) Den fremrykkede virksomhedsrettede indsats forudsætter, at jobcentret som minimum har en plan for følgende: Hvor mange jobparate forventes at skulle i aktivering, og hvordan sikres det fornødne antal pladser? Hvilke tilbud eksisterer og hvilke nye skal etableres? Hvilke målgrupper skal have hvilke indsatser og hvornår? Herudover overvejelser der knytter sig specifikt til etablering af nytteindsats, herunder organisering, tilgængelighed for sagsbehandlerne, dialog med LBR, mv. 15
16
16 Sanktioner Intention: Alle, der kan, skal arbejde. Alle, der ikke kan, skal have hjælp til at komme videre. Ny sanktion for utilstrækkelig jobsøgning Ny sanktion – ”skærpet rådighed”
17
17 Den enkelte skal have ejerskab Intention: Indsatsen skal i højere grad tilrettelægges på borgerens præmisser og med borgeren som aktiv medspiller. Ret til selv at vælge tidspunkt for samtaler – digital booking fra Jobnets Min side Ret til virksomhedspraktik/ løntilskud/jobrotation, hvis de selv finder pladsen og opfylder de formelle regler.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.