En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor står vi nu? udkast til en fremtidsvision. Det ved vi allerede Enorm praktisk viden om indsatser En del ’slutmålinger’ og slutmålingsredskaber Mange.
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Workshop 5.
Hvad kom der ud af TUPVAK?
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Lederudvikling.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Darum skole 4. november 2013.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Kontanthjælpsreformen
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Vejlederens kommunikation
Uddannelsesafklarende samtaler
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Systematisk risikovurdering
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
FORSTÆRKET INDSATS FOR UDFALDSTRUEDE I AC OG FTF A- KASSERNE Politik og Praktik - om beskæftigelsesindsatsen i Midtjylland 10. februar 2012 Jobcenterchef.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Vi lever vores liv. Gør dét vi vil. Vi tænker ikke engang over, at vi klarer os selv. Også for mennesker, der er født med et handicap, og ikke har prøvet.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Det Tværgående Gravidsamarbejde ved Inge Olga Ibsen, Overlæge og leder af Familieambulatorierne, Region Syddanmark og Region Hovedstaden Carina Blomholt,
HVORDAN ER DET AT BLIVE BEVIDST KOMPETENT
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
OPLÆG INDSATSER FOR LANGTIDSLEDIGE Oplæggets indhold 1 1 Udviklingsprojektets baggrund08.00 – Forebyggelse og håndtering af langtidsledighed08.45.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Jobcenter Helsingør indsats i forhold til flowet mellem A – dagpenge og sygedagpenge Indsatsen begyndte i oktober 2012 Indsatsen blev iværksat da vi havde.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 2. april 2014.
Kontrolleret forsøg På rette vej i job Projektperiode: – Målgruppen er kontant- og starthjælpsmodtagere i match gruppe 2 På landsplan.
Udfordringer i Region Syddanmark Jobcentre Job til personer med handicap Stig Langvad, formand, DSI.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland ”Brug for alle” – velkomst og indledning v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Marselisborg rapporten
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Resultater VC generation 2 Jobcenter Aalborg
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Tag snakken – bryd vanerne
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Virksomhedspulje til bedre match
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Formål At sikre borgere på kommunale botilbud og botilbudslignende tilbud mere stabile forløb og forebygge trussels- og voldsepisoder gennem en styrkelse.
Præsentationens transcript:

En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014

3 budskaber Jobcentret skal have et jobrettet og tværfagligt indsatsberedskab Jobcentret skal have et jobrettet samarbejde med borgerne Jobcentret skal bruge jobrettede redskaber

Inspiration til indsatsen for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere? Kort om puljen, projekterne og evalueringen Hvordan kan jobcentrets beredskab udvikles Hvordan kan samarbejdet med borgerne udvikles Hvordan kan jobrettede redskaber udvikles Hvad tænker I om de 3 budskaber

Inspiration til indsatsen for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Puljen: Udvikling og afprøvning af en (mere) jobrettet indsats Projekterne: 5 projekter kvalificerede indsatsen helt fra det første møde med borgeren til (og med) jobsøgningen

Inspiration til indsatsen for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Budskabernes gyldighed Vidensgrundlaget Evalueringens form: En kvalitativ læringsevaluering

Et jobrettet beredskab En interessant læring er, at borgere i en målgruppe, hvor mange ellers kan have svært ved at komme i gang, her kommer direkte fra modtagelsen og ind på et forløb med fysisk genoptræning og personlig udvikling, hvor de kan fastholdes og efterfølgende gerne vil videre i et forløb i en virksomhed. Der har vist sig at være behov for længerevarende praktik med støtte før borgeren kan begynde en reel jobjagt. Forløbene skal være længere og der skal være flere indsatser end forventet for denne målgruppe. Selvom vi er ét jobcenter, var sammenhængen i indsatsen ikke god nok, og ikke virksomhedsrettet nok helt fra start. For os er det en udfordring, at vi skal være udredende og afklarende og samtidig udviklingsorienterede og virksomhedsvendte. Når man fordyber sig i tværfagligheden, så dukker barriererne for at være virksomhedsvendt op – det er en svær balancegang i praksis.

Hvad har projekterne sat fokus på Projekterne har udviklet jobcentrets beredskab ved at… udvikle et tværgående samarbejde der sikrer en helhedsorienteret indsats udvikle nye arbejdsgange der giver bedre flow i borgernes forløb udvikle nye og mere jobrettede tilbud kvalificere jobcentrets kommunikation til borgerne understøtte implementering og kompetenceudvikle medarbejderne

Et eksempel Brøndby. Tværfaglig samarbejdsmodel. ”Skab et projekt, der går på tværs og som alle har en væsentlig interesse og andel i, og brug det til at styrke det tværfaglige samarbejde”.

Tjek jobcentrets beredskab Opmærksomhedsområder Et jobrettet beredskab Modtagelse af borgere i jobcentret Tidlig helheds- orienteret og jobrettet indsats Tværfaglige samarbejds- flader Flow og arbejds- gange Samarbejde mellem jobcentrets faggrupper Virksom- heds- samarbejde

Hvad inspirerer dig? Sum med din sidemand i 2 minutter: Hvad inspirerer dig mest i dét, du lige har hørt? Matcher det dine egne erfaringer? Skal I gøre noget (mere eller anderledes) i jeres jobcenter for at kvalificere beredskabet?

Et jobrettet samarbejde med borgerne Allerede den første dag, da vi havde introduceret os selv, så begyndte vi at snakke om job og præsenterede virksomhedscentre. De fleste deltagere så lidt konfuse ud… de troede, de skulle have en rolig start … Indtil videre er det gået over al forventning. Deltagerne har været rigtig glade for virksomhedsbesøg. Tilbagemeldingen var faktisk, at de gerne ville på mange flere virksomhedsbesøg. Jeg synes, det er svært, for det er en anden måde at spørge ind til folk på. Borgerne bliver også udfordret på deres selvtillid og reagerer nogle gange med modstand, for lige pludselig skal de tage stilling til, hvor de er henne i forhold til arbejdsmarkedet, til personlige kompetencer, ressourcer og jobsøgning. Det er helt anderledes – vi har ikke spurgt så meget ind til det med job tidligere. Det har mere handlet om, hvorvidt der var noget nyt lægeligt.

Hvad har projekterne sat fokus på Projekterne har udviklet et mere jobrettet samarbejde med borgerne ved at… få sat scenen for en tidlig jobrettet indsats Kvalificere medarbejdernes samtalekompetencer åbne for større medbestemmelse skabe bedre sammenhæng mellem borgerens behov og indsatsen ressourceoptimere ved at lave holdforløb Koordinere indsatser bedre; mere glidende overgange og omhyggelig overdragelse

Et eksempel Halsnæs. Forsøg med nyt progressionsredskab: Værdien ligger i dialogen og ikke i målingen. Indikatorer skal være meningsfulde omdrejningspunkter i en dialog med borgeren. Nye arbejdsgange: Klarere budskaber, bedre flow, mere glidende overgange og bedre sammenhæng i borgerens forløb.

Tjek samarbejdet med borgerne Opmærksomhedspunkter Et jobrettet samarbejde At få 'sat scenen' for et jobrettet samarbejde Jobrettede samtaler Samtale- kompe- tencer At få skabt motivation og medejerskab Jobrettede og sammen- hængende indsatser der giver mening for borgeren Opbakning fra alle aktører til det jobrettede samarbejde

Hvad inspirerer dig? Sum med din sidemand i 2 minutter: Hvad inspirerer dig mest i dét, du lige har hørt? Matcher det dine egne erfaringer? Skal I gøre noget (mere eller anderledes) i jeres jobcenter for at kvalificere samarbejdet med borgerne?

Jobrettede redskaber i jobcentret Vi ville gerne have en mere virksomhedsrettet indsats helt fra start. Hvis det skulle lykkes, vurderede vi, at det både skulle være i det skriftlige og det mundtlige. Det skulle ikke bare være i kommunikationen med borgerne, det skulle også være i de redskaber, vi har at arbejde med. Redskaberne skulle understøtte praksis. Derfor har vi kikket på det. Det er ikke muligt eller ønskværdigt med en ’ren’ coachende tilgang. Coaching må suppleres med vejledning, rådgivning og motiverende samtaler. Der skal arbejdes med at tilpasse coaching til en jobcenterkontekst, hvor modstand og manglende ressourcer kan præge målgruppen.

Hvad har projekterne sat fokus på Projekterne har udviklet redskaber der understøtter en jobrettet indsats i form af… jobrettede screeningsværktøjer til afklaring af indsats jobrettede indsatsplaner og rapporter spørgeguides, dialogguides, samtaleguides – fælles er en mere direkte tilgang visitationsskemaer der sikrer bedre flow og hurtig visitation borgerinformation progressionsmålingsredskaber sikre opbakning til en jobrettet indsats blandt alle aktører via information

Tjek jobcentrets redskaber Opmærksomhedspunkter Jobrettede redskaber Informations - materiale Screenings- redskaber Visitations- skemaer Dialog- og samtale- guides Redskaber til personlig jobrettet afklaring og udvikling Jobrettede indsats- planer Progressions -målings- redskaber

Hvad inspirerer dig? Sum med din sidemand i 2 minutter: Hvad inspirerer dig mest i dét, du lige har hørt? Matcher det dine egne erfaringer? Skal I gøre noget (mere eller anderledes) i jeres jobcenter for at kvalificere jeres redskaber?

3 budskaber Jobcentret skal have et jobrettet og tværfagligt indsatsberedskab Jobcentret skal have et jobrettet samarbejde med borgerne Jobcentret skal bruge jobrettede redskaber

Læringskatalog og læringsopsamlinger I finder læringskatalog og læringsopsamlinger for de 5 projekter her: /Indsats%20for%20vigtige%20maalgrupper/Indsatse nfor%20kontanthjaelpsmodtagere/Udviklingsprojekt et%20for%20matchgruppe%202.aspx

Tak for opmærksomheden Fortsat god dag