På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College Sjælland
Slide 2 - Et oplæg på kryds og på tværs Metoder og arbejdsformer Ansvar og synkron undervisning Profiler Sammenfatning: Organisationsdidaktisk Model
Slide 3 metoder og arbejdsformer
Slide 4 Ledelsen IT-afdelingen Underviserne ansvar og synkron undervisning
Slide 5 Ledelsen Uddannelsestilrettelæggelse Tværinstitutionel ledelse Tilstedeværelse af nødvendig it Prioritere synkron undervisning Prioritere komptenceudvikling Diskutere mening med lærerne
Slide 6 It-afdeling Understøttelse af telepresence Tværinstitutionelt samarbejde Udviklingen af en kultur for vedligeholdelse af synkron undervisning
Slide 7 Lærerne Undervisningens gennemførelse progression Samarbejde og fælles kooridinering Øve grundlæggende færdigheder Udvikle en synkron, rutiniseret, teamorienteret planlægningskultur
Slide 8 Sammenfatning: Organisationsdidaktisk Model
Slide 9
Slide 10 3 profiler Didaktikeren Dannelseslæreren Den fagprofessionelle
Slide 11
Slide 12 ” … hverken en stigmatisering eller heroisering, men peger fremadretttet på at forskellige underviserprofiler har behov for forskellige former for støtte og vejledning” Undervisere er forskellige og har behov for forskellige former for støtte i forbindelse med udviklingen af en synkron underviserkultur. Nogle undervisere har lettere ved at omstille deres normale undervisningsrutiner til et synkront læringsmiljø. At pege på forskellige typer kan vi sætte fokus på at støtte og vejledning i forbindelse med etableringen af en synkron underviserkultur skal være differentieret og ikke i kursusform ’for de mange’.
p rofiler Fælles for dem er, at de alle besidder en høj faglighed – og alle er levende optaget af udviklingen i deres faglige genstandsfelter. Derimod adskiller de sig i forhold til syn på underviserrollen, på elevrollen, på hvad faget skal og hvordan underviser og elever arbejder med denne faglighed Slide 13
Slide 14 Didaktikeren Faglighed udspiller sig i didaktiske kontekster Ønsker inspiration Ikke optaget af it-færdigheder på forhånd (didaktik før værktøjer) Optaget af forholdet mellem ‘stof og elev’ Differentiering og elevperspektiver Team
Slide 15 Dannelseslærereren Det faglige indhold er det centrale Ikke optaget af it-færdigheder på forhånd (teknologi er ikke noget i sig selv; middel) Optaget af at alle er med – synkron didaktik (stor fokus på de andre lokationer) Mindre udfordret synkront – elevernes dannelse Global underviser
Slide 16 Den fagprofessionelle Det faglige indhold er central (personligt/fagligt) Eleverne møder fagligheden gennem læreren Ajour med den nyeste viden Mindre fokus på didaktik Udfordret ift udviklingen af en synkron didaktik og i forhold til it-færdigheder Bedst tilpas i traditionel undervisning