Frivilligkampagnen Styrker dig og fællesskabet DGI Ø ledelsesforum 30. november 2013 DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Samspil på tværs i Silkeborg Oplæg 09. maj 2012 – Thisted UU leder Erik Rohde.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Implementering af folkeskolereform
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Udvikling af beboerdemokratiet
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
PR Kampagne for folkeskolen
DBU Fyns HR-strategi.
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Hvad er bestyrelsens rolle i foreningen? Struktur
FBUs visionsplan 2015.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Forslag til planlægning af årets opgaver for kontaktpersonen
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
LOF Ikast/Brande Samskabelsesprojekt vedr. sundhed og frivillighed.
Dagsorden Introduktion til hinanden og opgaven
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Tidsplan 1 ProcesMedarbejdere/ledere/forældrePolitisk niveau Marts19: Skriftlig orientering til involverede ledere Uge : Samtaler med ledere 16:
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Ole Dreyer Velkommen Møde i Landsdelsforum 6. oktober 2014.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
”Peer Støtte” på dansk ligestillet støtte Peer Netværket Danmark  Hvad er en peer støtte?  Om Peernetværket – hvem står bag  Formål og visioner  Hvad.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Navn Navnesen Planlægning i DGI Udviklings- og strategimøde direktionen 16/
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Vision DGI og DIF’s fælles vision: I 2025 skal mindst 75 pct. af danskerne dyrke idræt, og mindst 50 pct. af danskerne skal dyrke idræt i en forening.
DM i foreningsudvikling
BADMINTON Netværksmøde foråret
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Ledelsesforumsmøde 28. November 2016.
Handlingsplan 2015.
[klik og indsæt kommunenavn]
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Frivilligkampagnen Styrker dig og fællesskabet DGI Ø ledelsesforum 30. november 2013 DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Navn Navnesen Formålet er at understøtte foreningernes arbejde med at tiltrække og anerkende frivillige og sætte fokus på værdien af foreningen, som ramme for Østjydernes idrætsdeltagelse Det vi kommunikerer til omverdenen Formål DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Formål Navn Navnesen Formålet med Frivilligkampagnen er at understøtte foreningernes arbejde med at tiltrække og anerkende frivillige gennem forenings- og aktivitetsudvikling Fokus på vores kontakt til og dialog med lokalforeningerne med henblik på at skabe udvikling lokalt. Redskab til i højere grad at rette DGI Østjyllands ressourcer og aktiviteter mod foreningsudvikling. Synliggørelse og profilering af DGI Østjyllands styrker og kerneydelser i forhold til frivillighed og foreningsliv. Internt formål (DGI Ø) DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Navn Navnesen Faser i kampagnen 1. jan maj dec Fase 1: Politisk proces og design Fase 2: Intern mobilisering og kompetence- udvikling Fase 3: Kampagne- perioden Fase 4: Forankring og fortsat arbejde med foreningerne Ledelsesforum 30. nov Kick-off arrangement 2. maj 2014 Konference: Frivillighed og Foreningsliv 29. nov DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Navn Navnesen Fase 2: Intern mobilisering og kompetenceudvikling Forankre Frivilligkampagnen i hele DGI Ø’ organisation. Fokus på foreningskontakt – hvordan skaber vi kontakten? Alle aktivitetsgrupper laver en klar formuleret strategi og handlingsplan for foreningskontakt. Skabe overblik og kendskab til DGI Ø’s produkter for frivillige, undervisere og medarbejdere med særligt fokus på ”Styrk Foreningen”-kurser. Uddannelse og opbygning af task force. Udarbejdelse af strategi for foreninger til længerevarende udviklingsforløb: hvem og hvordan? Udarbejdelsen af ”Køkkenkatalog” over foreningsudviklings- elementer Elementer i kampagnen DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Navn Navnesen Fredag d. 2. maj kl Kick-off for frivillige og medarbejdere i DGI Ø Forkælelse og ander- kendelse Fagligt teoretisk indlæg Overblik over Frivillig- kampagnen DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Navn Navnesen Fase 3: Kampagneperioden Øget foreningskontakt Udbredelse af ”Styrk Foreningen”-kurser med særligt fokus på at tiltrække og anerkende frivillige i foreningerne Min. 20 foreninger igangsætter længerevarende foreningsudviklingsforløb. Udbrede kendskabet til og anvendelsen af foreningsguiden Kommunikation af budskabet, de gode historier og synligheden af DGI Ø’s produkter – internt og eksternt Elementer i kampagnen DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Navn Navnesen Lørdag d. 29. november 2014 Målgruppe: Foreningsledere, DM foreningerne, årets foreninger, kommunale embedsmænd, medarbejdere og frivillige i DGI Østjylland Teoretisk fagligt indhold Frivillighed og foreningsliv Konference DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Navn Navnesen Fase 4: Forankring internt i DGI Ø og fortsat arbejde Evaluering og handlingsplan for forankring af det fortsatte arbejde med formålet Elementer i kampagnen DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

DGI Ø ledelsesforum 30. november 2013 Navn Navnesen

Organisering af opgaver – få mere tid til det sjove Team – udnyt kompetencer og ressourcer Fællesskab og samarbejde – samspil med foreningens øvrige frivillige Frivillige – skab en attraktiv forening for frivillige Kommunikation – skab synlighed Ledelse og udvikling – opgrader foreningen Styrk foreningen – en kursusrække der gør din forening mere attraktiv DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Navn Navnesen Delvist subjektiv vurdering af konsulent og frivillige ud fra følgende kendetegn: Flere veje til et længerevarende forløb og forskellige veje gennem forløbet, fx starte og slutte stort, eller starte småt og slutte stort. Strategisk udvalgt af DGI eller ”tilfældigt opstået”. Flere temaer: Arbejdet med min. 3 af 7 temaer (udgangspunkt i Foreningstesten): Ledelse, Frivillige, Medlemmer, Aktiviteter, Faciliteter, Kommunikation, Lokalsamfund Tid og/eller volumen, fx udvikling over flere måneder og/eller mange indsatsområder, konsulentopgaver, resultater Længerevarende udviklingsforløb DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Konsulenter Navn Navnesen Konsulenter er tovholdere – frivillige løser afgrænsede opgaver Task force Frivillige/undervisere Tovholdere/ Kontaktperson/ Procesmager Tilrettelægger forløb og følger foreningen hele vejen gennem forløbet Skal kunne det indledende visions- og målsætningsarbejde Kobler relevante undervisere og procesmagere på forløbene Uddannes via individuelle indsatser og sidemandsoplæring Procesmagere/ Foreningsudviklere Afgrænsede foreningsudviklingsop gaver, lønnet Skabe netværk og erfaringsudveksling i gruppen Aktivitetsgrupper/ Politikere Ambassadører Salg, ulønnet Undervisere på kurser Afgrænsede opgaver, lønnet Uddannes til at varetage udvalgte kurser DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Navn Navnesen Værktøj og produkter Styrk foreningen Forenings- test Forenings- under- søgelse Proces- orienteret møde- ledelse ?? Proces- guide til Forenings -udvikling Forenings- guiden ?? DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Navn Navnesen Kommunikation Synlighed af produkter (internt og eksternt) Gode historier Forenings- guiden DGI Østjyllands ”Køkkenkatalog”: Eksempler på gode historier Inspirerende udstillingseksempler Attraktive pakketilbud om foreningsudvikling DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Navn Navnesen Min. X (75) deltagere til Kick-off arrangement X (20) frivillige undervisere i task force Klar formuleret strategi og handlingsplan for foreningskontakt for alle aktivitetsgrupper Dialog med x antal foreninger om frivillighed, rekruttering og anerkendelse X (20) længerevarende foreningsudviklingsforløb med fokus på rekruttering og anerkendelse af frivillige X antal ”Styrk foreningen”-kurser afholdt Foreningsguiden præsenteret skrifteligt for alle foreninger og mundtligt for x antal foreninger X antal pressehits med fortælleringer om frivillighed X (100) antal deltagere til foreningskonferencen Andet ? Succeskriterier kvalificeres af ledelsesforum Forslag til succeskriterier DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Navn Navnesen Alle aktivitetsgrupper formulerer deres bidrag til målsætningerne/succeskriterierne for Frivilligkampagnen. Deadline: 1. februar Forslag til mulige deltagere til Task force-gruppen. Deadline for forslag den 1. februar Forslag til foreninger, der kunne være særligt relevante at have fokus på til et længerevarende udviklingsforløb. Deadline for forslag den 1. februar Alle aktivitetsgrupper laver en klar formuleret strategi og handlingsplan for foreningskontakt og opfyldelse af målsætningerne. Deadline: 1. maj Sæt Frivilligkampagnen på dagsordenen i aktivitetsgrupperne DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Navn Navnesen Især egnet for flerstrengede foreninger Tænk profilbeklædning ved foreningskontakt Tænk over hvordan vi bruger hinanden bedst på tværs af aktiviteterne Task force bør forankres i de ansatte i første omgang for at sikre sammenhæng, erfarings- og vidensopsamling, og derefter udbrede til frivillig Task forcen skal sammensættes efter behovet og af de mest kompetente snarere end netop 20 Kommentarer fra Ledelsesforum den 30. nov DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

Navn Navnesen Navnet på kampagnen er Frivilligkampagnen. Arbejdsgruppen fastsætter de konkrete succeskriterier. Arbejdsgruppen fortsætter arbejdet med forberedelse og gennemførsel af Frivilligkampagnen. Arbejdsgruppen har ansvaret for løbende at følge udviklingen af kampagnen og foretage eventuelle justeringer og tiltag for at sikre målopfyldelsen. Arbejdsgruppen har ansvaret for at koordinere og justere DGI Østjyllands kampagne med Frivilligkampagnen på landsplan. Aktivitetsgrupperne orienteres om bestyrelsens beslutning vedrørende design af kampagnen, samt om forventningerne til aktivitetsgrupperne med diverse deadlines. Orienteringen sker gennem bestyrelsens informationsbrev, bestyrelsens kontaktpersoner og aktiviteternes tilknyttede medarbejdere. Bestyrelses kontaktpersoner sikrer at aktivitetsgrupperne har fokus på Frivilligkampagnen. Arbejdsgruppen holder bestyrelsen orienteret om kampagnens forløb, og inddrager bestyrelsen i kampagnen. Indstilling til bestyrelsesmødet den 10. dec DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013