Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DM i foreningsudvikling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DM i foreningsudvikling"— Præsentationens transcript:

1 DM i foreningsudvikling
Skab fælles retning og vær på forkant i 2017

2 Hvad er DM i foreningsudvikling Hvad opnår I? Det siger andre
Sådan kommer I igang Navn Navnesen

3 … det [DM] har jo gjort, at vi er på forkant med en masse ting i stedet for, at vi hele tiden er på bagkant Bestyrelsesmedlem, IF Skjold Skævinge Navn Navnesen

4 Hvad er DM i forenings-udvikling?
DM i foreningsudvikling er på én gang en dyst mellem 35 foreninger, men vigtigst et udviklingsforløb for hver enkelt forening. Siden 2011 har 200 foreninger været med i DM i foreningsudvikling. Tilmelder I jer DM i foreningsudvikling får I gratis konsulenthjælp fra DGI undervejs i udviklingsforløbet fra start til slut. Det at man er i et forløb sammen med andre foreninger og dyster om en titel. Det sætter en ramme, en forventning og lidt et pres, hvilket er godt for at holde hinanden på sporet. Vi kæmper sammen og man er ikke ene om udfordringerne. Navn Navnesen

5 Hemmeligheden bag foreningsudvikling er … ‘Foreningsudvikling’
Når først I fokuserer på at udvikle, vil I opleve en stigende lyst til at fortsætte med netop det. Et DM forløb udvikler jer, så I får en fælles retning, masser af mod og engagement til at forandre jeres forening i den retning, I drømmer om. I kan opnå store gevinster for foreningen, ved at blive skarpere på for eksempel jeres: Vision Organisering Kommunikation Måske har din forening allerede haft et foreningsbesøg eller deltaget i et Bevæg dig for livet udviklingsforløb? Så ved I, hvor stor en gevinst jeres forening kan opnå. Gennem DM i foreningsudvikling fortsætter vi sammen den positive udvikling eller starter op på ny. Navn Navnesen

6 Milepæle i forløbet Sådan ser forløbet ud i DM i foreningsduvikling
Vi starter til september med en DM opstartskonference for alle DM deltagere og med at analysere jeres forening I november er næste milepæl, hvor I afleverer jeres mål og handlingsplan og herefter skal handlingerne igangsættes I juli næste år afleverer i jeres resultatmål I september – året efter fejrer vi alle DM deltagerne på en DM-konference I oktober måned og frem er der tid til refleksion og forankring af udviklingsaktiviteterne Mellem hver milepæl trækker I i arbejdstøjet i tæt samarbejde med enten mig, eller en anden af vores DGI-konsulenter Sådan ser forløbet ud i DM i foreningsduvikling Navn Navnesen

7 Mødeplan Her kan I se et eksempel på hvordan en møderække og dets indhold kan se ud: Opstartsmøde Resultatet af analyse præsenteres Konference for alle DM foreninger Målsætninger og handlingsplan fastsættes Fordeling af arbejdsopgaver i handlingsplan Status 1 på handlinger Status 2 på handlinger Evaluering Resultater Konference med fejring af alle DM deltagere og kåring af vinder Navn Navnesen

8 Hvor skal vi starte? Vi tester sammen jeres forening og finder de største muligheder og udfordringer og dermed finder vi frem til jeres potentialer. Fx ser vi på jeres: Ledelse og organisation Har I en vision og tilhørende mål? Er det den rette for jer? Ved I hvordan I får klædt ledelsen på til ledelsens opgaver? Har I en rekrutteringsplan? Frivillige Har I en rekrutteringsplan, en frivillighedspolitik? Er jeres trænere klædt på til opgaven? Har I svært ved at tiltrække nye og fastholde trænere? Medlemmer og målgrupper Når I kigger på jeres aktivitetsudbud. Passer det så på jeres medlemmer og målgrupper. Er der en overset målgruppe? Navn Navnesen

9 … foreningstesten fortsat
Aktiviteter og tilbud Er der aktiviteter som efterspørges, men som I ikke udbyder? Og hvad er de nye trends? Kommunikation – internt og eksternt Har I en kommunikationsplan? Og udnytter I de medieplatforme, som jeres målgrupper anvender? Faciliteter og fysiske rammer Er jeres brugere tilfredse med de fysiske rammer? Er der uudnyttede faciliteter i nærområdet, som kan være en mulighed for jer? Hvordan kan I udnytte halkapaciteten bedre? Aktiv involvering i lokalsamfundet Hvordan involverer I borgerne? Forældrene, unge, seniorer? Er det nemt at få dem i tale? Har I en god relation til skole, institution? Navn Navnesen

10 https://www. youtube. com/watch
Her kan I få et lille kig ind i processen for AGF. Vi har lavet en lille videoserie om foreningen. Og her i fase 2 skal de ideudvikle og dernæst opsætte konkrete mål for foreningen. Du kan se de andre to film om AGF på dgi.dk/dm Navn Navnesen

11 64% udvikler nye faciliteter
50% får flere frivillige 69% når nye målgrupper 64% udvikler nye faciliteter 79% får mere mål og retning i bestyrelses- arbejdet 64% bliver bedre til at uddelegere opgaver 74% øger synligheden i samfundet 42% har mere fokus på sociale medier Idan har lavet en dybdegående undersøgelse af tidligere DM deltagere. Resultaterne viser på hvilke områder foreningerne rykker sig allermest. I kan læse mere om undersøgelsen på dgi.dk/dm Navn Navnesen

12 Det siger I ja til Et udviklingsforløb i tæt samarbejde med en konsulent. DGI hjælper jer med at: Analysere foreningens udviklingsmuligheder Definere klare mål Udarbejde en plan for det, I vil arbejde med I skal selv sørge for at: Udpege en styregruppe på 4-6 personer (gerne en blanding af ressourcepersoner i og uden for bestyrelsen) Prioritere tid til udvikling Der er fordele ved at udpege en mindre gruppe, som både er medlemmer af bestyrelsen og nogle ude fra. Det kan være anledningen til at invitere nye med ind. Og samtidig trækker I ikke på alle kræfter i bestyrelsen, som også har andre opgaver, der skal klares mens udviklingsforløbet kører. Forløbet kræver en arbejdsindsats og dedikation fra jer som forening. Til gengæld får I masser af sparring og konsulenthjælp fra DGI. Navn Navnesen

13 Med udgangspunkt i netop jer!
Med udgangspunkt i jeres forening, analyserer vi, hvor I har jeres udfordringer og potentialer. Eksempler på udbyttet hos andre foreninger: PGU Pandrup har opnået en styrket profil og flere der tager ejerskab. Skjold IF bragte … Højen G&I fik … Thyregod GF opnåede … Skriv her jeres lokale eksempler fra jeres tidligere deltagende foreninger fra jeres landsdel. Det gør det meget relevant og foreningen kan relatere problemstillinger og udbytte til sin egen forening. Sæt ord på hvilke udfordringer de stod med, metoden de brugte og hvad de fik ud af det på den anden side. Navn Navnesen

14 Det er væsentligt hurtigere at blive enige om, hvad vi vil eller ikke vil. Fordi vi alle sammen trækker samme vej. Næstformand i Ribe og tidligere deltager i DM Navn Navnesen

15 Vi har interviewet 3 foreninger om hvad der er det vigtigste, de har fået ud af at være med. Se flere interviews på dgi.dk/dm Navn Navnesen

16 På dgi.dk/dm kan du stille spørgsmål til vores ambassadører
Jeg vil gerne bidrage til opmuntring i at deltage i DM i foreningsudvikling. Vi har kun gode erfaringer – og det vi fik i gang viste sig også at være holdbar på sigt 7 frivillige DM ambassadører står klar til at svare på spørgsmål. På dgi.dk/dm kan du finde deres oplysninger og skrive eller ringe, hvis I ønsker svar på nogle af jeres spørgsmål. Det kan være en god ide at snakke med andre foreninger, hvis man er i tvivl om det er noget for jeres forening at være med. Navn Navnesen

17 Sådan kommer I igang I tilmelder jer DM til mig eller en anden DGI konsulent. I kan også skrive via vores formular på dgi.dk/dm Vi skal have jeres tilmelding inden XX/XX 2017 Skriv til Vi laver sammen en skriftlig aftale som er jeres bekræftelse på at I er optaget på udviklingsforløbet. Navn Navnesen

18 Der er bare ét råd: Se at komme i gang
Der er bare ét råd: Se at komme i gang! Ja, det er faktisk det første – og det sværeste. Formand i Snedsted GIF Navn Navnesen


Download ppt "DM i foreningsudvikling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google