Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov. 2011 Psykolog Morten Halberg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Tomms spørgsmålstyper - Du får svar som du spørger!
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
LIVETS ORD November 2016 “Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft” (Fil 4,13)
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hvordan tror du kravene til ledere forandres i løbet af de næste 5 år?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Instruktion til mødeledere
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Relationer på arbejdet.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
En tur i galleriet….
Stresshåndteringsgruppe
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
En god start på lægelivet
Personlighed og Kompetencer
Sådan bruger du præsentationen
Firmanavn Produkter og serviceydelser
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Innovation i humanistiske fag
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvad er meningen med dit liv?
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Personaletræf Brogården 2018
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
KURSUS FOR MAKKERLÆSERE
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Idegenererings-øvelse
Præsentationens transcript:

Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg

Interview øvelse - Personlig kompetence og tilbagemelding 2x25 min (ca 15 min. interview, 10 min. tilbagemelding) Interview hinanden to og to om en af de samtaler I har haft her i PKR, som I er særligt tilfreds med. (find en I ikke taler med til daglig) Interviewer har til opgave at folde så mange detaljer ud, omkring hvad der gjorde denne samtale særligt vellykket. Undervejs noterer interviewer kompetencer, evner og færdigheder som terapeuten har gjort brug af for at lykkes med denne samtale. Derefter holder interviewer en lille pause og orienterer sig i sine noter. Opsummer for dig selv så mange kompetencer som du kan komme på, og skriv hver enkelt på en gul seddel. Derefter gives en tilbagemelding, hvor de gule sedler læses op og sættes på terapeuten en af gangen. Eneste kommentar fra terapeut: TAK!

Det foregår på den måde, at vi taler sammen i ca 40 min, og jeg stiller dig en masse spørgsmål. Derefter vil jeg holde en lille pause og tænke over det du har fortalt mig, og se om jeg har nogle ideer som jeg tror kan være til hjælp for dig. Derefter giver jeg dig en tilbagemelding, og hvis jeg har nogle ideer, så siger jeg dem naturligvis...

Hvorfor Pausen? Hvis jeg skulle vælge mellem MQ og pausen ville jeg vælge pausen! (de Shazer) Giver os (og klienten) tid til at tænke, samle tankerne, og til at forberede en tilbagemelding Markere et skift og skaber en forventning, som baner vej for tilbagemeldingen. Gør at klienten er mere opmærksom og modtaglig for det der siges i tilbagemeldingen.

‘Fitness’ Når vi skal lave en tilbagemelding, prøver vi at sammenfatte det vi har hørt som er brugbart for klienten. Fokus er altid på hvad klienten indenfor sin ramme må gøre mere af. Måske kan man sige at skabe ‘fit’ er at promovere klientens nærmeste udviklingszone. Vi gør det bl.a. ved at bruges klientens ord, følge deres logik og forslag, arbejde på det de præsenterer Vi holder øje med om de nikker, når vi giver tilbagemelding

Hukommelsen Det ser ud til vi typisk husker det første og det sidste i en sekvens. (primacy og recency effekt) På den baggrund giver det god mening at bruge tid på at forberede og fremhæve det vi ønsker klienten skal forlade sessionen med i en tilbagemelding. For at udnytte denne forskel mest muligt

Tilbagemeldingsmodel : 1. a) Anerkend problemets alvor, det lyder virkelig som en vanskelig situation, ingen fortjener at blive udsat for sådan noget! 1.b) Komplimenter Klienten komplimenters for sine bestræbelser, fremskridt, initiativer, evner etc. Vi skal kunne bakke det op! Brug klientens ord! Jeg er imponeret over… 2. Overgang/bro noget som binder komplimenter sammen med opgaven Jeg er enig med dig i… at dette er vanskeligt og du må gøre noget ved det; at der er sket betydelige fremskridt…; at det er en god ide… Det lyder fornuftigt… 3. Opgave/forslag Ideer vi tror kan være til hjælp, adfærd eller observations opgave? vælg konservativt og bliv indenfor klientens egen ramme. Derfor vil vi foreslå at du mellem nu og næste gang…

Terapeut/klient relasjoner  Kunde relasjon Det optimale utgangspunkt. Der identificeres sammen problem/mål at arbejde mod, og klienten ser sig som agent (giv komplimenter, undersøg undtagelser, byg på klientens succeser, handleopgaver)  Klager relasjon Der identificeres sammen problem/mål, men klienten mener ikke at kunne gjøre noget ved det. (komplimenter for udholdenhed, undersøg hva der sker når problemet er væk, observasjons-opgaver ikke handleopgaver, standart 1. session opg.)  Gæste relasjon Klient og terapeut har ikke identificeret noget problem eller mål de arbejder imod, terapi kan ikke starte (giv hyppig positiv feedback, komplimenter for alle succeser, undgå at gentage det som ikke virker, søg den skjulte kunde, ingen hjemmeopgaver)

Grundprincipper! Hvis det virker så gør mere af det! Hvis det ikke virker så gør noget andet! Hvis det ikke er i stykker så lad det være!

Opgaver Klienter forventer at få en eller anden form for opgave, opgaven har primært til formål at styrke relationen/samarbejde. Opgaven er ikke løsningen på problemet, men kan måske støtte den forandrings- proces klienten har sat igang. Det vi vil foreslå som måske, måske ikke, kan være til hjælp er:… det er et eksperiment!

Opgavetyper  Observationsopgaver “mellem nu og næste gang vil jeg bede dig lægge mærke til hvad du ønsker at bevare som det er i dit liv” (standart 1. session)  Handleopgaver “vælg en dag mellem nu og næste gang, hvor du lader som om miraklet er sket. Du skal ikke fortælle det til nogen, men bare lade som om og se hvilken forskel det gør”

Tommelfingerregler Undtagelser? Tilsigtede – handleopgave (jeg bestemte…) Tilfældige – obsopgave (det skete bare…) Vær konservativ, hvis du er I tvivl så vælg den ‘letteste’ opgave eller ingen! Hvis der er flere personer, vælg opgave som passer til relationen

Tilbagemeldingsloop Identificerbare fremskridt, Klage i baggrunden Indledning Jeg har tænkt over hvad du har sagt…/Vi har talt sammen Adresser klage Det lyder som en svær situation… Jeg synes det er fornuftigt at søge hjælp 1. Kompliment Og jeg må sige at jeg er imponeret over… PP/klage er fremtrædende, Særligt 1. session 2. Kompliment Det som jeg/vi dog var mere imponerede over… 3. Kompliment Det der gjorde mest indtryk på mig/os var alligevel… Bro Opgave

Disciplineret observation