Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Informationsmøder om rengøring
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
TRIOENS OPGAVER.
Fagligt træf 2012.
Arbejdsmiljøcertificering
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
Arbejdsmiljø og beredskab.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: Arbejdsmiljøloven gav mulighed for, at overenskomstparter.
Den gode forandringsproces
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
Hvordan passer jeg på mig selv ?
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
HR afdelingens bidrag til arbejdsmiljøarbejdet og visa versa ….. og hvilken betydning har det at topledelsen er engageret Annette Gaard.
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
ArbejdsPladsVurdering (APV)
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
Jan Toft Rasmussen Miljøkonsulent Dansk Metal
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Skarp kontrol med rengøringsbranchen
Hvad er en APV og en arbejdspladsbrugsanvisning?
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
29. april 2014, Albertslund Kommune
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Arbejdsmiljø Lovgrundlag: Lov om arbejdsmiljø i Grønland Lovbekendtgørelse nr 1048 af 26 oktober 2005 og Lov nr 1382 af 23. december 2012 Samt tilhørende.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
© - Copyright Bureau Veritas Netværksgruppemøde KEMI Tema: Arbejdspladsbrugsanvisninger – erfaringsudveksling Würth Danmark A/S, Montagevej 6, 6000 Kolding.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Arbejdsmiljøorganisationen - nye regler, forandringer og udfordringer Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning Roskilde Universitet Pernille Birk.
1 Screening, tilpasset tilsyn, rådgivning og smiley-ordning fra 1. april 2007 Indlæg ved temamøde hos Miljøforum Fyn den 8. maj 2007.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Seminar Per Stig Jørgensen. Dansk Byggeri..
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Arbejdsmiljø i MED FOAs arbejdsmiljøtræf april 2012 Nyborg Strand.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Arbejdsmiljøvinkler TR møde 6. september Arbejdsmiljødata Trivselsundersøgelse 2015 Arbejdstilsynets psykiske arbejdsmiljøindsats på skoleområdet.
Sygefravær eller arbejdsglæde APV – kørekort til et godt arbejdsmiljø.
Skal pædagoger være robuste?
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Hvorfor er det svært at regulere psykisk arbejdsmiljø?
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
God start – godt arbejdsmiljø EU’s arbejdsmiljø-uge i Uge 43
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Med helbredet på spil som indsats
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?

Hvordan ser det ud? De personlige grænser  Jeg ved godt, jeg stiller store krav til mig selv.  Ind imellem ryster mine ben, når jeg kører hjem.  Så jeg skal nok blive bedre til ind imellem at forlade kontoret, selvom skrivebordet stadig er fyldt med bunker.  Dagplejeleder

Trivsel  Ca. halvdelen oplever mindst 1-2 gange om måneden en følelse af: Aldrig at komme nogen vegne Psykisk træthed Irritation Koncentrationsbesvær v/ stress Glemsomhed

Et godt råd  Oplever du nogen af de nævnte symptomer, så stop op!  Spørg dig selv hvor langt du vil gå for at løfte de opgaver, du er pålagt.  De er pålagt af andre der ikke sidder i din stol. De har måske ingen fornemmelse af, hvor lang tid ting tager –  Fortæl dem om det!

Tidspresset  Hver dag har jeg mindst 15 bolde i luften. Det er jo det spændende ved jobbet.  Men der er også dage, hvor det kun er muligt at fange de 5.  Det føler jeg er belastende, selvom jeg godt ved, at det er min egen præstationsiver, der stresser mig.  Dagplejeleder

Derfor netværk  Er du med i et fagligt netværk for dagplejepædagoger, har du jævnligt kontakt til en gruppe mennesker i samme situation som dig.  Dem kan du dele:  viden og erfaringer med  hverdagens frustrationer, glæder, sorger, bekymringer og dilemmaer  blandt andet i relation til trivsel i rollen som dagplejepædagog, til dine kollegaer, til samarbejdspartnere eller I kan have fokus på faglige temaer og metoder i arbejdet.

 Netværket kan bestå i, at I jævnligt mødes i gruppen eller at I jævnligt skriver til hinanden over nettet. Mange elektroniske netværk holder dagligt kontakt. Nogle supplerer det elektroniske med at mødes en gang i mellem.

5 former for social støtte  Praktisk hjælp At kunne få direkte hjælp i en nødsituation, at få en hjælpende hånd, få tilført ressourcer, låne ”redskaber”.  Følelsesmæssig støtte At kunne ”komme af med” frustrationer du har lige her og nu, at nogle lytter, at nogle lever sig ind i din situation.  Nyttige informationer At få vigtig information, viden, et godt råd eller nye ideer og forslag.  Hjælp til bedømmelse At få feedback på det du laver, at få justeret din virkelighedsopfattelse gennem realistiske bedømmelser fra andre.  Følelse af fællesskab At være en del af en gruppe med sammenhold og en støttede atmosfære omkring rollen som dagplejepædagog. Netværk kan være med til at modvirke stress og udvikle din faglighed og professionalisme.

Virksomhedens sociale kapital: Verdens korteste spørgeskema  1. Kan man stole på de udmeldinger, der kommer fra ledelsen?  2. Stoler ledelsen på, at Medarbejderne gør et godt stykke arbejde?  3. Bliver konflikter løst på en retfærdig måde?  4. Bliver arbejdsopgaverne fordelt på en retfærdig måde?

Psykisk arbejdsmiljø - lige så indviklet som alt muligt andet Hvis det skal lykkes, kræves der tre ting: 1. Ressourcer (tid, penge) 2. Prioritering (det er vigtigt) 3. Kompetence (viden og færdigheder) Samt at overholde en god leveregel: Sig, hvad du gør, og gør, hvad du siger

FTR LINJEUDDANNELSE Sig hvad du gør og gør hvad du siger

Men, er det alene dit ansvar?  Hvad med din arbejdsgiver?  Hvem er det, og hvilket ansvar ligger der?

Hvad svarer FOA’s SR på APV spørgsmål? (april 2009)  19 % svarer at SIO ikke har været med til at planlægge APV  29 % svarer at sygefravær ikke indgår i APV  35 % svarer at APV ikke bliver revideret ved større ændringer 

 Kravene til APV - hvad er det nu den skal indeholde - og hvor står det???

Hvor står det? Og hvad er kravene?  Arbejdsmiljøloven (AML)  § 15 a. Arbejdsgiveren skal sørge for, at der udarbejdes en skriftlig arbejdspladsvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene på arbejdspladsen

Arbejdsmiljøloven  Stk. 2. En arbejdspladsvurdering skal omfatte en stillingtagen til virksomhedens arbejdsmiljøproblemer, og hvordan de løses,

Bekendtgørelse om arbejdets udførelse Kapitel 2 a Arbejdspladsvurdering  § 6 a. Arbejdsgiveren skal sørge for, at der udarbejdes en skriftlig arbejdspladsvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene på arbejdspladsen navnlig med henblik på at sikre en skriftlig behandlingsmåde i forbindelse med den nærmere planlægning, tilrettelæggelse og gennemførelse af arbejdspladsvurderingen, og at sikre, at resultatet heraf gøres synlig, jf. § 6 b, stk. 5. Udarbejdelse af arbejdspladsvurderingen kan ske i elektronisk form.

Arbejdsmiljøloven  Stk. 3. Arbejdsgiveren skal inddrage sikkerhedsorganisationen eller de ansatte i planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af samt opfølgningen på arbejdspladsvurderingen.

Hvad skal APV indeholde?  Identifikation og kortlægning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold,  Beskrivelse og vurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer  Inddragelse af virksomhedens sygefravær med henblik på vurdering af, om forhold i virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet.  Prioritering og opstilling af en handlingsplan  Retningslinier for hvordan der skal følges op på handlingsplanen,

 Og nu - APV med arbejdsgiveransvar

Arbejdsgiverens ansvar ihht AML – set i sammenhæng med APV  Ifølge arbejdsmiljøloven  har arbejdsgiveren ansvaret for at arbejdsforholdene er fuldt forsvarlige:  AML § 15. Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsforholdene sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarlige.

Arbejdsgiveren har iflg § 16 en tilsynsforpligtelse  AML § 16. Arbejdsgiveren skal sørge for, at der føres effektivt tilsyn med, at arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

Risici ved arbejdet + instruktionsforpligtelse  AML § 17. Arbejdsgiveren skal gøre de ansatte bekendt med de ulykkes- og sygdomsfarer, der eventuelt er forbundet med deres arbejde.  Stk. 2. Arbejdsgiveren skal endvidere sørge for, at de ansatte får nødvendig oplæring og instruktion i at udføre arbejdet på farefri måde.

Hensyn til den enkelte ansatte  De arbejdsmiljømæssige hensyn skal tilgodeses ikke blot under arbejdet, men allerede på det tidspunkt, hvor arbejdet planlægges og tilrettelægges:  AML § 38. Arbejdet skal planlægges, tilrettelægges og udføres således, at det sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarligt.

I bekendtgørelsen om arbejdets udførelse præciseres arbejds- giverens pligt til at planlægge og tilrettelægge arbejdet:  Bkg. § 4. Arbejdet skal i alle led planlægges og tilrettelægges således, at det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.  Se Bilag 1 på de sidste plancher

Der skal vurderes både enkeltvis og samlet, også den enkelte  Ifølge Bekendtgørelsen skal vurderingen af arbejdsmiljøet foretages efter såvel en enkeltvis, som en samlet vurdering af forholdene, dvs. den enkeltes arbejdssituation skal vurderes:  Bkg. § 7. Arbejdet skal i alle led udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt ud fra både en enkeltvis og samlet vurdering af de fysiske, ergonomiske og psykosociale forhold i arbejdsmiljøet, som på kort eller langt sigt kan have indvirkning på den fysiske eller psykiske sundhed.

3 små historier  Arbejdstilsynets forstærkede indsats på det psykiske arbejdsmiljø + Arbejdsmiljøklagenævnets afgørelse  Historien om den kommunale arbejdsgiver der aldrig havde hørt om problemer i forhold til nedskæringer  Historien om (NN) som blev ødelagt, og som fagforeningen ikke kunne gøre nok for

§ 82. Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år den, der 1) overtræder § 15, § 15 a, § 16, § 17, stk. 1 og 2, § 18, § 19, § 20, stk. 1, § 21, § 23, §§ 25-34, § 37, stk. 1 og 4, § 38, stk. 1, § 42, stk. 1, § 45, stk. 1, § 48, stk. 1, § 63, stk. 5, § 75, stk. 3, eller § 76, stk. 1, 2) lader arbejde udføre i strid med kapitel 9 og 10, leder eller fører tilsyn med sådant arbejde eller udfører arbejde i strid med kapitel 9, 3) ikke efterkommer påbud efter § 77, § 77 a, eller Kapitel 15 Straf

Om medvirken finder anvendelse på det i stk. 1 og 2 omhandlede strafansvar § 82 stk 7. Straffelovens § 23…..