Omlagt skriftlighed i International Økonomi. Identificeret problem: Mange elever har svært ved at skrive samfundsvidenskabeligt. Frustrationer hos såvel.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Skriftlighed i biologi
Skrivning i de store formater
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
3 MAJ 2016 TINE WIRENFELDT JENSEN AKADEMISK SKRIVNING Udvikling af studerendes skrivekompetencer.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Fagprøve - en kort oversigt.
De taksonomiske niveauer i skriftligt arbejde på HHX.
HANDLING OG PLAN1 Repetition af modellen. HANDLING OG PLAN2 Repetition af modellen FORMÅL  Sikre at vi fortsat har samme forståelse af udgangspunktet.
1 Vores Organisation Den Blå Avis ”Danmarks bedste handelsplads for nye og brugte varer”
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Mintzbergs former og kræfter på Realskolen. Adm. Leder Pæd. Leder FO-leder Bestyrelse Skoleleder -Relation til fagforening -Forskning og udvikling -Lønninger.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Ungdommens Folkemøde
Modul 2.
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Allvar Gullstrandgymnasiet, Landskrona
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Praksiseksempel fra Teater GROB
Spændingsfelter i vejledningsloven
Unge på kanten af fællesskabet
Elevernes evaluering af grundforløbet
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Portfolioprojekt i 1b, NAG
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Betalingsbalancen og valuta Kapitel 23
Professionsidentitet og teori/praksis
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne

UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Temadag 2018.
Innovationsforløb Modul 3 ©
Ekstern kommunikation
Inklusion af mænd og drenge i uddannelse i Region Sjælland
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Taksonomi – hvad er det? Per- spekti- vering
Ålborgmodellen -en hjælp til de didaktiske overvejelser
Ansøgning for dummies.
International økonomi for matematikere
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
Progression sprogbaseret undervisning
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Indsæt billede af din skole
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Individ At være et hjerte.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Omlagt skriftlighed i International Økonomi

Identificeret problem: Mange elever har svært ved at skrive samfundsvidenskabeligt. Frustrationer hos såvel lærere som elever. Forsøgets mål: Øge elevernes læring gennem integration af skriftligheds øvelser i en styret progression. Motivation for IØ som et ledsagefænomen. Ydre pres og benspænd (lille faggruppe/nye) Samarbejde (OK-13) IØ fra 1. år Overgangen fra grundskole til gymnasium

 Ny skriftlighed eller Omlagt skriftlighed  Ny skriftlighed: udvikling af Skrivekompetencer. Karakteriseret ved Ind-tekster.  Omlagt skriftlighed: Stilladseret udviking af Metakompetencer. Karakteriseret ved Ud-tekster.  Forskningsprojekt: Faglighed og skriftlighed.  Gymnasieelevers oplevelser af og med skriftlighed, fra Folkeskole til studenterhue

 Teoretisk fundament  Skriftlighed og skrivning kan teoretisk anskues, som en social praksis (Krogh 2015).  Den skrivende skaber identitet og selvstændighed, gennem skrivning. Skriveren reproducerer diskurser, værdier, overbevisninger og interesser med udgangspunkt i deres livsverden og skaber et rum for konstruktion af selvbiografisk selv (Ivanic 1998).  Skrivningen konstruerer et selvbiografiske selv, ved at positionere skriveren sig i det offentlige rum med skrivningen som formidling. Skrivningen er altså på en og samme tid identitetsskabende og identitetsformidlende.  Skriftlighed og skriveridentitet er en progressiv ”Mulighed for selvhed”, som indrammes af den faglige diskurs (Skriveordrer, metoder, begreber, genré og respons). Uddannelsessystemet sætter rammerne for skriveridentiteten (Krogh 2015).

 Folkeskolen:  Rammerne: Frie, kreative og tæt knyttet til skriveridentiteten.  Genré: Essay.  Fokus: Det æstetiske og identitetsskabende. (jf. Folkeskolens ”Fælles mål”)  Gymnasiet:  Rammerne: Snævre, knyttet til faglige teorier, diskurser og mål.  Genré: Faglig formidling  Fokus: Objektivitet og faglig professionalisme.

 Skriftlighed i International Økonomi  Rammer: Økonomiske data, analyseret gennem økonomiske teorier og modeller.  Genré: Notat  Fokus: Objektivitet og professionelle vurderinger  Udfordring: Faget er ikke et Folkeskolefag  Omlagt skriftlighed i IØ.  Stilladsering af skriftlighed og taksonomisk adskillelse.  Stilladsering af skriveridentitet.

Stilladsering af skriftlighed og taksonomisk adskillelse 1. Lær at skrive en indledning 2. Lær at skrive en redegørelse 3. Lær at skrive en analyse 4. Lær at skrive en vurdering 5. Lær at skrive en diskussion 6. Lær at skrive fodnote/litteraturliste 7. Lær at skrive i notatform 8. Lær at skrive en refleksion

 Stilladsering af skriveridentitet  Progression i skriftlighed fra 1-3 år.

Første årTitelIndholdAflevering/øvelseElevtid Genré 1. Økonomi for dummies Forklar med egne ord hvad du forstår ved økonomi. (Skriv evt. til en udenforstående) Aflevering2 timer Essay 2 De samfunds-økonomiske mål Beskriv de samfunds- økonomiske mål med egne ord Øvelse1 time (omlagt) 3 Hvordan måler man økonomi? Anvend forsyningsbalancen i din fremstilling Øvelse1 time (omlagt) 4 Danmarks økonomi (Forbrug og opsparing) Beskriv og anvend grafer over Danmarks økonomi Aflevering2 timer Essay 5 Økonomiens grundfunktion Beskriv med egne ord forsyningsbalancen og multiplicator-virkningen Øvelse1 time (omlagt)

Første år TitelIndholdAflevering/øvelseElevtid Genré 6 Lær at skrive en redegørelse Øvelse1 time (omlagt) 7 Prisdannelse Redegør for prisdannelsen på en selvvalgt vare og vis den teoretisk. Øvelse1 time (omlagt) 8 Oliepris og verdensøkonomien Redegør for prisdannelsen på olie, gennem teori og faglige begreber Aflevering2 timer Essay 9 Lær at skrive en indledning Øvelse1 time (omlagt) I alt 12 timer

 Eksempler på skriftlighed – Indledninger før og efter For at mindske statens finansunderskud, har flere økonomer og politikere, bl.a. Venstre, forslået at indføre brugerbetaling på sundhedsvæsnet, som der fx er i Sverige, Norge og Finland. Forslaget møder dog kritik fra dele af Venstre, og Socialdemokraterne. Vi vil derfor igennem denne opgave, redegøre for problematikkerne og fordelene ved brugerbetaling. Vi vil derefter analyserer det sven-ske sundhedsvæsen sammenlignet med det danske, og til sidst vil vi vurderer om indførelsen af brugerbetaling vil effektiviserer det danske sundhedsvæsen. (Jeppe og Melina 2a) Vi vil i dette notat byde dig et hæsblæsende eventyr igennem den økonomiske verden, med det særlige fokus på pengepolitikken. Du vil blæse igennem dette dejlige notat, med en glæde du ikke selv vil mærke, før du har læst disse dejlige stykker virtuelle A4 ark til bunds. Du vil blive bragt et eventyr om ECB og nationalbanken. Der vil blive redegjort for pengepolitikken og dens fantastiske værktøjer, som kan blive brugt til at bekæmpe onde fjender som inflation. Som afslutning vil vi servere en yderst lækker og enestående vurdering af vores problemstillinger, og til sidst en smagfuld konklusion. (Jeppe, Melina, Niklas 2a).