Læring fra de gode eksempler i hverdagen Frederiksbergs samarbejde mellem UU og den boligsociale indsats Januar 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Inddrag nu Kick-off møde
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Læringsstile og lektier
Roskilde Tekniske Skole
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Bokstav børn.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Hotel Nyborg Strand 31 aug. 2010
Hvor der er fokus på klimaet.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Hold fast, hold ud eller hold igen
Sygeplejerskeuddannelsen
Relationer – børn og voksne
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Hvad handler det om og hvordan kan kommunerne samarbejde?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Vejlederens kommunikation
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
At tale om sexualitet.
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
UP 2U UP2U-forløb for frafaldstruede unge
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Seminar om efterværn i Ilulissat november 2010 vedr. Piareesarfiit i Grønland v/ Marie Pedersen u Den lokale erhvervsskole, daværende STI,
LANDSKONFERENCE 2006 Hvordan kan kommunerne hjælpe børn med særlige behov bedst muligt fra start? Børn med særlige behov - og dagplejen V/ John Andersen,
-projekter i den kommunale tandpleje. LIF Teamdag 2015 Mandag d. 30 november 2015.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Unge og uddannelse Noemi Katznelson Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Gadeplansarbejdet i Køge Børne- og Ungeforvaltningen / SSP FEB Jesper Snitgaard.
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Stxstudentereksamen.
At motivere til forandring
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Unge på kanten af fællesskabet
Udarbejdet af UU Randers
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
KMA/LMS - logbog.
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Unges udsathed i forandring?
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Hvor kan jeg hente hjælp?
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
SITUATIONSBESTEMT OPMÆRKSOMHED - en kvalitativ undersøgelse
Præsentationens transcript:

Læring fra de gode eksempler i hverdagen Frederiksbergs samarbejde mellem UU og den boligsociale indsats Januar 2016

Hvem er vi? Idris Ibrahim, Ungemedarbejder på Stjernen FK Hanne Müller, Boligsocial konsulent, Frederiksberg Forenede Boligselskaber Torben Kofoed-Nielsen, UU – vejleder Hanne Hørlyck, Boligsocial koordinator, FK

Frederiksberg Faktaboks: - 7.største kommune borgere - Den mindste kommune - Tættest beboede - Yngste kommune i Konservativt ledet siden 1909

Hvor er vi? Områder med boligsocial indsats Karakteristika: Almene el. kommunale ejendomme Lav andel selvforsørgede Høj andel borgere med anden etnisk baggrund end dansk Høj andel kriminalitetsdømte

Udvikling i fokus og medarbejderroller Fokus på de 20% Ledelsesmæssig fokus på unge, er falder ud af særligt ungdomsuddannelserne Fra aktivitetsmedarbejder til facilitator og brobygger Fra ”skrivebord” til opsøgende og fremskudt sagsbehandling

Hvem kan hvad? Relation, den daglige tilstedeværelse Vedholdenhed Gatekeeper ”At blive sagt god for” Faglighed Her og nu løsninger Løsningsorienteret frem for regelrytter At mødes på den unges præmisser Lade den unge være vært

Målgrupper Unge som: som ikke har gennemført eller er i gang med en ungdomsuddannelse. Som er frafaldstruet på uddannelsesinstitutioner som mangler faglige forudsætninger og som fra uddannelsesfremmede hjem der er i misbrug der er socialt marginaliserede og har vanskeligt ved at danne robuste relationer

To eksempler Burhan Nabil

Hvad siger de unge selv? ca. 20 interview med unge og fagpersoner De gode eksempler på situationer og relationer, hvor ting lykkes, således at andre unge/fagpersoner kan lære af det

Illustrative citater fra interviewene ”Han kender os drenge, og ved hvor vi kommer fra. Vi ved, at vi altid kan ringe til ham, hvis der er noget. Han er der for os”. Ung mand 24 år ”Han kender os drenge, og ved hvor vi kommer fra. Vi ved, at vi altid kan ringe til ham, hvis der er noget. Han er der for os”. Ung mand 24 år ”Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke kunne lide hende, for hun hjalp mig faktisk. Men hun var meget firkantet og gad ikke høre på os. Hun virkede som om når hun fik fri klokken fire, så kendte hun os ikke mere”. Ung kvinde 24 år ”Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke kunne lide hende, for hun hjalp mig faktisk. Men hun var meget firkantet og gad ikke høre på os. Hun virkede som om når hun fik fri klokken fire, så kendte hun os ikke mere”. Ung kvinde 24 år ”Hun ville mig gerne, ik´. Hvorfor ved jeg ikke, men hun gjorde det fra hjertet af, og sådan noget kan jeg godt lide ved mennesker. Når man føler de gør det fra hjertet af, så har jeg lidt svært ved at takke nej.” Ung mand 22 å r ”Hun ville mig gerne, ik´. Hvorfor ved jeg ikke, men hun gjorde det fra hjertet af, og sådan noget kan jeg godt lide ved mennesker. Når man føler de gør det fra hjertet af, så har jeg lidt svært ved at takke nej.” Ung mand 22 å r

Generelle indsigter At have løbende kontakt til den rigtige voksne på det rigtige tidspunkt er afgørende Systemet/ kommunen opleves som farlig Relation der handler om respekt, tillid og omsorg Det fysiske rum er vigtigere end vi tror ”Korthuset” vælter let Udskolingen er en meget afgørende fase Mødre er ofte vigtige ift. at ændre adfærd

Spørgsmål?