Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hold fast, hold ud eller hold igen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hold fast, hold ud eller hold igen"— Præsentationens transcript:

1 Hold fast, hold ud eller hold igen
Kevin Mogensen ph.d., cand.mag. og post.doc. Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet.

2 Uddannelsernes problemer med drenge?
Projekt DRIBLE: drenges veje i uddannelsessystemet. Projekt IMODUS: drenge og mænds kønsalternative uddannelses- og professionsvalg Projekt ULE/Rum for Mænd: udsatte unge piger og drenges liv i og uden for erhvervsuddannelserne.

3 Drengekrisen 1 Drenge bliver ikke rekrutteret til uddannelse i samme grad som piger Drenge falder fra i højere grad end tilfældet er med piger i uddannelse

4 Drengekrisen 2 Drengekrisen består i, at: drenge ikke længere udgør den største gruppe på: lange videregående uddannelsesretninger som medicin og jura; professionsrettede uddannelser som lærer

5 Hold fast Danny

6 Stemmer fra erhvervsskolen BYG
Danny: Jeg kan sgu godt lide at være i værkstedet Kristian: Jeg glæder mig også til at komme i skole Magnus: I folkeskolen der var man måske: " jeg gider sgu ik’ i skole i dag!”, men hernede der tænker man bare: ”jeg skal lave noget på mit legehus” og samtidig ha’ det sjovt med dem, man snakker med hernede.” Så det motiverer én til at komme i skole. Danny: Ja det er rigtigt CH: Hvad er så det, der gør det anderledes end folkeskolen? Magnus: Det er bare det, at vi sidder ikke stille hele tiden. Her der laver man jo noget! I folkeskolen der sidder man på en stol og hører efter læreren. Det er pisse kedeligt.. Stemmer fra erhvervsskolen BYG

7 Hold ud Casper

8 Dygtig elev i 9. kl. 1 Helms og Rudbeck, 2009
Casper: Men hvad geografi og biologi? Det er da mega‐kedeligt der om fredagen ‐ at have sådan fire timer! Matematiklæreren: Jeg kan ikke dressere jer til at være på dupperne hver eftermiddag, og derfor må det gå, som det går, men der er ingen tvivl om, at hvis I gider, så skal I nok få lært det, I skal lære! Dygtig elev i 9. kl. 1 Helms og Rudbeck, 2009

9 Dygtig elev i 9. kl. 2 Helms og Rudbeck, 2009
Dansklæreren: Prøv at holde fokus på, at du skal koncentrere dig mere i timerne. Hvordan vil du gøre det? Casper: Lave noget spændende! Dansklæreren: Du kan ikke ligge den over til, at det er nogle kedelige opgaver, du laver i geografi…. Hvordan vil du holde fokus i timerne for at blive endnu mere målrettet på det her? Dansklæreren: Kunne man forestille sig, at det dér med ikke at holde koncentration og ikke få udnyttet tiden optimalt… At du så simpelthen går op til læreren og siger: ”Hvad så? Skal jeg en tur rundt om skolen, eller hva’?” Dygtig elev i 9. kl. 2 Helms og Rudbeck, 2009

10 Dygtig elev i 9. kl. 3 Helms og Rudbeck, 2009
Casper: Det er kedeligt. Sådan er det vel at være konkurrence‐menneske. Når man er i mål, så er man i mål. Dansklæreren: Lige præcis, men så er der et nyt mål. Casper: Nej, så har man leveret! Dansklæreren: Kunne vi lave en målsætning omkring, at når du ligesom synes, at the job is done, så stikker du lige en finger i jorden hos læreren og siger: Og hvad så? Casper: Får jeg så aldrig fri? Dygtig elev i 9. kl. 3 Helms og Rudbeck, 2009

11 Hold igen Peter

12 Kan man(d) frit vælge ‘kvindefag’?
En ung mand, vil læse til pædagog: ” …min far, han var sgu ret skuffet… på en eller anden måde. Jeg tror stadig han håber på, at jeg skifter til … folkeskolelærer… i det mindste… Han ville aldrig finde på at ansætte en pædagog! Han føler vel også, at det er meget sådan… jeg ved ikke… om det er lidt for bløde idealer til …. at det ikke helt kan hænge sammen med hans hardcore forretningsverden” Kan man(d) frit vælge ‘kvindefag’?

13 Vi skal åbne op for nye handle-perspektiver
Hvor uddannelse i større grad kan: imødekomme drenges forskelligartede motivationer, erfaringer og orienteringer? Være mere rummelig og mere målrettet mod specifikke erhvervsfunktioner og ansættelser? Skabe større rum for de ’skæve’ og legitimere flere utraditionelle valg af (kvinde)uddannelse via (livs)løn eller jobmuligheder?

14 Uddannelsernes problemer med drenge?


Download ppt "Hold fast, hold ud eller hold igen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google