Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Unge og uddannelse Noemi Katznelson Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Unge og uddannelse Noemi Katznelson Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet."— Præsentationens transcript:

1 Unge og uddannelse Noemi Katznelson Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk

2 Generation stoleleg Uddannelsessamfundet hægter potentielt ca. 10-20 % af i overgangen til ung.udd. 28 % får ikke en erhvervskompetencegivende udd. Alle ved – ikke mindst de unge – at der ikke er plads til alle Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk

3 10’ernes polarisering - Der produceres ’vindere’ og ’tabere’ som aldrig før Et par ydereksempler: Den 26 årige skatteminister Den 19 årige arbejdsløse, som oplever at være hægtet af al uddannelse og arbejde Men også mange imellem! Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk

4 Hvordan er det at være dig? Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk

5 Hvordan er det at være dig? Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk ”Jeg føler mig skrøbelig. Minus erhvervserfaring og derfor vil ingen have mig” ( ung mand, 19 år) ”Nu: Ingen generel uddannelse. Prøver men står alligevel i bunden som ufaglært” ( ung mand, 19 år)

6 Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk ”NU: Ligger på kanten og slapper af, indtil man kan komme ned og videre” ( ung kvinde, 19 år) ”Fremtid: Skal bare i gang med arbejdet” Hvordan er det at være dig? Nu Fremtid

7 Forskellige unge Fra ‘maveplaskere’ til ‘for tidligt fødte’ Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk

8 Oplevede barrierer ift uddannelse Faglige huller Uafklarethed Ventetid Mangel på praktikpladser Mangel på arbejdspladser Omskoling Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk

9 De unges oplevelse af projekterne ”Jeg har fået mere hjælp her end jeg har fået i min familie nogen sinde” (ung mand, 19 år) ”Jeg synes bare det er spild af penge det her. Fire ud af fem dage sidder du bare og kigger ud i luften og så tænkte jeg, at man måske kunne få de der coaches eller hvad de er til at lave et program så man får noget ud af det. Ikke kun en dag ud af de fem men tre ud af fem dage. Du kan jo ikke sidde og søge job hele tiden” (ung mand, 20 år) Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk

10 De unges oplevelse af projekterne På den positive side oplever de unge, at de: – får tid og rum til den afklaringsproces, de har brug for – møder voksne som er gode at tale med – får støtte til personlige problemer – deltager i aktiviteter som er spændende – møder andre i samme situation På den negative side oplever de unge: – Det er spild af tid hvis man venter på at starte på en uddannelse – Nogle føler sig fejlplaceret – Man bruger meget tid foran computeren Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk

11 Mødet med jobcenteret Hvad oplever de unge? ”De lytter ikke og er ikke ordentlige at tale med. De skubber en ud i nogle ting, selvom man prøver at forklare dem, at det ikke er det man har brug for” (ung mand, 30 år) ”Du skal være en sag i arkivet og ikke en sag på bordet” (ung mand) ”Vi ønsker personligt engagement. Så man kan mærke at der er en der vil høre på din historie og som kan høre at du faktisk har en plan” (ung mand) Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk

12 Mødet med jobcenteret På den ene side fortæller de unge at deres møde med jobcenteret er præget af faktorer som: – Distancering – Mistillid – Generaliseringer – Manglende information På den anden side er der også fortællinger om oplevelser, hvor de unge føler de er blevet imødekommet og hjulpet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk

13 Mødet med jobcenteret Hvad har de unge brug for? De unge ønsker at sagsbehandleren viser forståelse for: – At det er en ukendt verden for dem. – At de har behov for at blive taget i hånden. – At de har brug for at få forklaret hvad deres situation er og hvad deres muligheder er. – At de har brug for baggrundsinformation om hvorfor de bliver sendt derhen, hvor de gør. ”… jeg var 20 år og i panik over jeg at jeg ikke havde nogen uddannelse men sagsbehandleren sagde, at det var der mange der ikke havde og han hjalp mig videre” (Ung mand, 22 år) Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk

14 Hvad virker i forhold til de unge? Projekter og forløb der kan give succesoplevelser og selvtillid Tilbud der involverer arbejdsmarkedet Differentiering i tilbud til forskellige unge At blive mødt som menneske - ikke en sag Bedre information/kommunikation Voksne der lytter og tager én alvorligt Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk

15 Anbefalinger Større opmærksomhed omkring kontakten mellem de unge og ansatte på jobcenteret Afsætte mere tid til visitationen for at have et mere detaljeret grundlag Skærpe indsatsen omkring samarbejdet mellem ungeinstanser i kommunen Kontakten til misbrugskonsulenter fungerer Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet i KBH, nka@dpu.dk


Download ppt "Unge og uddannelse Noemi Katznelson Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google