Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Unges udsathed i forandring?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Unges udsathed i forandring?"— Præsentationens transcript:

1 Unges udsathed i forandring?
Glad for at være inviteret som ungdomsforsker og at – når I ikke har en ungepolitik Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning. AAU, Kbh Noemi Katznelson,

2 Vi har med rette fokus på social arv, men…
Mellem 25 og 30 % af alle unge kontanthjælpsmodtagere har forældre, som har en videregående uddannelse Halvdelen af de unge, der befinder sig i en socialt marginaliseret situation har ikke en social baggrund præget af de risikofaktorer, vi bruger til at definere social marginalisering Ca . 2/3 af de unge i en socialt marginaliseret position, kommer fra familier, hvor forældrene overvejende har været i beskæftigelse Disse spænder lige fra cancer til brækkede lemmer. Noemi Katznelson,

3 Er noget under forandring, når vi taler udsatte unge?
Noemi Katznelson,

4 Fortællinger om udsathed er mange og komplekse
Jeg har i det mindste en far, som ikke var misbruger. Og det holdte mig oppe indtil han døde. Jeg begyndte at skære i mig selv og drak rigtig rigtig meget, men min mor lagde ikke mærke til noget. Først da jeg fik min dom i retten, der åbnede hun sine øjne. Der var der gået tre år. Nu klarer jeg mig selv. Bor hos venner og sådan. Skal bare have dagene til at gå. Jeg har gået i 1. g på et gymnasium, men droppede ud og startede i stedet på HF, men droppede så ud igen. Den kørte inden i hovedet hele tiden. Alt det jeg skulle. Jeg faldt først i seng ved 3-4 tiden, og så skulle jeg op klokken 6. Bare rundt i ring. Og det kan jeg ikke. Jeg tror bare, at jeg fik stress på et tidspunkt, som jeg får medicin imod, jeg kunne ikke sove om natten og fik ikke min søvn. Nogle er i transit Andre repræsenterer nye marginaliseringsformer, der rammer bredere end den klassiske sociale arv Andre igen ‘klassisk’ marginalisering

5 Noemi Katznelson, nka@learning.aau.dk
Mulige forklaringer… Noemi Katznelson,

6 (Ungdoms)kulturelle forklaringer
Forventningseksplosion blandt de unge – det perfekte er blevet normen og sårbarheden øges generelt Ændret form for forældre/unge relation blandt flertallet af de unge – presser forskellige grupper af unge Noemi Katznelson,

7 Uddannelsespolitiske forklaringer
Uddannelsessektoren Adgangskrav, øgede faglige krav og faglig fokusering Øget præstationskultur Fra Uddannelse til alle til kvalitet og konkurrencedygtighed Nedskæringer, som risikerer at ramme fastholdelsesindsatser Ingen koordinering til beskæftigelsespolitikken - SAMARBEJDE PÅ TVÆRS AF MINISTERIER (EKS PÅ,HVORDAN DET PT KOKSER ML. BESKÆFTIGELSE OG UNDERVISNING) - DET LANGE PERSPEKTIV – IKKE POLITISK ‘TO-DO’ERISME’ – VI MANGLER VIDEN Noemi Katznelson,

8 Strukturelle forklaringer – på komplekse problemstillinger
Blandt de ‘stærkeste’ ledige har… ca % har ikke en 9. klasse eksamen i dansk, % ikke i matematik ca % har en sygdomsdiagnose 75 % har forsøgt eller gennemført en ungdomsuddannelse (heraf har 30 % gennemført) Personlige el psykiske problemer, fravær og manglende motivation er hyppigste årsager til frafald Disse spænder lige fra cancer til brækkede lemmer. Noemi Katznelson,

9 Noemi Katznelson, nka@learning.aau.dk
Forsigtige svar Brug for fokus på nye udsathedsformer – vi forskningsmæssigt ikke har greb om endnu Brug for en national ungevision - tværministerielle mål og samarbejder Brug for ressourcer i skolen til udsatte og til et øget fagligt løft af udsatte Brug for visioner for alle unge – 100 % Brug for at inddrage de unge selv og forstår, hvordan uddannelse og fremtiden kan komme til at give mening for dem Noemi Katznelson,

10 Hvad skal der til for at motivere udsatte unge for uddannelse?
Vidensmot – handler om at ville lære dansk el matematik Relevans – handler om jobudsigt, anvendelse på den lange bane Noemi Katznelson,


Download ppt "Unges udsathed i forandring?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google