Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Overordnet målsætning:
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
TPG handleplans-skema
Uddannelsesvejledning Musik & Teaterefterskolen 14/15
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Sekvens 3: Diskussion i fokusgrupper Skolenetværk vedr. formativ evaluering og udvikling af skolekultur Arbejdsseminar 1, Fredericia Gymnasium 15/1/14.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Opgaven jeg fik stillet
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Innovation og iværksætteri
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
At udforske sin egen praksis
Rønde Skole Linje 10 Eleven i centrum -Et år med fokus på nutidens udfordringer til en afklaring om fremtiden.
Procesværktøjer.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Velkommen til forældremøde
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Ny Fælles Naturfagsprøve
Velkommen til forældremøde
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Opstartsmøde på museet, mindst 2 fra hvert partnerskab.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Brug af lektionsstudier som kompetenceløft Jørgen Løye Christiansen Jørgen Haagen Petersen
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Velkommen til opdagelsesrejsen!. 2 Hvorfor tage på opdagelsesrejse? I de gode gamle dage tog man på opdagelsesrejse for at blive rig og berømt (og måske.
3-timersmødet 2017.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Hvorfor valgte jeg SOSU skolen?
Ledelse gennem skolens naturfagslærere i projekt Naturlig-Vis
AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Skriv jeres overvejelser på en flipover og hæng den op i lokalet.
Naturfag.
3-timersmødet 2017.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Virksomheden og Elevplan
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
3-timersmødet 2018.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Fra anledning til udvikling
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Introduktion til første lektionsstudie

Uddannelsesplan

Naturlig-Vis Naturlig-Vis Indledende opgave Et studie Starter med at indkredse en opgave, problem eller mål som alle deltagere anser for en aktuel udfordring I kan fx starte med, at I hver for sig skriver ting ned I ser som udfordringer lige nu. Derefter kan I tage en runde, hvor de præsenteres Endelig kan I drøfte, hvilken I vil vælge at fokusere på. Det er meget vigtigt, at alle synes det er en væsentlig udfordring. I skal jo arbejde med den gennem et længere forløb Nu kan I søge efter baggrundsviden, erfaringer og forskning: hvad vides, hvad er prøvet, hvad siger erfaringerne?

Naturlig-Vis Naturlig-Vis Lektionsstudier Studiegrupperne skal minimum være på 3 lærere. Små skoler kan med fordel slå naturfag i overbygningen sammen og både begynder og mellemtrin i NT". Man kan også gennemføre studiet med kolleger på en naboskole. Studiegrupperne gennemfører 2 studier om året Det anbefales at tildele det der svarer til en lektion om ugen til arbejdet, men de placeres mest hensigtsmæssigt som dobbeltlektioner hver anden uge. Når lektioner afprøves, er der brug for minimum en time til evalueringsmøde efter lektionen eller dobbeltlektionen. I hvert studie afprøves lektioner 3 gange i 3 forskellige men sammenlignelige klasser"

Naturlig-Vis Naturlig-Vis Lektionsplan En eksemplarisk lektionsplan udarbejdes: Gruppens bud på hvordan denne udfordring kunne tackles Denne plan beskrives via et P-CKema, som I får tilsendt af Lektionsstudie-konsulenterne. I kan løbende få respons eller vejledning på skemaet ved at sende det til den tilknyttede konsulent Når alle er enige om, at man har en god plan trækkes der lod om hvem der skal undervise den første gang efter planen

Naturlig-Vis Naturlig-Vis Observation De andre deltagere får observationsopgaver, som skal afdække effekten: Fik vi engageret eleverne? Kunne de forstå hvad vi ville? Var opgaverne gode? Havde de reelt lært det vi ønskede? Til at støtte dette, får I tilsendt et observationsskema. Fra dette kan I udvælge de foki/observationer, som er særligt vigtige at få undersøgt eller afdækket i jeres studie. Nogen kigger måske på gruppers arbejde, andre på enkelte elever og andre igen på læreren

Naturlig-Vis Naturlig-Vis Evalueringsmødet Et evalueringsmøde kører efter en helt præcis og fast plan. Der skal vælges en ordstyrer og denne person er meget vigtig for at mødet lykkes. I kan den første gang bede en af os vejledere være mødeleder og senere kan I bede jeres naturfagsvejleder om at være det Først fremlægges observationer. Her er det meget vigtig ikke at vurdere eller tolke på disse. Man skal helt konkret og nøgternt gøre rede for, hvad man har set og hørt I næste runde diskuteres og vurderes observationerne Endelig vil man sikkert revidere undervisningsplanen Ny underviser udtrækkes og observationsopgaver fordeles Afprøvning i ny klasse på sammenligneligt klassetrin

Naturlig-Vis Naturlig-Vis Lektionsstudier Sidste runde Endnu engang evalueres lektionen og de sidste revisioner af planen gennemføres Ny underviser udpeges og observationsopgaver fordeles Gæster kan inviteres til at kigge med, når den sidste lektion afprøves i ny klasse. Det kan være en af os vejledere, kolleger eller medlemmer fra andre lektionsgrupper, som har arbejdet med en lignende udfordring Endelig tages det afsluttende evalueringsmøde og man diskuterer om udfordringen er tilstrækkeligt imødegået Planen og ens noter kan nu formidles til andre grupper

Naturlig-Vis PD Naturfagsvejledere Naturfagsvejledere yder: Løbende vejledning og support til studiegrupper på egen skole Er sparringspartnere for ledelse og lokale resursepersoner Er medundersøgende og medudviklende Kvalificerer og skaber fælles events som fremmer interessen for naturfag blandt lærere og elever Udfordrer rammer og begrænsninger Følger med i og udbreder nyeste fagdidaktiske forskning og udviklingsarbejder

Projektet støttes af A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formål