Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Brug af lektionsstudier som kompetenceløft Jørgen Løye Christiansen Jørgen Haagen Petersen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Brug af lektionsstudier som kompetenceløft Jørgen Løye Christiansen Jørgen Haagen Petersen"— Præsentationens transcript:

1 Brug af lektionsstudier som kompetenceløft Jørgen Løye Christiansen jlc@ucsj.dk Jørgen Haagen Petersen jhp@ucsj.dk

2 Baggrund Stevns, Faxe og Køge Kommuner i samarbejde med UCSJ ansøgte APM-fonden om 8 mill. kr. til et projekt om kompetenceløft af samtlige naturfagslærer i de pågældende kommuner

3

4 Hvad er et lektionsstudie? En gruppe af lærere med et fagligt fællesskab arbejder sammen om, at give et bud på en faglig- pædagogisk udfordring i form af en meget detaljeret undervisningsplan for afviklingen af en lektion. Studiet falder i følgende faser: Intromøde, med udvælgelse af den faglig-pædagogiske udfordring og fastlæggelses af møde række Forundersøgelse af den pædagogiske udfordring Udformning af detaljeret lektionsplan Udpegning af undervisere og fordeling af observationsopgaver Afprøvning af første lektion og efterfølgende evalueringsmøde Afprøvning af anden lektion og efterfølgende evalueringsmøde Afprøvning af tredje lektion og efterfølgende evalueringsmøde + gæster? Stevns, Faxe og Køge Kommuner i samarbejde med UCSJ ansøgte APM-fonden om 8 mill. kr. til et projekt om kompetenceløft af samtlige naturfagslærer i de pågældende kommuner

5 Hvordan støtter vi lærerne ifm. lektionsstudierne? Udarbejdelse af vejledningsark ; Den faglig pædagogiske udfordring P-CKema ‘Fisken’ Observationsmuligheder Evalueringsmødet

6 Den faglig-pædagogiske udfordring

7 Eksempler på faglig- pædagogiske udfordringer Hvor skal vi placere en vindmølle ?– vindmålinger i 4. klasse Hvordan kan vi dissekere? – dissektion af koøjne med 5. klasse Hvordan kan jeg undervise i bjergarter? - sten i 2. klasse. Hvordan arbejder vi med fællesfaglige emner i overbygningen? Hvordan bruger vi skolens udeareal? - registrering af fuglediversitet Hvordan kan jeg motivere…….. Altså didaktiske, faglige, læringsmæssige, dannelsesmæssige og organisatoriske udfordringer.

8 Planlægningsskema

9 Didaktisk dramaturgi (‘fisken’)

10 Observationer

11

12 Udsagn fra lærere: ”Jeg tænker, at det her burde vi gøre meget mere i andre sammenhænge” ”Måden at tænke på og bygge en lektion op på, er jeg begyndt at overføre til min øvrige undervisning” ”Den her måde at arbejde sammen på sku vi gøre i alle fag”

13 Professionsideal (DLF): Læreren vil indgå ligeværdigt og loyalt i samarbejde med kolleger og påtage sig medansvar for fælles faglig og pædagogisk refleksion og udvikling (2002)

14 Traditionel ‘kultur’Læringsfællesskaber Individualistisk, måske endda ”balkaniseret” konkurrence-kultur Kollaborativ samarbejdskultur. Øvelse gør mester og man bliver aldrig perfekt Undervisning en privatsag/metodefrihedDeprivatisering/fælles ansvar Hvad får jeg af tid til det?Hvad får jeg/vi ud af det? Socialisering: ensliggøre, loyal, lydig, overfladiskDLF professionsideal Fagudvalg og formel tværfaglighed: arbejdsdeling og synkronisering Lektionsstudiegruppe: fælles konstruktion/kooperativ læring Fokus på lærerpræstationFokus på effekten af den fælles undervisningsplan Præstationstvang/gør det sikreUdviklingstrang/tør imødegå udfordringer, tåler frustrationsfasen og uenighed. Velvillighed over for sårbarhed ‘hurtig’ arbejdsform‘langsom’ arbejdsform Produktion af undervisningsplanerOpbygge PCK Hvad skal vi lave? (aktivitetsstyret)Hvad skal vi lære? (pointestyret) ‘Gode’ råd/subvision/udvekslingFælles refleksion over det tredje/lektionsstudie Går efter ‘manden’/du er anderledesGår efter ‘bolden’/observationer centrale Løs mødekulturStram mødekultur

15 Strategisk didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Operationelt didaktisk niveau Forskningsprojektets forandringsteori baserer sig på en organisationsdidaktisk model (Christiansen & Gynther 2014), der peger på tre “niveauer” i en organisation, som skal slutte op om beslutninger der tages. Tre niveauer, som er vigtige, hvis intentionen med beslutningen skal resultere i blivende praksis:Christiansen & Gynther 2014 Et strategisk (beslutnings)niveau (“vi vil LS for kommunens naturfagslærere” - det vil vi sætte i værk!) Et taktisk niveau (“hvordan støttes der op omkring strukturer, rum og tid, således at den strategiske beslutning kan føres ud i livet”?) Et didaktisk niveau (“hvad gør lærerne i forhold til den strategiske beslutning”)

16 Artikler om lektionsstudier http://www.ind.ku.dk/mona/2013/mona-2013-2-Kommentar-R_nn- Henriksen.pdf http://www.emu.dk/modul/lektionsstudier-lesson-study# http://www.emu.dk/modul/lektionsstudier-lesson-study http://www.emu.dk/modul/det-l%C3%A6rende-fagteam http://www.emu.dk/sites/default/files/EMU%20artikel%201%20- %20Forskning%20i%20L%C3%A6rende%20f%C3%A6llesskaber.docx http://ntsnet.dk/naturfagsdidaktik/lektionsstudier-i-fagteamet http://www.ind.ku.dk/mona/2013/mona-2013-2-Kommentar-R_nn- Henriksen.pdf http://www.emu.dk/modul/lektionsstudier-lesson-study# http://www.emu.dk/modul/lektionsstudier-lesson-study http://www.emu.dk/modul/det-l%C3%A6rende-fagteam http://www.emu.dk/sites/default/files/EMU%20artikel%201%20- %20Forskning%20i%20L%C3%A6rende%20f%C3%A6llesskaber.docx http://ntsnet.dk/naturfagsdidaktik/lektionsstudier-i-fagteamet


Download ppt "Brug af lektionsstudier som kompetenceløft Jørgen Løye Christiansen Jørgen Haagen Petersen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google