Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Overordnet målsætning:
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Portfolio -hvordan man arbejder med portfolio i billedkunstundervisningen og til eksamen.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
At udforske sin egen praksis
Blogging i projektarbejde? E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” Blogging inddrager.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Vejlederens kommunikation
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Relationen sikrer helhed og tryghed i elevens uddannelsesforløb.
Refleksioner og opsamling ift. i går
1 Velkommen. 2 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vores kirke  Menighedsrådet i dag.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Obligatorisk selvvalgt opgave
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Obligatorisk selvvalgt opgave
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Læring gennem registrering og indberetning
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Temadag 2018.
SOSU NORD, praktikken og elevplan
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Tværgående vejledermøder Juni 2019
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Korte møder Husk tilbage på den modtagelse du selv fik da du startede i praktik. Hvad var godt og hvad var skidt? 2

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Modtagelse af eleven ”Den omvæltning, det er at være ny, vil gøre at eleven vil være særdeles følsom over for påvirkninger fra omgivelserne. De første dage på et nyt praktiksted præger elevens indstilling i meget lang tid.” (Praktikvejledning i SOSU uddannelserne, 2. udgave. Anette Perrild mfl.) 3

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Individuel refleksion Hvad står der på det velkomstbrev som I sender ud til eleven? Hvordan tager du imod din elev på dag 1? Hvordan tager teamet imod eleven på dag 1? Hvad fungerer godt? Skal noget være anderledes? Notér til din Porte folie mappe 4

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 2 eksempler på mål for introduktionsperioden: 1.”At eleven skal introduceres til stedets fysiske rammer, kolleger, brugere, tværfaglige samarbejdspartnere og arbejdsprocedurer, så eleven bliver i stand til selvstændigt at varetage arbejdsopgaver inden for sit ansvars- og kompetenceområde.” 2.”At eleven oplever et trygt og stimulerende miljø, der giver mulighed for både faglig og personlig læring og udvikling” Eks. 1: lægger vægt på elevens arbejdsopgaver Eks. 2: lægger vægt på elevens læring Hvad skal der fokus på, på jeres arbejdsplads i intro-perioden? Diskuter i gruppen, noter i Porte foliemappen 5

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Forventningssamtalen 6

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Forventningssamtalen Formål: At rammerne for forløbet bliver klare At du og din elev udveksler gensidige tanker og forventninger for at kunne planlægge uddannelsesforløbet med udgangspunkt i praktik- målene At eleven bliver bevidst om sin egen måde at lære på, så hun/han kan udvikle sin læringskompetence At eleven fra starten får sat sig faglige og personlige mål At du får et kendskab til elevens kompetencer og erfaringer med uddannelsen indtil videre At I får et godt udgangspunkt at samarbejde ud fra 7

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Forventningssamtale Rammerne er vigtige for en god samtale: Hvem skal være tilstede….? Hvor skal det foregå….? Hvor lang tid afsættes…? Hvornår skal den holdes…? Jeres erfaringer og ønsker om gode rammer for den første samtale? 8

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Forventningssamtale Indhold i en forventningssamtale: Elevens faglige og personlige baggrund? Uddannelsens mål (praktikmålene) Elevens egne faglige og personlige mål? Hvordan arbejdes der med målene her på stedet? Læringsredskaber i praktikken, ex. logbog og læringsaftaler Elevens forventninger? Praktikstedets forventninger til eleven. 9

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Elevens faglige baggrund Skole, tidligere arbejdsområder Erfaring fra sundhedssektor? Hvad eleven har lært eller er særligt interesseret i fra teoriforløb (skole) og tidligere praktikforløb? 10

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Elevens personlige baggrund Livserfaring og interesser? Stærke og svage sider? Hvad glæder eleven sig til i praktikken? Bekymringer om praktikken? Noget særligt, vejleder bør vide? (f.eks. ordblind, sprogvanskeligheder, andre udfordringer?) 11

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Elevens egne faglige og personlige mål – koblet på praktikmålene! Faglige mål kan være noget, eleven har særlig interesse for/særlige udfordringer ved Personlige mål: at arbejde med de personlige kompetencer 12

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Elevens forventninger? Hvordan vil eleven gerne bruge dig som vejleder? Hvordan lærer eleven bedst? (Læringsstil) Hvordan vil eleven gerne anerkendes? 13

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Praktikstedets forventninger! Hvad er dine forventninger til din elev? Hvad er din arbejdsplads’ forventninger til eleven? 14

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Aftaler /struktur for forløbet Hvor tit er du med som vejleder? Hvor tit holdes vejledningssamtaler? Hvad skal eleven ha’ forberedt før den ugentlige vejledningssamtale? Hvornår holdes midtvejs/afsluttende evaluering (ca.) Hvor meget tid til refleksion har eleven? Hvordan er de fysiske rammer til læring – hvor kan eleven sætte sig?? Hvem kan eleven gå til hvis vejleder ikke er tilstede? - Andet???? 15

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvelse: Individuel refleksion  Hvad er det vigtigste du tager med dig fra dette oplæg?  Hvad kan du bruge det til i din hverdag som praktikvejleder? 16

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Logbog som læringsredskab 17

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Del ved bordet: Holdninger; hvad er jeres egne (private) holdninger til brug af logbog? Viden; Hvad ved I om logbog?; hvorfor – hvad er meningen med den? Færdigheder? Hvilke erfaringer har I med brug af logbog? (gode/dårlige) – som elev og/eller som vejleder? 18

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Del ved bordet – forsat: I får en elev: - Hvordan vil I præsentere logbogen? Hvad er meningen med logbogen? Hvorfor skal man skrive logbog? Hvad skal den bruges til? Hvordan kan den udarbejdes? – hvad skal den indeholde? Hvem har adgang til den? Hvornår har eleven tid til at arbejde med logbogen Andet? 19

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Log bog (Portfolio) Hvorfor skal elever dog udarbejde log bog…? Det er dokumentation af elevens læring og synliggørelse af elevens kompetencer Eleven og vejleder kan se udviklingen Det kan være grundlag for elevens læringsaftaler Det er en måde at huske sine observationer på, og lære af dem ved at reflektere over dem. Logbogen kan være træning i faglig skrivning (At træne at dokumentere) 20

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Faglig skrivning – i logbogen At skrive og samtidig reflektere over daglige arbejdsopgaver og oplevelser Eleverne kan arbejde med tre lag i skrivningen: –Iagttagelse og beskrivelse af iagttagelsen. –Omtanke – hvad sker der egentlig? Hvorfor sker det? –Eftertanke – kunne det være grebet an på en anden og bedre måde? Hvad skal jeg huske på? Hvad skal jeg lære for at kunne gøre det her bedre? 21

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Faglig skrivning – i logbogen Hvad hvis eleven har skrive/læseproblemer? Kan man dokumentere sin egen læring og sine refleksioner på en anden måde? Er det ok at man ikke øver sig i at dokumentere skriftligt? 22

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Logbogen – krav i praktikforløbet? Dele af (eller hele) logbogen SKAL være åben for praktikvejlederen – –derfor kan eleven jo godt også have sin helt ”egen” logbog/dagbog kun til privat brug Gør det tydeligt hvem der læser logbogen FØR eleven går i gang Gør formålet med logbogen tydeligt for eleven Læg op til iagttagelse, omtanke og eftertanke Hjælp i gang – hjælp videre – stil gode spørgsmål Giv eleven TID – gerne dagligt, til at arbejde med sin logbog 23

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Logbogen – Kontrakt med eleven Under forventningssamtalen er det en god ide at lave en ”kontrakt” omkring logbogen sammen med eleven, hvor der aftales: –Hvad er formålet med logbogen? –Hvad er kriterierne for logbogen? –Hvem har adgang til logbogen? –Hvem må lægge indhold i logbogen? –Hvilken udformning skal logbogen have? –Hvad må der dokumenteres i logbogen, tavshedspligt, etiske overvejelser? –Hvor skal logbogen ligge når den ikke bruges? 24

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvelse – individuelt / med gruppen 1.Tænk over en situation fra din hverdag 2.Skriv ned / eller gør noget andet med udgangspunkt i nedenstående punkter. 3.Læg i din porte folie mappe. 4.Præsenter for de andre kursister ved bordet. Iagttagelse og beskrivelse af iagttagelsen. Omtanke – hvad skete der egentlig? Hvorfor skete det? Eftertanke – kunne det være grebet an på en anden og bedre måde? Hvad skal jeg huske på? Hvad skal jeg lære for at kunne gøre det her bedre? 25

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvelse: Individuel refleksion  Hvad er det vigtigste du tager med dig fra dette oplæg?  Hvad kan du bruge det til i din hverdag som praktikvejleder? 26