Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Advertisements

Hvad skal vi bruge digitalisering til? Lisbeth Nielsen Kontorchef Danske Regioner Digitaliser Danmark april 2011.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Kap. 14: Ufordringer og l ø sninger for den offentlige velf æ rdsservice Udfordringer L ø sninger Finansiering af Sundhedsv æ senet (SHV) Diskussion Sp.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
 LO skolen  Velfærdsstatens udvikling –hvor er vi på vej hen?  Kurt Klaudi Klausen, professor og leder af Master of Public Management (MPM) og den Fleksible.
Waste identification tool Læringsnettverk for ledelse af patientsikkerhet d. 5. november 2013.
Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Areal og indbyggere (1. januar 2007) RegionIndbyggereArealIndbyggere pr. km 2 Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
Bæredygtigt hospitalsbyggeri Nyt Hospital Herlev Bygherrens forudsætninger IDA 8. april 2014 Jesper Myhr, Arkitekt MAA Projektleder byggeafdelingen Herlev.
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Globalisering ANNE ROSENDAHL KRISTIANSEN 1.B NGH.
Patientinventering på Aalborg Sygehus KVALITET – svaret på sundhedsvæsenets udfordringer? Tirsdag den 28.november 2011.
17. Januar 2007 Karine Bech Dialyse ved kronisk nyresvigt Perspektivering Karine Bech Overlæge, dr.med. Hvidovre Hospital Formand for projektgruppen.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Lars Hvilsted Rasmussen
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Hold sammen på Danmark Stormøde 20. maj 2010 Fredericia
Akutteamets målgruppe
Kvalitet i plejen.
Hvorfor resultatløn?.
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Hvad betyder en konflikt for mig?
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Fælles ledelsesgrundlag
Danmarks befolkning og sundhed
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
OK18 Det statslige forlig
Hvad betyder det på efterskolerne?
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
(Strategispor og strategiske indsatser)
Det rette tilbud fra første kontakt.
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Landskonference for reumatologiske sygeplejersker
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode”
Michael Brockenhuus-Schack, Formand for Landbrug & Fødevarer
Hvad betyder det på efterskolerne?
Dialog mod Vold som business-case
Regionsrådets redegørelse til Det Regionale Udviklingsråd
Region Midtjyllands opgave
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011

Sundhed er et velfærdsområde – ikke et driftsområde Sundhedsvæsenet har i det seneste årti fokuseret meget på kvantitet – på at behandle flere og flere patienter. Nu er ventelisterne nedbragt. Privatsygehusene er et reelt alternativ til at levere ydelser til borgerne på visse områder. Nu handler det om at skabe kvalitet i behandlingerne. Det kræver et synligt kursskifte og nye styringsredskaber, hvor sundhedsvæsenet i højere grad bliver mål på de resultater der bliver skabt for patienterne.

Status for et offentligt solidarisk sundhedsvæsen Vores sygehuse er blandt de mest effektive i verden Sygehusstrukturen og specialefordelingen er fastlagt Ventetiderne er nedbragt Men den økonomiske virkelighed trænger sig på …… Hvordan kommer vi videre?

Den økonomiske virkelighed mod 2050 Flere ældre Nye behandlinger Stigende forventninger …… sætter sundhedsvæsenet under pres

Stramme økonomiske rammer Realvækst

Hvad er kvalitet? Effekt Patienterne skal have den behandling, der virker bedst Lighed Der skal være lige pleje og behandling for alle borgere Patientsikkerhed Behandlingen skal være sikker for patienterne Patientfokus Patienten og de pårørende er omdrejningspunkt for behandlingen Rettidighed Borgerne skal have behandling og pleje når og hvornår de har behov Omkostningseffektivitet Samfundet skal have mest mulig sundhed for pengene

Formulering af en ny sundhedspolitik – i form af en kvalitetsdagsorden Der er behov for massive forandringsprocesser systematisk - og i dybden. Der skal i alle sammenhænge fokus på, om behandlingen virker frem for om behandlingen foretages. Det kræver: at der kommer et nyt styringsregime at regionsrådene påtager sig en ny lederrolle at vi gennem konkrete målsætninger fokuserer indsatsen, hvor effekten er størst.

Fokus på størst effekt KvalitetsinitiativerBesparelser Omkostnings- neutral Koster mere Forbedrer kvalitet reducerer omkostningerne Kvalitets- neutral Forringer kvaliteten

Nyt statsligt styringsregime I dag fremmer statens styring af regionerne kvantitet frem for kvalitet. Vi vil fokusere på, om tingene virker. Det kræver: at økonomiforhandlingerne kommer til at dreje sig om kvalitet frem for aktivitet. at regionsrådene får øget beslutningskompetence og større frihed til at prioritere. at de økonomiske bånd til regeringen ændres, så vi får en incitamentmodel, der underbygger kvalitetstankegangen. Til gengæld er vi klar til at forpligte os på konkrete mål

Regionsrådenes lederrolle Der skal formuleres en samlet kvalitetsstrategi. Hvert regionsråd fastlægger, hvordan regionen skal arbejde for at nå de fælles mål og deres egne regionale mål. Regionsrådene skal møde de ansatte, hvor deres faglighed og prioriteringer mødes. Regionsrådene skal planlægge byggerier, indkøb, IT mm. så det underbygger kvalitetsarbejdet. Regionsrådene skal prioritere indsatsen og følge op på udviklingen i de opstillede mål.

Eksempler på nationale kvalitetsmål Patienttilfredshed Patientilfredsheden skal øges på fire udvalgte områder Patientskader Antallet af patientskader skal nedbringes med 20 pct. over tre år Dødelighed Dødeligheden på sygehusene skal nedbringes med 10 pct. over tre år Forlænget levetiden Levetiden for patienter med f.eks. kræft skal forlænges ……Samtidig vil vi leve op til budgetter og ventetiderne

Øget patienttilfredshed Ventetiden i modtagelsen skal reduceres med 20 procent Højst 10 procent af patienterne skal opleve ventetid under indlæggelse eller ambulant behandling Antallet af patienter, der modtager skriftlig information, skal øges med 20 procent 90 procent af patienterne skal opleve, at deres pårørende inddrages i beslutningerne vedrørende behandling og pleje ….. alt sammen skal det ske inden for tre år.

Færre patientskader Vi vil reducere antallet af patientskader med 20 pct. over tre år Indsatsen kræver at vi: Reducerer antallet af infektioner erhvervet under indlæggelse Reducerer antallet af tryksår Forbedrer kommunikationen når en patienten flyttes Reducerer antallet af medicineringsfejl Indretter hospitalerne, så de fremmer sikkerheden

Reduceret dødelighed Vi vil reducere dødeligheden under indlæggelser med 10 procent over tre år. De seneste to år har regionerne samlet set reduceret dødeligheden med ca. 3 procent Vi vil bygge på erfaringerne fra Patientsikkert Sygehus. Midlerne er bl.a. systematisk observation, hurtig reaktion på prøvesvar og hurtig behandling af infektioner

Længere levetid med en alvorlig sygdom Regionerne har ansvar for, at borgere, der bliver ramt af alvorlig sygdom, får stillet den rette diagnose, får en behandling af høj kvalitet og dermed lever længst og bedst muligt. Vi vil sætte fokus på: Kræft Hjertesygdomme Lungesygdomme Overdødelighed for psykiatriske patienter Endnu ikke konkrete mål for en længere levetid.

Sundhed er et velfærdsområde – ikke et driftsområde ”Sundhedsvæsenet har i det seneste årti fokuseret meget på kvantitet – på at behandle flere og flere patienter. Nu er ventelisterne nedbragt. Privatsygehusene er et reelt alternativ til at levere ydelser til borgerne på visse områder. Nu handler det om at skabe kvalitet i behandlingerne. Det kræver et synligt kursskifte og nye styringsredskaber, hvor sundhedsvæsenet i højere grad bliver mål på de resultater der bliver skabt for patienterne.” Altså: Kvalitet er svaret på udfordringerne Regionerne tager ansvaret på sig Men det kræver ny tilgang til sundhedsvæsenet fra alle aktører