Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Patientinventering på Aalborg Sygehus KVALITET – svaret på sundhedsvæsenets udfordringer? Tirsdag den 28.november 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Patientinventering på Aalborg Sygehus KVALITET – svaret på sundhedsvæsenets udfordringer? Tirsdag den 28.november 2011."— Præsentationens transcript:

1 Patientinventering på Aalborg Sygehus KVALITET – svaret på sundhedsvæsenets udfordringer? Tirsdag den 28.november 2011

2 Aalborg Sygehus Der er ca. 6.500 (5700) ansatte på Aalborg Sygehus Alle lægefaglige specialer Budget: 4.1 mia. Indl.: 80.000 Amb.: 500.000 OP.: 60.000 Aalborg Sygehus varetager: Højtspecialiserede funktioner: Ca. 640.000 indbyggere Regionale funktioner: Ca. 580.000 indbyggere Basis funktioner: Ca. 250.000 indbyggere Organiseret i fem centre: Anæstesi-, Børne- og Kirurgicenter Hoved- Orto- Hjertecenter Kræft- og Diagnostikcenter Medicinsk Center Servicecenter

3 Patientinventering ”Rette patient på rette sted på rette tidspunkt”

4 Patientinventering - mål Overordnede mål forbedre ressourceudnyttelse på tværs af sygehuset øge den faglige og patientoplevede kvalitet Ønskede effekter bedre patientforløb og større tilfredshed hos patienterne bedre kvalitet og sikkerhed - undgå infektioner, fejlmedicinering, utilsigtede hændelser mv. mindre ventetid undgå unødige indlæggelser undgå flaskehalse

5 Hvad er patientinventering? Et øjebliksbillede af belægningssituationen i sygehuset via gennemgang af alle indlagte patienter i alle sengeafdelinger Afspejler patientsammensætning, diagnosegrupper, behandlingsbehov, planlagte handlinger, ventetider, evne til egenomsorg m.m. Er der ventetid? Hvis ja: Hvad venter patienten på? Er patienten det rette sted? - I afdelingen, på patienthotel, hjemme, ambulant/dagbehandling, kommunal indsats Et samlet øjebliksbillede af, hvilke patienter der fylder Aalborg Sygehus’ senge på en given dag – og om det er her, de bør være!

6 Inventeringsprocessen Afdelingen forbereder - ét skema pr. patient - beskriver kliniske data og patientens egenformåen - oplysninger om hvorvidt billedet er typisk for afdelingens patientsammensætning - et udviklingsskema med afdelingens udviklingsideer Et team bestående af sygehusledelse, centerchef og svensk/norsk inventeringsteam mødes med afdelingsledelse og relevante medarbejdere Spørgsmål stilles i forhold til hver patient – kunne patienten bedre opholde sig et andet sted end i sengeafdelingen samt årsager til evt. ventetid Informationerne indsamles og sammenskrives i to inventeringsrapporter – en for kirurgiske senge og en for medicinske senge Peger på en række områder hvor der kan arbejdes med at tilpasse sengekapaciteten 550 patienter blev gennemgået på ca. 30 timer

7 Oplevelsen fra patientinventeringsmøderne Aalborg Sygehus har sengeafdelinger med mange meget tunge patienter mange ældre patienter mange patienter med flere diagnoser Afdelingerne har stort fokus på At omlægge til ambulante forløb hvor det er hensigtsmæssigt At få patienterne rettidigt hjem, på plejehjem, hospice m.m.

8 Patientinventering – konklusioner Ud af 252 kirurgiske patienter vurderes 50-52 patienter at kunne være på patienthotel 4 patienter at kunne være på patienthotel / hjemme 4 patienter at kunne være hjemme 14 patienter egnet til ’andet omsorgsniveau’ = 29 % Ud af 305 medicinske patíenter vurderes 24 patienter at kunne være på patienthotel 7 patienter at kunne være på patienthotel / hjemme 9 patienter at kunne være hjemme 28 patienter egnet til ’andet omsorgsniveau’ = 22 %

9 Patientinventering – tilbagemeldinger fra afdelingerne Flere større spor tegner sig i tilbagemeldingerne fra afdelingerne Få patienterne rettidigt hjem, på patienthotel, plejehjem, hospice m.m. En række ventetidsproblematikker Omlægning til flere ambulante forløb Samlet koncept for – og evt. organisering omkring - sammedagskirurgi Patienthotel som fast og standardiseret del af relevante patientforløb

10 Fra inventering til handling  Handleplan - 3 større projekter og 21 øvrige indsatser  Løbende opfølgning på indsatser i handleplanen  3 projektgrupper Patienthotel på Aalborg Sygehus Samlet koncept for sammedagskirurgi Udnyttelse af ambulatoriefaciliteter  Styregruppe: Virksomhedsledelsen  Tæt samarbejde med klinik og centerstab  Løbende fokus på patientinventeringens resultater

11 Patientinventering – hvad så nu? Styregruppen tager stilling til projektgruppernes anbefalinger og opfølgning på øvrige indsatser i handleplanen dec. 2011/jan. 2012 Der arbejdes med at finde økonomisk model ud fra hensigtsmæssig incitamentsstruktur Der gennemføres eventuelle sengereduktioner Udbredelse til resten af regionen Patientinventering som del af den løbende kvalitetsudvikling af Aalborg Sygehus Samkøring af projekter omkring Relationel Koordinering

12 Patientinventering og Relationel Koordinering Region Nordjylland og Aalborg Sygehus er sideløbende involveret i et stort projekt om relationel koordinering (Videncenter for Velfærdsledelse) Relationel koordinering handler om, hvordan vi som personer og faggrupper arbejder sammen om at løse opgaver i situationer med høj grad af usikkerhed, tidspres og indbyrdes afhængighed Projektet skal skaffe viden om, hvordan man skaber og fastholder relationel koordinering Når vi har en høj grad af relationel koordinering får vi bedre behandlingskvalitet, kortere indlæggelsestid og bedre patienttilfredshed.

13 Patientinventering og Relationel Koordinering Professor Jody Hoffer Gittell har udviklet begrebet ”RELATIONEL KOORDINERING” Det er ikke nok at de ansatte er fagligt dygtige – de skal også kunne samarbejde!! Evidens for 6 egenskaber ved koordinering og kommunikation omkring kerneopgaven/det gode patientforløb der påvirker behandlingskvalitet indlæggelsestid jobtilfredshed

14 Relationel koordinering - kvalitet, effektivitet og jobtilfredshed Relational koordinering i patientforløbet Kvalitet, effektivitet og jobtilfredshed Hosp2 Hosp1 Hosp7 Hosp3 Hosp9 Hosp5 Hosp6 Hosp8 Hosp4 Kilde: Professor Jody Hoffer Gittel,. Slides fra præsentation 25. januar 2011, Medicinerhuset, AAS (jobtilfreds tilføjet af Bo Vestergaard med afsæt i Gittell (2009): High Performance Healt Care,

15 God relationel koordinering om patientforløbet Fælles mål Fælles viden Gensidig respekt Hyppighed, præcision og timing i kommunikationen Problemløsende kommunikation

16 Mål med patientinventeringen og Relationel Koordinering Bedre patientforløb - mindre ventetid, undgå unødige indlæggelser, undgå flaskehalse Bedre kvalitet og sikkerhed - undgå infektioner, fejlmedicinering og utilsigtede hændelser Større tilfredshed hos patienterne Bedre udnyttelse af ressourcerne på tværs af Aalborg Sygehus Bedre økonomi på baggrund af effektivitet og kvalitetsindsats Relationel Koordinering og Inventering er en stærk kombination


Download ppt "Patientinventering på Aalborg Sygehus KVALITET – svaret på sundhedsvæsenets udfordringer? Tirsdag den 28.november 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google