Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober 2015. Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Evaluering i et narrativt perspektiv v/ Hanne Fredslund
Advertisements

Arbejdspladsudvikling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Intro til Doku:SEN  Statistik  Evaluering og Narrativer  Intro til Indsatsteori  Indsatsteori.
Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Fortællerum og tendenser  Tegn og succeskriterier  Indsamlingsmetode – intro  Spørgeskemaer.
Cooperative Learning in English Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Doku:SENtorium Onsdag d. 3. februar Program for dagen  Velkommen og Fortællerum  Genopfriskning – Formålet med Doku:SEN  Evalueringsspørgsmål.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Fortællerrum  Den narrative samtale  Samtalesalon Frokost  Spørgeskema  Interviews.
Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Opsamling  Sparringsrum 2 & 2  Tegn og succeskriterier Frokost  Klargøring.
LUVM Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. januar Program for dagen  LU rum  Fortællerrum  Bytte – Bytte  Samtalesalon  Indsatsteori som redskab i.
DokuSENtorium Tirsdag d. 16. august Program  Velkommen  Opsamling fra sidst v/Louise  Sparringsrum – Antagelser og virkninger  Sparringsrum.
Modul 2.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
OSO opgaven på Midtjysk
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Læring gennem registrering og indberetning
Indsatsteori for Statistik
Velkommen Robusthed basiskursus
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Demokrati og involvering
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Relancering af wiki SAGERA projekt 2 Relancering af wiki
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Stresshåndteringsgruppe
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
øæ Jeg kan det jeg skal Målsætning, evaluering og selvevaluering
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Karl Henrik Flyums model
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Sådan bruger du præsentationen
Demokrati og medborgerskab
Velkommen.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Innovation i humanistiske fag
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Titel på kursuspræsentation
Kursus for personer med demens og pårørende
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Velkommen til ROADSHOW i GeoDanmark!
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober 2015

Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum x 2  kam-modellen  Opsamling på dagen

Tendenser i indsatsteorier  Udfordringer og/eller formål er præcise  Indsatsteori er ikke aktivitetsplan  Aktiviteterne  Se om aktiviteten Ikke kan formuleres som en aktivitet  Det vil gøre det nemmere når I skal evaluere  Antagelser  Mangler ofte begrundelsen for hvorfor det, som I har skrevet vil føre til virkningerne  Tegn  De er jeres ledetråde, så I ved hvad I skal kigge efter  Det er ofte her jeres aktiviteter kan ses  Alle mangler dataindsamlingsmetoden

Midtvejsevaluering - Doku:SENtorium 2015/16

Midtvejsevaluering MånedArrangement MartsOpstartsworkshop MajDoku:SENtorium AugustNarrativ workshop OktoberDoku:SENtorium FebruarDoku:SENtorium AprilDoku:SENtorium JuniKonferenSEN

Midtvejsevaluering ”Hvis dokumentationsindsatsen skal være meningsfuldt, er det vigtigt, at der bliver skabt en sammenhæng mellem kriterierne i dokumentationen og den faglige kerneopgave. Den enkelte medarbejder er nødt til at opleve, at det, der skal dokumenteres, også er væsentligt i en faglig sammenhæng” - Peter Dahler-Larsen, professor i evaluering, Syddansk Universitet

Midtvejsevaluering - Doku:SENtorium 2015/16

Refleksionsøvelse Evalueringsspørgsmål Hvilke konkrete erfaringer har repræsentanter fra de deltagende ungdomsskoler med Doku:SENtorium

Fortællerrum Evalueringsspørgsmål  Hvilke konkrete erfaringer har repræsentanter fra de deltagende ungdomsskoler med Doku:SENtorium  Hvordan har I arbejdet med indsatsteori?  Hvorfor valgte i denne fremgangmåde?  Hvad har I foretaget jer ”derhjemme”?  Hvad ville I ønske jer, at I havde foretaget jer?  Hvad forhindrede jer i at gøre det ønskede?

Pause

Narrativ Evaluering Evalueringsspørgsmål:  Hvilke konkrete erfaringer har repræsentanter fra de deltagende ungdomsskoler og USF med Doku:SENtorium

Narrativ Evaluering Evalueringsspørgsmål:  Hvilke konkrete erfaringer har repræsentanter fra de deltagende ungdomsskoler og USF med Doku:SENtorium A: Fortæller B: Facilitator C: Vidne (evt. 2 vidner eller flere) D: Referent

Narrativ Evaluering B interviewer A (10 min) Fortæl kort om et af de eksempler, du kom i tanke om i refleksionsøvelsen, om arbejdet i DokuSENtorium med indsatsteori og narrativ evaluering.  Hvad var det, du gjorde?  Hvad gjorde andre?  Hvad skete der ellers?  Hvad betød det, at du (andre) gjorde dette? – og for hvem?  Hvorfor har du valgt at fortælle om dette eksempel fra dig arbejde?  Hvad fortæller det om, hvad der er vigtigt for dig i arbejdet?  Fx hvilke værdier eller intentioner dit arbejde er drevet af?  Hvor har det bragt dig hen at tale om arbejdet på denne måde?  Hvad er du blevet inspireret til at gøre fremover i dit arbejde? C noterer stikord og sætninger fra det, A siger (ordret) D noterer konkrete ideer til forbedringer (særligt i svarende på det sidste spørgsmål)

Narrativ Evaluering 2) B interviewer C (5 min)  Hvad har du hæftet dig ved i fortællingen? Citer ordret to til tre pointer, som du har skrevet ned  Får du ud fra fortællingen en fornemmelse af, hvad det er for færdigheder, [navn] har? Eller hvad [navn] er god til?  Er der noget fra [navn’s] fortælling, som du kan genkende i dit eget arbejde? Det kan fx være fra de eksempler, du kom i tanke om i refleksionsøvelsen i dag?  Hvor har det bragt dig hen at lytte til [navn’s] fortælling?  Er der noget, du er blevet inspireret til at gøre fremover i dit arbejde? D noterer hovedpointer fra C bevidning. C godkender de nedskrevne hovedpointer.

Narrativ Evaluering 3) B vender tilbage til A (2 min)  Hvordan var det at lytte til bevidningen?  Hvor har det bragt dig hen at lytte til bevidningen?  Er der noget ydereligere, du er blevet inspireret til at gøre i dit eget arbejde? D noterer hovedpointer fra A bevidning. A godkender de nedskrevne hovedpointer.

Narrativ Evaluering 4) D læser hovedpointer og ideer til forbedringer op (3 min) Gruppen forholder sig til hovedpointerne og ideerne (er alle hovedpointer og ideer fra fortællingen med? Kan I genkende jeres ideer osv.) 5) I bytter rundt, så alle får en ny rolle I arbejder jer igennem punkt 1-4, indtil alle har været igennem fortæller-rollen

Opsamling - Plenum Hovedpointer & Ideer  Hvordan var det at træne narrativ evaluering?  Hvordan var det at evaluere på denne måde?  Hvad har det givet jer at evaluere på denne måde?

Frokost

Sparringsrum med narrativ Evaluering Interviewguide A: Narrativ evaluering (7 min) Fortæl om en konkret udfordring fra dit arbejde med jeres ungdomsskoles indsatsteori eller narrativ evaluering, eller andre dele i processen?  Hvad var det, du gjorde?  Hvad gjorde andre?  Hvad skete der ellers?  Hvad ville du ønske du/I havde gjort/foretaget jer?  Hvad forhindrede jer i at gøre det ønskede?  Hvorfor har du valgt at fortælle om netop dette eksempel? Hvad fortæller det om, hvad der er vigtigt for dig i arbejdet med indsatsteori?  Hvor har det bragt dig hen at tale om arbejdet med indsatsteori på denne måde?  Hvad er du blevet inspireret til at gøre i dit fremadrettede arbejde med indsatsteori

Sparringsrum med narrativ Evaluering Interviewguide B: Bevidning (3 min)  Hvad har du hæftet dig ved i fortællingen?  Citer ordret én til to pointer, som du har skrevet ned  Får du ud fra fortællingen en fornemmelse af, hvad det er for udfordringer/de oplevelser med [personen] har? Eller hvad [personen] er god til?  Er der noget fra [personens] fortælling, som du kan genkende i dit eget arbejde med jeres indsatsteori?  Hvor har det bragt dig hen at lytte [personens] fortælling? Er der noget, at du er blevet inspireret til at gøre i dit fremadrettede arbejde med indsatsteori Tilbage til fortæller (2 min)  Hvordan var det at lytte til bevidningen?  Er der noget yderligere, du er blevet inspireret til at gøre i dit arbejde?

Sparringsrum med narrativ Evaluering Opsamling  Hvilke anbefalinger og ideer kom I frem til?  Hvordan har strukturen været indtil nu?

Årshjul MånedArrangement MartsOpstartsworkshop MajDoku:SENtorium AugustNarrativ workshop Deadline (September) OktoberDoku:SENtorium FebruarDoku:SENtorium AprilDoku:SENtorium JuniKonferenSEN

Ændret årshjul?? MånedArrangement FebruarOpstartsworkshop MartsDoku:SENtorium MajNarrativ workshop Deadline (Før ferie) AugustDoku:SENtorium OktoberDoku:SENtorium FebruarDoku:SENtorium AprilDoku:SENtorium JuniKonferenSEN MånedArrangement FebruarOpstartsworkshop MartsNarrativ workshop MajDoku:SENinternat 1½ ”Deadline” AugustDoku:SENtorium OktoberDoku:SENtorium FebruarDoku:SENtorium AprilDoku:SENtorium JuniKonferenSEN

Sparringsrum – Om fremtiden  Hvor er I nu i jeres proces?  Skal til at måle / evaluere?  Kan en udefra forstå jeres indsatsteori?  Hvor henter I narrativerne?  Næste Doku:SENtorium 3. februar 2016  Hvor I tænkt jer at være til februar  Hvad skal I nå at have lavet inden vi mødes igen? Hvilke handlinger?  Hvilke handlinger skal have fundet sted?  Hvilke tegn skal I have observeret?  Kan I pege det ud i jeres indsatsteori?

Sparringsrum - Hvor langt i processen er I? Fase 1 Trin 1 Fase 1 Trin 2 Fase 2 Trin 1 Fase 2 Trin 2 Fase 1 Trin 1 Fase 1: Opstil en indsatsteori Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering Fase 2: Evaluering og erfaringsopsamling Trin 1: Foretage evaluering Trin 2: Erfaringsopsamling

Pause

Kam-modellen – Før Aktiviteten  Hvad har I skrevet ned?  Ligner svarene jeres indsatsteori?  Blev I inspireret til at ændre noget i jeres indsatsteori

kam-modellen – Efter aktiviteten  Hvad har I skrevet ned?  Ligner svarene jeres indsatsteori?  Blev I inspireret til at ændre noget i jeres indsatsteori?  Hvordan var det at arbejde med disse 2 skemaer?

Opsamling på dagen  Næste gang: Onsdag d. 3. februar 2016  Har I et behov for at mødes før?  Spørgsmål?  Forslag til emner næste gang?  Evalueringstrekanten

Tak for i dag og på gensyn