Prøve i idræt - hvordan ??. Hvad går prøven ud på?  Eleverne skal prøves i deres idrætslige kompetencer i en gruppeprøve, som er til udtræk i den naturvidenskabelige.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SKOLERNES IDRÆTSUDVALG
Advertisements

 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
VSBs Værdier: Kvalitet Vi gør os umage i alt, hvad vi gør. Vi følger VSBs formål og principper. Vi tilsikrer en høj standard i driften af klubben. Udvikling.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Prøven.
Fagprøve - en kort oversigt.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Fordybelse i et projekt
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Skolernes kvalitetsrapport
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Den gode prøve i faget dansk
Offentliggørelse den 20. maj
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Forberedelse til eksamen
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Portfolio IT B.
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
FÆLLES målstyring i matematik
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Teopæd og den afsluttende opgave
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Dialogmøde d.9.april Samarbejde om læring – folkeskolen, ungdomsskolen og folkeskolereformen.
Fagenes mål og den nye prøveform
Demokrati og medborgerskab
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
professionsideal for lærere
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Tværmedial Kommunikation 13 Eksamen Eksamenstræning Digital retorik
Præsentationens transcript:

Prøve i idræt - hvordan ??

Hvad går prøven ud på?  Eleverne skal prøves i deres idrætslige kompetencer i en gruppeprøve, som er til udtræk i den naturvidenskabelige fagpulje  Eleverne skal selv sammensætte et praksisprogram, bestående af idrætslige aktiviteter. Efter fremvisning af programmet er der en kort reflekterende samtale mellem gruppen, læreren og evt. censor.  Der er defineret to “indholdsområder”, som gruppen skal trække fra; de skal trække et indholdsområde fra både A og B puljen  Læreren og eleverne skal i samråd minimum vælge mindst tre temaer, som de skal lægge henover deres praksisprogram Prøve i idræt – hvordan?

De to puljer Pulje A  Redskabsaktiviteter  Dans og udtryk  Kropsbasis Pulje B  Løb, spring, kast  Boldbasis og boldspil  Fysisk træning  (Natur/ude liv) Prøve i idræt – hvordan?

Hvorfor temaer?  Erfaringer fra forsøgene med prøver i idræt viser, at temaerne kan give prøven et kreativt indspark, og giver ekstra tyngde i den reflekterende samtale.  Temaerne kan inkorporeres i idrætsundervisningen løbende og være både teori, tekster om idræt ect. temaerne kan tænkes ind i undervisningen både I 8. g 9. klasse. Prøve i idræt – hvordan?

Eksempler på teamer  Idræt og køn  Idræt og leg  Idræt hele livet  Idræt og sundhed  Idræt og fairplay  Idræt og dens historie  Idræt og samfund  Idræt som livsstil Prøve i idræt – hvordan?

Form Udtrækning den 24. april – arbejdsproces i idrætstimerne indtil prøveafholdelse (8 – 10 lektioner til forberedelse) Praktisk prøve med en kort reflekterende samtale Gruppeprøve 2 – 5 pers. Inden for egen klasse Der gives en karakter pr. elev Prøvetid (se oversigt) Prøve i idræt – hvordan?

Eksempel på oversigt over Prøvetiden – 2/3 til praksis og 1/3 til samtale + votering Antal eleverPraksistidSamtale inkl. votering Pia Paustian og Katrine Bertelsen Det nationale videncenter KOSMOS, Prøve i idræt – hvordan?

Elevens rolle  Eleverne i gruppen udarbejder forud for prøven og med vejledning fra idrætslæreren en disposition for et praksisprogram, som skal vises til prøven. Dispositionen skal indeholde: - angivelse af valgt tema samt de to lodtrukne indholdsområder - en kort oversigt over de praktiske øvelser i praksisprogrammet - angivelse af anvendt litteratur, herunder links hertil - valg af IT-værktøjer som er indgået i forberedelsen eller som indgår i prøven - eventuelt valg af musik.  Dispositionen afleveres i to eksemplarer til idrætslæreren.  Hvis eleverne undlader at aflevere en disposition kan der ikke aflægges prøve. Prøve i idræt – hvordan?

Lærerens rolle  Der udfærdiges en undervisningsbeskrivelse – oplysninger om undervisningen indenfor hvert af fagets kompetenceområder. Alsidig idrætsudøvelse Idrætskultur og relationer Krop, træning og trivsel  Der opgives 15 – 20 normalsider med anvendt litteratur og teori.  Der oplyses om IT-værktøjer og den teori, der er benyttet i undervisningen.  På baggrund af årsplanerne vælger lærer og elever i fællesskab min. 3 relevante temaer for hele klassen. Prøve i idræt – hvordan?

Lærerens rolle  Læreren er vejleder under gruppernes arbejde med disposition for praksisprogram og den mundtlige dimension.  Læreren udarbejder en tidsplan med fokus på tid afsat til opstilling af remedier.  14 dage før prøveafholdelse skal censor modtage tidsplan, undervisningsbeskrivelse, elevdispositioner og uddybende spørgsmål (2 – 5 stk. analyserende, fortolkende og perspektiverende).  Senest en uge før prøven skal læreren sikre, at der på skolen findes hjælpere (evt. 8. klasse) – som kan hjælpe på prøvedagen.  Bedømmelse er en helhedsbedømmelse ud fra graden af målopfyldelse af faget. Prøve i idræt – hvordan?

Der prøves i: Kropslige færdigheder - at tage kvalificerede valg - at vise kvalitet i bevægelse Sammensætning af praksisprogram - praksisprogrammets sammenhæng med tema - idrætslige færdigheder - at udvikle idrætslige aktiviteter - samarbejde Idrætsfaglig viden - i forhold til valgte tema - i forhold til praksisprogrammets to indholdsområder Indsats - deltagelse og engagement (står i vejledningen) - fokus og koncentration - indstilling til at løse faglige udfordringer (står i vejledningen) Prøve i idræt – hvordan?

Vejledende karakterbeskrivelse KarakterBetegnelseBeskrivelse 12Fremragende Eleven udviser stor sikkerhed i de kropslige færdigheder. Eleven kan tage kvalificerede valg og udvise høj kvalitet i komplekse bevægelsesmønstre. Eleven disponerer tiden fornuftigt i gennemførelsen af et alsidigt og fagligt sammenhængende praksisprogram, hvor der udvises høj grad af kreativitet og samarbejde. Eleven kan i den efterfølgende samtale klart og overbevisende begrunde de trufne valg fra praksisprogrammet. Eleven kan med stor sikkerhed analysere praksisprogrammet og anvende viden om og forståelse for temaet og de lodtrukne indholdsområder i en idrætsfaglig diskussion. Eleven deltager engageret og arbejder koncentreret med stort fokus på at løse de faglige udfordringer. Prøve i idræt – hvordan?

Vejledende karakterbeskrivelse KarakterBetegnelseBeskrivelse 7God Eleven udviser sikkerhed i dele af de kropslige færdigheder og kan træffe gode valg i fremvisningen af praksis. Eleven har sammensat et godt praksisprogram og skaber i nogen grad sammenhæng mellem tema og indholdsområderne med en vis grad af kreativitet. Eleven formår at samarbejde. Eleven kan i den efterfølgende samtale redegøre for valg af tema i forhold til indholdsområderne og i nogen grad inddrage basal idrætsfaglig viden. Eleven deltager engageret og forsøger med nogen grad af koncentration at løse de faglige udfordringer Prøve i idræt – hvordan?

Vejledende karakterbeskrivelse KarakterBetegnelseBeskrivelse 02Tilstrækkelig Eleven udfører øvelserne, men er usikker i mange af de kropslige færdigheder og træffer få gode valg i fremvisningen af praksisprogrammet. Elevens fremvisning bærer præg af manglende evne til at planlægge og udføre øvelser, og der er kun lille grad af sammenhæng mellem tema og indholdsområderne. Eleven formår kun i et vist omfang at samarbejde. I den efterfølgende samtale viser eleven et begrænset kendskab til idrætsfaglig viden, og formår i minimal grad at reflektere over det valgte tema i forhold til indholdsområderne. Eleven udviser nogen grad af engagement, men viser usikkerhed i forhold til de faglige udfordringer. Prøve i idræt – hvordan?

Hvad gør jeg/mit idrætsteam så nu og frem til sommer 2015?  Find jeres årsplaner frem og lav 3 relevante temaer  Introducer eleverne for prøvens indhold og form (anvend evt. KOSMOS-videoer)  Præsenter eleverne for vejledningsdimensionen  Påbegynd jeres undervisningsbeskrivelse som idrætsteam (afklar hvem der skal have hvilke klasser op, husk at lave evalueringer efter hvert forløb/tema)  Arbejd med varierede tilgange til og involver eleverne i den teoretiske/mundtlige del af faget – herunder anvendelse af forskellige idrætsdidaktiske modeller:  To indholdsområder - en prøve i dybden?!  Den mundtlige del af prøven bør foregå tæt på praksisdelens afvikling – og find et  Uformelt rum til den mundtlige del af prøven  Prøve i idræt – hvordan?

Model til disposition 1. Elevens navn og klasse samt gruppemedlemmer 2. Indholdsområder; A og B 3. Vi vil I praksisprogrammet vise følgende øvelser….. 4. Tema og indholdsområder 5. Valg af musik og links 6. Kilder 7. Lærerens navn Prøve i idræt – hvordan?

Eksempel på en disposition 1.Camilla Daugaard, Line Jørgensen, Rasmus Jensen, Peter Hansen 2.Indholdsområder; Dans og udtryk samt boldbasis og boldspil 3.Vi vil I praksisprogrammet vise følgende øvelser: Vi starter i spejlsalen med at bevæge os over gulv til musik I forskellige takter med forskellige øvelser. Herefter viser vi, hvordan vi bygger op til forskellige serier ved hjælp af Laban. I det mundtlige vil vi uddybe, hvordan dette kan ses. Vi bruger øvelserne fra gulvet til at finde sammen i en serie, hvor både drenge og piger kan være med, men med hver deres kompetencer. Vi udnytter vores forskelligheder i dansen. Herefter vil vi gå i hallen, hvor vi vil tage udgangspunkt i slagbold (cricket), da vi mener, at det er en sport, hvor både drenge og piger kan være med, uanset deres fysik. Vi starter med nogen kasteøvelser med fokus på boldtilvænning og kasteteknik – et eks, herpå er slangen. Herefter laver vi stationstræning, hvor vi kommer omkring de færdigheder cricket kræver. Alle får alle lov at slå nogen slag med bat og kaste til griberen samt gribe og løbe. Bagefter går vi i gang med det ”færdige spil” dvs. ”Some stop cricket”, da det er mere velegnet og ikke så tidskrævende som almindelig cricket. Nå vi har vist dette, vil vi vise, hvordan vi har tænkt spiludvikling ind i vores praksis ved hjælp af Spilhjulet. Vi har udviklet vores eget spil, som vi kalder Crickour – dette begrundes yderligere til den mundtlige samtale. 4.Idræt og køn. Dette skulle gerne være afspejlet i praksis, men uddybes i det mundtlige. 5.Vi har valgt følgende musik til vores dans og udtryk: You & I (Trentemøller) af Filur og Smooke Weed every day af Snoop Doggy Dogg, Dr. Dre samt Karma med Burhan G Feat. L.O.C 6.Artikel om fairplay af Erik Juul, artikel om kønsforskelle fra Idræt i skolen….. 7.Preben Hansen Prøve i idræt – hvordan?

Gode råd  Lav grupperne så tidligt som muligt evt. efter vinterferien  Integrer temaerne i undervisningen i løbet af året – 3 temaer med teori!  Når i afslutter et forløb, lav da en evaluering med eleverne og bed dem reflektere over muligheder til prøven, indenfor det givne indholdsområde (dette kan bruges til dispositionen)  Hvis idræt ikke udtrækkes, brug da elevernes arbejde, indsats og proces som grundlag for den sidste standpunktskarakter  Der skal opgives normalsider. Brug tilgængeligt materiale fra EMU, Skolekom eller tekster i selv finder relevante for undervisningen. I er ansvarlige for, at undervisningen lever op til kravene I Fælles Mål  Tydelig rød tråd – progression og målsætning. HVAD skal de LÆRE, frem for, hvad de skal lave  Få emner – tid til fordybelse  Skab en teoretisk forankring af undervisningen  Indfør skriftlighed og faglig læsning i idrætsfaget  Evt. Vise dem filmen på  Vis eleverne glæde ved at bevæge sig og have idræt – husk at have det sjovt Camilla Daugaard: Prøve i idræt – hvordan?