Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation til unge i OPUS
Advertisements

Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Erik Christiansen, Klinik for Selvmordstruede, Årsmøde 2008 Selvmordsforsøg blandt børn og unge Af cand.scient.oecon. Erik Christiansen Klinik for selvmordstruede.
Ved overlæge Jes Gerlach
Spiseforstyrrelser Meike Bohn, Psykolog ved Center for Spiseforstyrrelse, Herning.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten, Alkoholkoordinator Alkoholbehandlingen, Kolding Kommunes Misbrugscenter, Elvej 2a, 6000 Kolding
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Oplæg Region Sjælland. Michelle Knudsen 33 år. Har tidligere haft en spiseforstyrrelse- anoreksi. Var ”syg” fra jeg var år. Anoreksien var et tegn.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Eva Thune Jacobsen, strategisk sundhedskonsulent Lasse Rye Rasmussen, idrætskonsulent Borgermødet på Tibberupskolen 16. marts 2011 Børn, bevægelse og læring.
1 Forskningsaktiviteter Forskningsaktiviteter i Klinik for Selvmordstruede Forskningsafdelingen er en del af forskningsenheden i Det Børne og Ungdomspsykiatriske.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Patientundervisning 8. Session Unipolar depression Forebyggelse.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Patientundervisning 2. Session Bipolar lidelse Symptomer ved manisk episode.
Unipolar depression – Patienter og pårørende 7. Session - sygdomsforløb - forebyggelsesplan.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet Vivi Imer Hansen, socialrådgiver/projektleder ”Stress-sygemeldt tilbage til arbejdet”
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
God Alkoholkultur alkoholdialog.dk.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
En nordjysk investering – Vejle
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Verdens bedste badminton-forældre – og lidt psykologisk teori på dette
Antal besvarelser: 52.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 1 - Introduktion og præsentation samt undervisning om skizofreni Undervisere:
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Ordenes betydning Alkoholiker
Behov, motivation og mestring
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Inklusion i Folkeskolen
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108.
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Hvad er meningen med dit liv?
Kursus for personer med demens og pårørende
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

Indledning. Pt. gruppe – ikke motiveret til at blive rask Ambivalent – modstand mod behandling. Hvor finder vi motivationen. (forældre) Den terapeutiske alliancen er vigtigere end metoden. Håb Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

Motivation & anoreksi  Anoreksi er i højere grad end alkohol- og stofmisbrug egosynton (stolthed, kontrol, identitet)  Vægtøgning er angstprovokerende for de fleste (meningsløshed og tab af identitet)  Sult og underernæring påvirker kognition og adfærd  De færreste med anoreksi har kendskab til de mekanismer, som fastholder sygdommen  Mange søger behandling af anden årsag (somatiske klager, angst, depression eller overoptagethed af mad)  Det kan være svært at spise ”normalt” og lave mad, hvis man har haft en spiseforstyrrelse i mange år Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

Erfarings deling Hvilke erfaringer har I med at motivere jeres barn ? Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

Perla Batalla / Julie Christensen sing Leonard Cohen's "Anthem" at the Sydney Opera House

Hjælpekunst Hvis det i sandhed skal lykkes at føre et menneske hen til et bestemt sted, må man først og fremmest passe på at finde ham der hvor han er, og begynde der. Søren Aabye Kierkegaard Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

Voksne patienters motivation for forandring, vurderet ved forsamtale 75%17%8% Kilde: Josie Geller

Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen Faseopdelt behandling Før - overvejelsesfase: Patienten mener ikke at have et problem med spisning, men nok andre problemer Overvejelsesfase: Patienten kan pga. ambivalens ikke indgå en realistisk behandlings-aftale Aktionsfase: Patienten er i stand til at indgå behandlingsaftaler Vedligeholdelsesfase: Patienten har været igennem et behandlingsforløb, stabilisering, forebygge recidiv Aktion Vedligeholdelse Tilbagefald Førovervejelse Overvejelse Motivationscirklen. Prochaska & DiClemente

Jane Christoffersen & Lise Groth MOTIVATIONSARBEJDE ________________________________________________________  Motiverende tilgang  Empati  Hjælp til at sætte mål  Feedback (undersøgelse, psykoedukation)  Ready, willing and able  Tydeliggørelse af rammer og valgmuligheder  Fokus på fordele fører til fokus på ulemper - og omvendt (ambivalens) 9

Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen Motivationsarbejde fordele ulemper spiseforstyrrelse behandling 10

Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen Motivationsarbejde fordele ulemper spiseforstyrrelse behandling 11 Godt i det mindste at have kontrol over maden, Kan straffe sig selv, når noget går dårligt Undgår at blive tyk Problemer med hyggesituationer med vennerne Skader kroppen, vil gerne have børn Blive mindre træt, bedre hukommelse Mor ikke så bekymret Kan gennemføre uddannelse Skal spise Bange for at miste kontrol Vil ikke blive større

Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen 12 Motivationsarbejde _____________________________________________________________________  Oplevelse af sammenhæng –Spisedagbog –Tanker+ følelser+ adfærd + krop –Livshistorie + spiseforstyrrelsens historie  Inddragelse af højere værdier og mål  synliggørelse af modsætningen mellem spiseforstyrrelsen (adfærd) og ønsker for fremtiden

Vurdering af ressourcer – spiseforstyrrelsens funktion _______________________________________________ Formål: Undersøge spiseforstyrrelsens ”livredende” funktion  Har den fortsat samme funktion?  Undersøge fordele ved spiseforstyrrelse på kort og lang sigt  Ressourcer inddrages for at belyse alternative muligheder  Undersøge perioder, hvor det har været anderledes  Anerkendelse og opmærksomhed på personens stærke sider Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

…… meget mere end sin spiseforstyrrelse ________________________________________  Adskil spiseforstyrrelser fra den unge  finde undtagelser, hvor spiseforstyrrelsen ikke har så megen magt  sætte små overskuelige mål  skabe hyggestunder, hvor der ikke er fokus på mad, spisning og motion

Kaffe pause Jane Christoffersen & Lise Groth

Hvornår er man rask? __________________________________  Hvad tænker I ? Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

_________________________________________________  Af sine symptomer –Fysiske –Adfærdsmæssigt –Psykologisk  At blive velfungerende symptommæssigt, socialt og arbejds – og uddannelsesmæssigt  Identitet  Livskvalitet at blive rask, hvad vil det sige? Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

Fysiske og adfærdsmæssige symptomer Psykologiske symptomer Processen til ”helbredelse” Psykolog, phd. Loa Clausen, CfS Risskov Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

Tilbage til fremtiden _______________________________  Hvad er spiseforstyrrelse/ hvad er pubertet ?  Krav og ansvar  Afstigmatisering / identitet Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

__________________________________________________  Fastholde motivation og håb om helbredelse  Styrke evnen til at tolerere og regulere følelser  Styrke evne til at søge og bruge hjælp til ikke- spiseforstyrrede aktiviteter  Udvikle selvværdsfølelse  Se helbredelse som en fortsat proces  Den terapeutisk alliance, respekt og tillid Patienters oplevelse af vigtige faktorer for helbredelsesprocessen Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen

At finde mening………….. ____________________________________________________  hvad har du lært?  hvad tror du dit barn har lært/kan lære?  kan der komme noget positivt ud af sygsomsperioden? Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen