Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Advertisements

Social- og sundhedshjælper retning
GF 2 - sosu Udkast.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
VELFÆRDSTEKNOLOGI & INNOVATION KOMPETENCEMÅL 23: ELEVEN KAN SELVSTÆNDIGT ANVENDE RELEVANT VELFÆRDSTEKNOLOGI SAMT DELTAGE VED IMPLEMENTERING AF VIDEN OG.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Fra teori til praksis SIP Aalborg, d. 9/ Grundforløb 1.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Præsentation af resultaterne fra
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Konference for lokale uddannelsesudvalg Oktober 2016
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Studieretningsprojektet
Grundforløb for voksne
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Studieretningsprojektet
Behov, motivation og mestring
Den gode prøve i faget dansk
Velkommen til TECHCOLLEGE
Hvad går det hele ud på?.
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Valgfag Valgfri specialefag.
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Fagmøde Naturfag, fysik og kemi September 2015
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne

Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Forældremøde.
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Undervisningspligten
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Udvikling af modeller og metoder til differentiering
Skoleudvikling i Praksis 1
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Workshop 1: ”Elevrettet formidling af praktikpladser samt coaching og vejledning om praktikpladssøgning”. Indsatsarbejde på Grundforløb 1.
Digitalisering af prøver i grundskolen
Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Praktikvejledertræf SSA - Hjørring
Nyt fra ministeriet Billeddias
Trin 1 – 2. skoleperiode 14 uger
[klik og indsæt kommunenavn]
Erfaringsmøde Historie
Alle rettigheder forbeholdes
SPS på ungdomsuddannelser
Alle rettigheder forbeholdes
professionsideal for lærere
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Tværmedial Kommunikation 13 Eksamen Eksamenstræning Digital retorik
Præsentationens transcript:

Grundforløbets 2. del SSH-rettet

Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag I alt 20 uger

Dansk og naturfag Eleverne skal opnå dansk på D- niveau og Naturfag på E-niveau for at blive optaget på SSH- uddannelsen

Valgfag 1. Bonusfag Aktivitet og bevægelse SOSU i praksis At være frivillig 2. SOSU Skills Afprøve færdigheder indenfor SOSU-faget. 3. Støttefag Fag, der støtter elevens boglige og/eller praktiske læring. 4. Engelsk

Bedømmelse af grundfag Dansk niveau D: Bedømmes efter 7 trins skalaen med en standpunktskarakter og evt. ved en mundtlig prøve. Naturfag niveau E: Bedømmes efter 7 trins skalaen med en standpunktskarakter og evt. ved en mundtlig prøve. Engelsk valgt som valgfag: Bedømmes efter 7 trins skalaen med en standpunktskarakter og evt. ved en mundtlig prøve.

Det uddannelsesspecifikke fag Faget skal danne grundlag for, at eleven kan opnå det niveau af viden, færdigheder og kompetencer, det faglige udvalg har fastsat som overgangskrav til skoleundervisningen på hovedforløbet.

Overgangskrav 50 overgangskrav der er fordelt på henholdsvis viden, færdigheder og kompetencer

Undervisningen Undervisningen vil tage udgangspunkt i de 50 overgangskrav fordelt på 6 læringselementer

Læringselementer Læringselementernes rækkefølge er valgt på baggrund af UVM´s krav om følgende: ”Undervisningen tilrettelægges så den understøtter elevens faglige progression og medvirker til at udvikle elevens faglige og personlige identitet.”

Læringselementer ”Klar, parat, start” ”Krop og sundhed” ”Samarbejdet med borgeren og kollegerne” ”Min arbejdsplads” ”Arbejdsmiljø” ”Hvordan hjælper jeg bedst?”

Læringselement 1: ”Klar, parat, start”. Elevrettet beskrivelse: Du vil blive introduceret til skolens værdier, studietilbud, it- systemer og ordensregler. Du introduceres til uddannelsens læringselementer og grundfag, og du lærer din klasse at kende. Du starter her med at arbejde med egen rolle i uddannelsesforløbet og introduceres til metoder/redskaber til refleksion og evaluering. Varighed ca. 5 dage

Læringselement 2: ”Krop og Sundhed”. Elevrettet beskrivelse: Du arbejder i dette tema med kroppens opbygning og funktion. Hvad sker der med kroppen, når den bliver ældre? Du skal desuden arbejde med livsstilssygdomme, sundhedsfremme og forebyggelse. Du får viden om, hvad fagsproget betyder, og kendskab til de mest almindelige fagudtryk inden for sundhedsområdet. Varighed ca. 10 dage

Læringselement 3: ”Samarbejdet med borgeren og kollegerne”. Elevrettet beskrivelse: Du skal lære at kommunikere og samarbejde professionelt med de samarbejdspartnere, borgere og pårørende du møder i social- og sundhedssektoren. Du skal opnå forståelse for betydningen af kulturelle forskelle i samarbejdet med andre mennesker. Du skal opnå forståelse for kommunikationens betydning for relationen mellem mennesker og lære at kommunikere respektfuldt. Du skal lære at forebygge konflikter. Varighed ca. 10 dage

Læringselement 4: ”Min arbejdsplads”. Elevrettet beskrivelse: Du skal opnå viden om sundhedsvæsenets opbygning, dine rettigheder og pligter, borgerens rettigheder samt din rolle i social- og sundhedsvæsenet. Du skal arbejde med at observere og videregive de observationer, du gør dig ved borgeren til de relevante samarbejdspartnere. Du skal lære at arbejde i teams og indgå i tværfagligt samarbejde. Du skal arbejde med relevant it i det tværfaglige samarbejde. Varighed ca. 8 dage.

Læringselement 5: ”Arbejdsmiljø”. Elevrettet beskrivelse: Du skal arbejde med de sikkerhedsmæssige, ergonomiske og hygiejniske principper i forbindelse med arbejdet hos borgeren. Hvordan skal arbejdspladsen indrettes? Hvordan bruger du din krop hensigtsmæssigt? Hvad får dig til at trives på din arbejdsplads? Varighed ca. 5 dage.

Læringselement 6: ”Hvordan hjælper jeg bedst?”. Elevrettet beskrivelse: Du skal lære at yde omsorg og personlig og praktisk hjælp til borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Du skal lære at arbejde rehabiliterende og forstå betydningen heraf. Du skal med udgangspunkt i borgerens ønsker og livskvalitet kunne igangsætte sundhedsfremmende aktiviteter. Du skal lære at motivere borgeren i forhold til livsstilsændringer og egenomsorg. Du skal have viden om faktorer, der fremmer eller hæmmer motivation for egenomsorg. Du skal opnå kendskab til de mest almindelige digitale og teknologiske hjælpemidler og lære at vejlede borgeren i at bruge disse. Varighed ca. 10 dage.

Bedømmelse af det uddannelsesspecifikke fag Der gives en afsluttende standpunktskarakter efter 7-trins skalaen. Standpunktskarakteren udtrykker elevens opfyldelse af fagets mål. Ved afslutningen af undervisningen afholdes en prøve, grundforløbsprøven. Det er prøvens formål at bedømme elevens opfyldelse af overgangskravene.

Grundforløbsprøven Prøven kan gennemføres individuelt eller som en gruppeprøve med højst 3 elever i hver gruppe. Alle elever / grupper trækker en case. Der er vejledning individuelt og/eller i grupper alle dage op til prøven. Prøven tager udgangspunkt i den udtrukne case, som danner grundlag for en mundtlig eksamination. Prøvens bedømmelsesgrundlag udgøres af elevens præsentation, produkter og efterfølgende dialog under prøven.

Grundforløbsprøven Prøveafholdelsen varer 30 minutter inklusiv votering. Bedømmelsen af grundforløbsprøven vil være bestået/ikke bestået.