Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Social- og sundhedsassistent uddannelsen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Social- og sundhedsassistent uddannelsen"— Præsentationens transcript:

1 Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Præsentation af 1. skoperiode

2 SSA - uddannelsen Præsentation af indhold v. lærerne
1. skoleperiode v. Kirsten 2. skoleperiode v. Else Marie 3. skoleperiode v. Kirsten 4. skoleperiode v. Else Marie Naturfag v. Helen Dansk & engelsk v. Helen Læringsaktiviteterne indeholder: Områdefag, naturfag, engelsk, andet end engelsk, dansk, valgfag og valgfri specialefag

3 SSA - uddannelsen

4 Læringselementer på 1. skoleperiode
Varighed 14 uger: Social og sundhedsassistentens rolle indenfor det somatiske arbejdsområde Den somatiske patient. Det sammenhængende patientforløb og mennesket bag patienten. Ændringer i sundhedstilstanden og palliation Projekt 1. Den medicinske patient Læringsaktivitet: Valgfag Projekt 2. Den kirurgiske patient Evaluering og praktikforberedelse Engelsk - Naturfag

5 Social og sundhedsassistentens rolle indenfor det somatiske arbejdsområde – 5 dage
Intro til skolen, uddannelsen og støttemuligheder samt samarbejdsrelationer. Intro. mål og emner i læringselementet Intro IT (Brug af it, herunder opkobling, Elevplan, IT`s learning, Valgfag, valgfrie specialefag, engelsk/andet end engelsk Intro. bibliotek Intro. Studieteknik Praktiksteder/prioritering Sundhedssystemets opbygning samt sundhed- og socialpolitik Kvalitetssikring, akkreditering og arbejdsmiljøcertificering Refleksion og hvordan man anvender den Fotografering

6 Den somatiske patient – 15 dage
Intro mål, indhold, metoder, bøger/læseliste, læsevejleder, studieteknik Cellen, anatomi/fysiologi – Helhedsbeskr. - Cancer Hjerte/kredsløb anatomi/fysiologi, – Helhedsbeskr. Mb. Cordis Nervesystemet, anatomi/fysiologi - Helhedsbeskr. Apoplexi/neurologi Luftvejene, anatomi/fysiologi – Helhedsbeskr - KOL Bevægeapparatet anatomi/fysiologi, – Helhedsbeskr. R.A Fordøjelsessystemet/Endokrinologi anatomi/fysiologi, – DM Farmakologi – SSA kompetencer ifm. medicinadm. Sygepleje, Observationer, Su. fremme/Sy. Foreb., Dokumentation, Screening, Mestring/motivation, Rehabilitering Opsamling – repetition Refleksion

7 Det sammenhængende patientforløb og mennesket bag patienten – 6 dage
Intro. mål, metode Forebyggelse – Rehabilitering (livsformer/livsfaser, sundhedsopfattelser) Aktivitetsanalyse (Motivation, vurd. af funktionsevne, ADL, NUZO, COPM) Sundhedspædagogik Social – og sundhedspolitik (Kvalitetsstandarder, serviceniveau, Kvalitetssikring, opgavefordeling i sundhedssektoren) Dokumentation(Sammenhængende pt. forløb, tværsektorielt og tværprofessionelt sammenhæng og SSA`s rolle ift. den indsats) Patientrettigheder (Service/sundhedsloven, værdier/samarb i su. Sektor, organisationskultur) Opsamling – refleksion

8 Ændringer i sundhedstilstanden og palliation – 5 dage
Intro mål, metode Komplikationer i sygdomsforløb: (Immobilitet, konfusion, fald, hygiejne, obstipation, fejlmedicinering, diarrè, dehydrering, anæmi, feber, forebyggelse) Helhedsbeskrivelser (Ændringer i sundhedstilstanden er tilføjet de kendte helhedsbeskrivelser) Sygeplejeprocessen og dokumentation Sygeplejeteorier og den professionelle relation Den døende pt. Basal Palliation Sorg og kriser Opsamling og refleksion

9 Projekt 1. Den medicinske patient – 6 dage
Intro mål og metode Præsentation af ”Vejledning” til projektskrivning 3 Helhedsbeskrivelser: AMI, Apoplexia cerebri, Dehydrering Disposition – Vurdering af tidsramme I dette læringselement skal eleven anvende de emner, der er arbejdet med indtil nu, Den somatiske patient, Det sammenhængende patientforløb, Ændringer i sundhedstilstanden, altså alle relevante emner fra de tidligere læringselementer på 1. skoleperiode Fremlæggelse Refleksion

10 Læringsaktivitet: Valgfag
Varighed 5 dage: Kommunikation, Samarbejde og konflikthåndtering 2 Emner: Psykosomatiske aspekter v. konflikter Teori om konflikters opståen, udvikling og afslutning Værdier, dilemmaer, i samarbejde Optrappende og afspændende kommunikation Anerkendende kommunikation Konfliktdæmpende adfærd Kommunikation og samarbejde m. borger, pt., pårørende og kolleger At give og modtage feedback og kritik Øvelser

11 Projekt 2. Den kirurgiske patient – 6 dage
Intro mål og metode Præsentation af ”Vejledning” til projektskrivning Præ og postoperativ sygepleje 3 Helhedsbeskrivelser: Colitis Ulcerosa, Frakturer, Fibroma Uteri Disposition – Vurdering af tidsramme Alle områdefag skal indgå i projektet, undtagen psykiatrisk sygdomslære og farmakologi. Relevante emner fra de tidligere læringselementer på 1. skoleperiode kan inddrages Fremlæggelse Refleksion

12 Evaluering og praktikforberedelse – 1 dag
Evaluering af skoleperioden Evaluering af egen læring og indsats Forberedelse til somatisk praktik


Download ppt "Social- og sundhedsassistent uddannelsen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google