Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014"— Præsentationens transcript:

1 Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014
Helle Birkkjær

2 Områdefag SSA Sygepleje Somatisk sygdomslære og farmakologi
Kvalitetssikring, koordinering og dokumentation Psykiatrisk sygdomslære og farmakologi. Sygepleje Sundhedspædagogik og kommunikation Forebyggelse og rehabilitering Somatisk sygdomslære og farmakologi Uddannelsens opbygning   Praktik 42 uger Skole 32 uger  Helle Birkkjær

3 Skoleperiodernes længde i uger:
14 8 Ændring på 1. skoleperiode fra 15 uger til 14 uger. Ændring på 2. skoleperiode fra 7 uger til 8 uger 6 4 Helle Birkkjær

4 Læringselementer 3. skoleperiode (5 læringselementer og 1 vfs)
3.1.Social- og sundhedsassistens rolle inden for det primærkommunale arbejdsområdeområde Det hele menneske og den normale aldring Ændringer i sundhedstilstanden og palliation Læringsaktivitet: Valgfri specialefag Projekt: Det sammenhængende patientforløb inden for det primærkommunale arbejdsområde Evaluering og praktikforberedelse Palliation 2 Den opererede borger Helle Birkkjær

5 L.E 3.1 SSA`s rolle indenfor det primærkommunale område(2 dg)
Dag 1: Praktikopsamling Introduktion til skoleperioden og mål på avanceret niveau. Ældresektorens opbygning, samarbejdsrelationer. Embedslægeinstitutionen Kommunale kvalitetsstandarder og kliniske retningslinjer Helle Birkkjær

6 L.E 3.1 SSA`s rolle indenfor det primærkommunale område(2 dg)
Dag 2: Gruppelederfunktionen, delegering, SSA`s opgaver og kompetence. Arbejdsmiljø samarbejde med arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant. Psykiske belastninger og arbejdsskadeprofylakse Helle Birkkjær

7 Grundfagseksamen (5 dage)
Udtrækkes. Dansk eller naturfag. Helle Birkkjær

8 L.E 3.2 Det hele menneske og den normale aldring(4 dg)
Alle 4 dage  Lærerstyrede oplæg om formiddagen og elevstyret gruppearbejde med cases og sygeplejeprocessen om eftermiddagen Fokus borgeren i eget hjem Besøg af eksterne undervisere(ergoterapeut, forebyggende medarbejder, Ældresagen Dag 4: SKILLS dag praktiske øvelser i sengestuen(forflytninger, sengebad, hjælpemidler, injektionsteknik, komprillanforbinding ect.) Helle Birkkjær

9 Eksempler på oplæg i L.E 3.2 (Det hele menneske og den normale aldring)
Sygeplejeprocessen - dokumentation Olympiadesyndrom, anatomi/fysiologi ved normale aldersforandringer, immobilitet og faldprofylakse Fysiske, psykiske, sociale og eksistentielle aldersforandringer,-Sanserne Farmakologi og Polyfarmaci Grundlæggende sundheds og sygepleje, Sygeplejeteori Hverdagsrehabilitering, ergonomi, forflytningsprincipper, træningsplaner Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse, motivation, mestring og kommunikation Seksualitet Helle Birkkjær

10 L.E 3.3 Ændringer i sundhedstilstanden (4 dg)
Dag 1: Emne: Den ældre borger med pludselig opstået sygdom/komplikationer eller kronisk sygdom SSA´s opgaver hos borgeren der ikke er sin habituelle tilstand Helhedsbeskrivelse om borger med opblussende KOL(gruppearbejde) Øve sig i at bruge omsorgsteorierne på avanceret niveau. Helle Birkkjær

11 L.E 3.3 Ændringer i sundhedstilstanden (4 dg)
Dag 2: Emne: Palliation. Basal terminal pleje og omsorg SSA´s kompetenceområde Professionel støtte for borger og pårørende Tværfagligt samarbejde Smerter, værdig død i eget hjem – pleje og omsorg Tertiær forebyggelse Kommunikation Helhedsbeskrivelse om borger med terminal cancer og hvor der er etiske dilemmaer i hjemmet. (gruppearbejde) Helle Birkkjær

12 L.E 3.3 Ændringer i sundhedstilstanden (4 dg)
Dag 3: Emne: Den psykiatriske borger med ændringer i sundhedstilstanden F.eks Borger med psykiatrisk lidelse hvor en somatisk ændring i sundhedstilstanden støder til Kommunikation og dokumentation Rehabilitering, kost, underernæring, støttestrømper, antibiotika, sårpleje personlig hygiejne, regimer efter OP. Helhedsbeskrivelse om borger med depression/angst/ personlighedsforstyrrelse og som har været udskrevet i 14 dage Helle Birkkjær

13 L.E 3.3 Ændringer i sundhedstilstanden (4 dg)
Dag 4: Emne: Praktisk dag med repetition: Kateterpleje, sårpleje, drop, medicinadministration, insulin-givning, injektionsteknik ect. Hver gruppe får en praktisk opgave som de fremlægger i 20 minutter Helle Birkkjær

14 Projekt Læringselement 3.4 (7 dg) Det sammenhængende patientforløb
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde Vigtige begreber: Opstarte, planlægge og koordinere plejeforløb hos borger i eget hjem. Helle Birkkjær

15 Rammer for projektarbejdet
Varighed: 7 dage. Gruppearbejde Helhedsbeskrivelse: Praksisnær, gruppen skriver den selv. Der arbejdes med afsæt i flere problemstillinger og en problemformulering Alle fagprofiler skal repræsenteresalle områdefag inddrages Projektets fokus retter sig mod det sammenhængende patientforløb, herunder tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring borgeren indenfor det primærkommunale område. Helle Birkkjær

16 Fremlæggelser af projekt
Foregår som en kopi af en områdefagsprøve. Dvs. eleverne skal trække et områdefag. Derefter arbejdes med emner/teorier inden for det udtrukne områdefags mål, som har relevans for projektet. Læreren sikrer, at alle fag repræsenteres på fremlæggelsesdagen. Hver elev med det samme områdefag præsenterer efter hinanden deres oplæg på 5 min. Herefter foregår en kort samtale mellem elev og lærer ud fra oplægget. Hvert af de 6 områdefag fag har 1 lektion. Helle Birkkjær

17 L.E 3.5 evaluering og praktikforberedelse(1 dg)
Tilbagemelding på projekt med fokus på SSA`s kompetencer i primær kommunalt regi. Forventningssamtalen Evt. besøg fra primærkommunalt regi Evaluering af elevens egen læring og indsats på skoleperioden. Mål for praktikken? Helle Birkkjær


Download ppt "Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google