Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Samfundsfag i 1.C.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Problemløsningsteknikker
Læringsstile og lektier
Elsker DU også at læse lektier?
FOKUS! På vores udvikling.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Undervisningsplanlægning
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
Sigrid .
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Workstations.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Drejebogen til eksamen på idræt B
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Gymnasietime Matematik.
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Fokusgruppeinterview med lektieintegreret hf PANG.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Tips & tricks til eksamen Kim Pedersen. Program Inden eksamen Forberedelse til mundtlig eksamen Dit oplæg Eksamenssituationen Nervøsitet…
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2015.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007

Skriveperiode (synopsis)
- Kom tættere på dit barns skolegang
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Bedømmelse af vejledende opgave 1
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Produktion af PBL-forløb – fokus på rammer og strukturering
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden Skriftligt arbejde

Evaluering af undervisningen: planlægning I skal stille jer selv nogle spørgsmål i retning af: Er I godt nok informeret om, hvilke lektier I skal lave? Er I godt nok informeret om, hvordan I skal forberede jer? Oplever I, at læreren har en klar plan for timen? Oplever I, at der er for mange løse ender, når timen er slut? Oplever I, at læreren har en klar plan for, hvor I er på vej hen, og hvad I skal kunne i et undervisningsforløb? Struktur Er du god nok til selv at lægge planer for, hvad du skal lave i løbet af ugen, så du når alle dine lektier og opgaver? Hvor ofte får du ikke lavet lektier eller lavet opgaver, fordi du ikke har planlagt din tid ordentligt?

Evaluering af undervisningen: fagligt udbytte I skal stille jer selv nogle spørgsmål i retning af: Oplever I, at undervisningen udvikler jer fagligt? Er undervisningen spændende nok? Udvikling Skyldes jeres eventuelle manglende faglige udbytte og progression, at I ikke er aktive nok i timerne? Skyldes jeres eventuelle manglende faglige udbytte og progression, at I ikke er nok forberedte? Skyldes jeres eventuelle manglende faglige udbytte og progression for lidt disciplin i klassen? Skyldes jeres eventuelle manglende faglige udbytte og progression, at I ikke fungerer socialt i klassen?

Evaluering af undervisningen: arbejdsformer I skal stille jer selv nogle spørgsmål i retning af: Er arbejdsformerne afvekslende nok? Er valget af materialer afvekslende nok? Er der for meget/lidt tavleundervisning? Er der for meget/lidt gruppearbejde? Afvekslende undervisning Er undervisningen samlet set for meget eller for lidt styret af læreren? Hvilke arbejdsformer får du mest ud af? Deltager du aktivt i alle arbejdsformer?

Evaluering af undervisningen: lektiemængden I skal stille jer selv nogle spørgsmål i retning af: Er mængden af lektier for stor? Er sværhedsgraden af lektierne for stor? Bruger du nok tid på at lave lektier? Giver du hurtigt op, hvis lektierne er svære? Stress

Evaluering af undervisningen: skriftligt arbejde I skal stille jer selv nogle spørgsmål i retning af: Får I tid nok til at besvare de skriftlige opgaver? Er sværhedsgraden tilpas? Er I instrueret godt nok til at kunne besvare opgaverne? Svarer opgaverne til, hvad I har gennemgået i timerne? Får I gode nok tilbagemeldinger på opgaverne? At skrive for at lære Bruger du tid nok på at besvare de skriftlige opgaver? Afleverer du dine skriftlige opgaver til tiden?

Evaluering af undervisningen Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden Skriftligt arbejde

Overvejelser i forbindelse med evalueringen Sammensætningen af grupperne: har stor indflydelse på resultatet! Grad af lærer involvering i forhold til: -Identifikation af problemer -Konkrete løsninger (og hvordan involvere læreren sig: optræder læreren selvstændigt eller deltager læreren selv i selve gruppearbejdet i en af grupperne?) Ambitionsniveauet i forhold til, hvad der skal arbejdes med fremad (Klassens sammensætning og niveau)

Eksempel på lærerens involvering i, hvad der kan arbejdes med: forberedelsesniveauer (lektielæsning). Man har ikke forberedt sig: man har ingen anelse om, hvad dagens emne handler om Man har læst lektien hurtigt igennem: man ved sådan nogenlunde, hvad dagens emne handler om, men ikke ret meget mere. Man har arbejdet grundigt med lektien (taget noter, lavet tjekspørgsmål el. lign): man kan redegøre for lektiens begreber og sammenhænge Man har arbejdet grundigt med lektien, og man har tænkt lidt over, hvad man har læst: man kan bruge lektiens begreber og sammenhænge til at analysere med Man har arbejdet grundigt med lektien, og man har tænkt dybt over, hvad man har læst: man kan bruge lektiens begreber og sammenhænge til at diskutere med