Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Hvad er projektet - udover at vinde på søndag? En proces med fokus på udviklingen af ’det gode ungdomsmiljø’

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Advertisements

Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
VSBs Værdier: Kvalitet Vi gør os umage i alt, hvad vi gør. Vi følger VSBs formål og principper. Vi tilsikrer en høj standard i driften af klubben. Udvikling.
Klubben Organisation og træningsmiljø xx/xx 2014 kl.xx.xx-xx.xx.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Teenagefodbold.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Modul 6: Personlig salgscoaching
Fordybelse i et projekt
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Alle rettigheder forbeholdes
ÅBNE RUM Metode og Praksis.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Unge på kanten af fællesskabet
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
JobFirst Seminar om samarbejdet med borgere i JobFirst 11. maj 2016
Kært barn har mange navne
Anerkendende pædagogik
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
ÅRHUS AFDELING.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
BADMINTON.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Velkommen til DGI Miniton
BADMINTON.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Stresshåndteringsgruppe
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Walt Disneys kreativitetsmodel
Velkommen til DGI Miniton
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Netværksmøder - Drejebog
Innovationsforløb Modul 3 ©
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
Nysgerrighed og indsats
Velkommen.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Generalforsamling 12. marts 2019
Alle rettigheder forbeholdes
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Teenagefodbold.
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Fra byggesten til praksis
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Hvad er projektet - udover at vinde på søndag? En proces med fokus på udviklingen af ’det gode ungdomsmiljø’ i landets fodboldklubber

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Info om proces Opstartsmøde med trænere, ledere og evt. spillere

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Ungdomsfodbold 2.0 – hvad er målsætningen med processen? Der er tale om et forløb hvor målsætningen er: At I bliver mere bevidste omkring til jeres tilgang til ungdomsfodbold! At I som klub bliver i stand til at formulere hvad er der såvel det overordnede ’projekt’ samt den konkrete strategi i jeres ungdomsarbejde Introducere nogle få værktøjer som kan hjælpe med til at gøre såvel processen som hverdagen lidt enklere – årshjul, træningsøvelser, skema til spillersamtaler m.v. Få iværksat en række udviklingsprojekter, der medvirker til at gøre det mere endnu attraktivt for såvel spillere som trænere at være en del af jeres klub!

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Ungdomsfodbold Intro til en proces Vi skal arbejde sammen i 2 x 3 timer Vi skal arbejde med følgende temaer: Hvordan er situationen pt og hvor vil vi hen. - Klubhjul Hvad er projektet – i dag, i næste uge og resten af sæsonen? – fokus på ’Ungdomsarbejdets DNA’ og ungdomsmiljø. Hvad skal vi gøre i dag, således at vores nuværende U13-årgang også spiller i klubben, når de bliver U19 – fokus på ungdomsstrategi Hvad gør vi i praksis – fokus på etablering af en række udviklingsprojekter

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Program for ’processen’ – session min: Velkomst og intro min: ’Klubhjul’ – Hvor er vi og hvor skal vi hen? min: Pause min: To latte, tak! – vi skal på cafe – intro til en proces med fokus på ungdomsarbejdets DNA/værdier min: Opsamling og tak for i dag…

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Vi tager temperaturen på ungdomsarbejdet Udvikling af en strategi i ungdomsarbejdet forudsætter, at vi har et opdateret billede af ’situationen’ i ungdomsarbejdet! Hvad er det, vi er rigtig gode til, og hvor er der plads til forbedring? Det kan klubhjulet hjælpe os med! Klubhjulet består af 4 områder, der alle har betydning for at ungdomsspillerne trives med fodbolden. Tænk kort over, hvordan det står til i din klub og giv derefter din vurdering. 1= Du er meget utilfreds med dette område i klubben. 10 = Du er meget tilfreds med dette område i klubben.

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Fire statements omkring unge og frafald (Til eftertanke/inspiration) Spillerne stopper yderst sjældent fordi de er blevet trætte af. at spille fodbold eller tidspres – mao. drenge i 8.kl der begrunder deres ’fodboldstop’ med øget lektiemængde lyver!!! De stopper fordi de oplever: Manglende progression i træningen Fællesskaber der smuldrer – dem de begyndte med spiller nu på andre hold, tager på efterskole m.v. Trænere der ikke kan snakke om andet end fodbold! En stor gruppe piger vælger at stoppe FØR de begynder på en ungdomsuddannelse, som de har hørt er ”helt vild hård”!

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Trænings- miljø (kvalitet, progression og organisering) Klubmiljøet (oplevelser og trivsel) Træneren (adfærd, kommunikation og pædagogik) Klub DNA og strategi Ungdoms- fodbold Ungdomsfodbold temaer

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Klubhjul - med eksempler

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Jeres klubhjul

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Hvad er den aktuelle status i ungdomsarbejdet? – opsamling Hvad er vi gode til? Hvad skal vi blive bedre til? Hvad er der af muligheder? Hvad er der af udfordringer?

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Og så er der pause i 10 minutter

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Ungdomsarbejdets DNA Med ’Ungdomsarbejdets DNA’ menes der de helt grundlæggende værdier og antagelser, som er afsæt for hvad vi gør i hverdagen i klubben!! Opgaven består i at sætte ord på op til fem ting/værdier, vi ønsker helt grundlæggende skal gennemsyre vores ungdomsarbejde – det,som der er vigtige for os som klub, og som man som nyt medlem/forældre skal vide ikke, er til forhandling! Fortsættes på næste slide

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Ungdomsarbejdets DNA Hvad vil I svare forældrene til U15-pigerne, der spørger: ”Hvad er klubbens projekt – udover at vinde på søndag”? Hvad er det, vi vil med spillerne – udover at lære dem at sparke til en bold? Vil vi kun lære spillerne at spille fodbold – eller er der også andre kompetencer, vi ønsker, de skal tage med sig fra såvel træning som kamp? Hvilke forventninger har vi helt grundlæggende til trænere og ledere? Skal de ’bare’ lære medlemmerne at spille fodbold, eller har vi også andre forventninger? Er klubben et ’serviceorgan’ – eller et fællesskab, hvor vi er sammen om at løse opgaverne? Hvordan prioriterer vi vores vores ressourcer – er der flere penge til 1.holdet end til 2.holdet? Hvem træner på hvilke baner og hvornår? Vil vi både have plads til både de fleste og de bedste? Er vi en klub hvor der også i praksis er plads til alle?

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Syv statements omkring ungdomsarbejdet i ’Øde Hastrup FC’ I ’Øde Hastrup FC’ tilbyder vi et ungdomsmiljø der er kendetegnet ved: Vi ønsker at udvikle spillerne til såvel spillet på som udenfor banen – og har således fokus på såvel de fodboldfaglige som de individuelle og sociale kompetencer! Progression – vi ønsker at spillerne hele tiden får mulighed for at udvikle sig! Kvalitet – med afsæt i de ressourcer vi har til rådighed tilstræber vi højest mulige kvalitet! Unge møder nysgerrige voksne der kan sige både til og fra! Trivsel – Vi går efter bolden og ikke efter manden – og har nultolerance i forhold til mobning! Vi ønsker at udvikle spillere der kan tænke selv – såvel på som udenfor banen Vi er ikke en religiøs forening der ’tror’ – vi ønsker at være en lærende vidensbaseret organisation der udvikler aktiviteter i samspil med spillere/forældre, tager kontakt til dem der stopper for at høre om der er ting vi kan gøre bedre? Vi evaluerer for at lære noget…

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Tak for i dag

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Fokus på ungdomsmiljø og fem strategiske udviklingsprojekter – Hvad skal vi gøre i dag for at U13 også har lyst til at spille hos os når de bliver U19? Session 2

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Program for ’processen’ – session min: Velkomst, opsamling på sidste session og intro til dagens temaer – Ungdomsmiljø og udviklingsprojekter min: To latte, tak! – vi skal på cafe – intro til en proces med fokus på klubbens ungdomsmiljø min: Pause min: Hvad skal vi gøre i dag, for at U13 også har lyst til at spille hos os, når de bliver U19 – fokus på strategiske udviklingsprojekter min: Opsamling og tak for i dag…

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Perspektiver på det gode ungdomsmiljø? - en intro Ordet miljø betyder egentlig omgivelser udgør således de omgivelser, der er omkring det at spille fodbold. Et fodboldmiljø handler således om bl.a.: Faciliteter De trænere og ledere jeg møder – hvordan møder de mig? Kulturen i omklædningsrummet Hjemmeside/FB/Instagram m..v Sociale events Kvalitet Klubtraditioner Hvilke forventninger er der til mig? Hvilke mulighed er der for mig? Der er således mange ’ingredienser’ i udviklingen af et godt udviklingsmiljø. Opgaven er udvælge og definere de fem-otte vigtigste ’ingredienser’ i jeres ungdomsmiljø!

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Fem statements om unge: (til eftertanke/inspiration) Unge har ikke brug for religiøse voksne, der tror en masse! De vil gerne lære noget De oplever at være på ’24/7’ – træning tre gange om ugen og trænere der tager styringen opleves som frikvarter De har få gode sekundære voksne i deres liv – voksne som de ikke er i familie med! De er forbrugere – de går, hvis kvaliteten ikke er i orden! De bliver klogere af at spille fodbold…

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Nr. Søndelse Boldklub Et anerkendende miljø er kendetegnet ved fokus på høj kvalitet og stærkt fællesskab!

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Fire grundlæggende fokusområder: Trygge og glade unge lærer bedst – vi ønsker at udvikle anerkendende og udfordrende udviklingsmiljøer, hvor spillerne ’lærer at lære’ og udfordres til at anvende deres fulde potentiale Alle skal have muligheden for at blive bedre - Vi ønsker at udvikle træningsmiljøer kendetegnet ved høj faglighed og kontinuerlig progression Vi gør noget hver for sig, og vi gør noget sammen - vi ønsker at etablere træningsmiljøer, hvor der er naturlige ’broer’ mellem såvel hold som årgange Vi lytter til kunderne – vi ønsker at være en lærende organisation i praksis

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Fokus på spillet såvel på som udenfor banen Forestil jer, at I som ungdomsafdeling byder velkommen til et nyt U13-hold.Hvilke fem ’ingredienser’ skal der til for at de oplever at de er en del af et spændende ungdomsmiljø, som de også fremadrettet ønsker at være en del af? -Handler det om progression i træningen? -Skal vi have mere fokus på aktiviteterne udenfor banen? -Handler det om flere oplevelser – stævner m.v. -Handler det om træningstøj? -Handler det om bordfodbold og PS4? -Pigeomklædningsrum i pink? -Osv. – hvad skal i praksis kendetegne vores ungdomsfodbold i forhold til aldersgruppen U13-19?

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Sådan skal hverdagen være i vores klub! – en opsamling

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Klubhjul, DNA, klubmiljø – Opsummering Hvad er den aktuelle situation? Hvad er det for et projekt, vi har gang i? Hvad skal kendetegne vores miljø i ungdomsarbejdet?

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Og så er der pause i 10 minutter

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Fra ord til handling! For at gøre processen så konkret som muligt skal vi bruge den sidste time på at udvikle fem initiativer/projekter, der kan medvirke til, at de nuværende U13-14-spillere også spiller fodbold i jeres klub, når de er U19-spillere? I bedes udforme en kort projektbeskrivelse der indeholder følgende: Hvad er det konkret vi vil gøre? Hvornår igangsættes initiativet? Hvilke ressourcer kræver det? Hvordan evaluerer vi? Hvem er de ansvarlige? Projektbeskrivelserne skrives ind på computer, præsenteres i plenum og mailes til projektgruppen

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Opsamling og tak for i dag Vi har arbejdet med: Ungdomsfodboldens status og udviklingsmuligheder! Vores DNA Ungdomsmiljø Fem projekter vi vil gå i gang med i løbet af de næste 6 måneder ’Produkterne’ vil blive finpudset og formidlet videre til jer – og så mødes vi igen den x/x kl X til opfølgning! Tak for en god proces!

Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Velkommen igen Vi ses om 6 måneder