Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Den svenske model og samskabelse Workshop den 25. maj 2016 V/ Ph.d. stipendiat Marianne Staal Stougaard og lektor Charlotte Jørgensen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
THY Business Breakfast.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Studieretningsprojektet
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Elevernes evaluering af grundforløbet
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Det gode møde i folkeskolen
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Kerneydelsen som grundlag for dialog
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
EASY-A og Elevplan – undgå dobbeltarbejde
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Køreteknik.
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Herfølge: Per Bredholt Frederiksen
SUMO - analyse.
Ændringsforslag til markblokke
Karl Henrik Flyums model
Sådan bruger du præsentationen
Firmanavn Produkter og serviceydelser
Nyt fra ministeriet Billeddias
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
CMS – Inner Wheel Danmarks hjemmesider
Borgermøde.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
Præsentationens transcript:

Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til at fjerne det eksisterende foto. Gentag proceduren for indsættelse af foto som beskrevet ovenfor. Når foto er placeret, højreklik og vælg ”Placér bagerst”. Skift farve i bjælke: Klik på den farvede bjælke og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Metoden er den samme for det lille farvede felt. Uddannelsesvejledning til voksne Ved Maria Mogensen og Julie Bay, Vejlederkonference den 29. oktober

Indsæt foto: Klik på billedfelt, vælg ”Billede” i fanen ”Indsæt”. Vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til at fjerne det eksisterende foto. Gentag proceduren for indsættelse af foto som beskrevet ovenfor. Når foto er placeret, højreklik og vælg ”Placér bagerst”. Skift farve i bjælke: Klik på den farvede bjælke og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 2 Workshoppens forløb og struktur. Vi præsenterer resultater fra EVA’s nye undersøgelse: Uddannelsesvejledning til voksne. Efter hvert emne vil vi bede jer om: I grupper af 4-5 personer at drøfte jeres egne erfaringer med og indsigt i de præsenterede emner.

Indsæt foto: Klik på billedfelt, vælg ”Billede” i fanen ”Indsæt”. Vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til at fjerne det eksisterende foto. Gentag proceduren for indsættelse af foto som beskrevet ovenfor. Når foto er placeret, højreklik og vælg ”Placér bagerst”. Skift farve i bjælke: Klik på den farvede bjælke og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 3 Fokus på: Hvordan VUC’er og erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner tilrettelægger og samarbejder om uddannelsesvejledning til voksne (25 år eller derover)?

Indsæt foto: Klik på billedfelt, vælg ”Billede” i fanen ”Indsæt”. Vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til at fjerne det eksisterende foto. Gentag proceduren for indsættelse af foto som beskrevet ovenfor. Når foto er placeret, højreklik og vælg ”Placér bagerst”. Skift farve i bjælke: Klik på den farvede bjælke og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 4

Indsæt figur: Klik på det lille fotoikon og vælg den ønskede figur i dialogboksen. Skift eksisterende figur: Klik på figuren og brug derefter slettetasten til at fjerne den eksisterende figur. Gentag proceduren for indsættelse af figurer som beskrevet ovenfor. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 5

Skift farve i baggrund: Klik på den farvede baggrund og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 6 Undersøgelsens grundlag: Spørgeskemaundersøgelse blandt samtlige VUC’er og erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner (svarprocent på 86) Besøg på tre institutioner: Interview med hhv. borgere, vejledere/VEU-konsulenter, jobcentermedarbejdere og ledelse. Telefoninterview med samtlige VEU-centerchefer Telefoninterview med vejledere/leder af vejledningen, borgere og jobcenterkonsulenter. Dataindsamlingen er gennemført januar-april Hermed lige efter de nye krav til VEU-centrene om individuel rådgivning og vejledning er trådt i kraft.

Indsæt foto: Klik på billedfelt, vælg ”Billede” i fanen ”Indsæt”. Vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til at fjerne det eksisterende foto. Gentag proceduren for indsættelse af foto som beskrevet ovenfor. Når foto er placeret, højreklik og vælg ”Placér bagerst”. Skift farve i bjælke: Klik på den farvede bjælke og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 7 Vejledningens rammer og praktikere

Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til at fjerne det eksisterende foto. Gentag proceduren for indsættelse af foto som beskrevet ovenfor. Skift farve i tekstfeltet: Klik på det farvede tekstfelt og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur” Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 8 Forskellige institutionstyper Forskellige uddannelsestyper Der er forskellige rammer Vi viser derfor resultater institutionsopdelt NB: Indgangsvejledning er ikke en forpligtigelse VUC’er og de erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner

Indsæt figur: Klik på det lille fotoikon og vælg den ønskede figur i dialogboksen. Skift eksisterende figur: Klik på figuren og brug derefter slettetasten til at fjerne den eksisterende figur. Gentag proceduren for indsættelse af figurer som beskrevet ovenfor. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 9

Indsæt figur: Klik på det lille fotoikon og vælg den ønskede figur i dialogboksen. Skift eksisterende figur: Klik på figuren og brug derefter slettetasten til at fjerne den eksisterende figur. Gentag proceduren for indsættelse af figurer som beskrevet ovenfor. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 10

Indsæt figur: Klik på det lille fotoikon og vælg den ønskede figur i dialogboksen. Skift eksisterende figur: Klik på figuren og brug derefter slettetasten til at fjerne den eksisterende figur. Gentag proceduren for indsættelse af figurer som beskrevet ovenfor. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 11 Hvilke medarbejdergrupper varetager den indledende uddannelsesvejledning af de voksne? Erhvervsrettet uddannelsesinstitution (n = 75) VUC (n = 27) Vejledere/ studievejledere 84 %100 % Kursussekretærer65 %7 % Uddannelses- konsulenter 44 %37 %

Indsæt figur: Klik på det lille fotoikon og vælg den ønskede figur i dialogboksen. Skift eksisterende figur: Klik på figuren og brug derefter slettetasten til at fjerne den eksisterende figur. Gentag proceduren for indsættelse af figurer som beskrevet ovenfor. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 12 Hvor stor en andel af vejlederne underviser sideløbende med vejledingen af voksne? Erhvervsrettet uddannelsesinstitution (n = 75) VUC (n = 27) Under halvdelen58 %22 % Over halvdelen37 %78 % Ved ikke4 %0 %

Skift farve i baggrund: Klik på den farvede baggrund og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Det lille mørke felt øverst til venstre viser automatisk samme farve som baggrunden, dog 15% mørkere. Hvordan er rammerne på jeres institutioner ifht. Er der åben vejledning? Er der et vejledningscenter? Hvilken betydning har det for jeres arbejde som vejledere – og for borgerne? Er I - og jeres vejlederkollegaer – vejledere på fuld- eller deltid? Hvilke fordele og ulemper er der ved jeres model? Uddannelsesvejledning til voksne 13 Drøftelser i grupper på 3-4 personer

Indsæt foto: Klik på billedfelt, vælg ”Billede” i fanen ”Indsæt”. Vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til at fjerne det eksisterende foto. Gentag proceduren for indsættelse af foto som beskrevet ovenfor. Når foto er placeret, højreklik og vælg ”Placér bagerst”. Skift farve i bjælke: Klik på den farvede bjælke og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 14 Tilgange til indgangsvejledningen

Indsæt figur: Klik på det lille fotoikon og vælg den ønskede figur i dialogboksen. Skift eksisterende figur: Klik på figuren og brug derefter slettetasten til at fjerne den eksisterende figur. Gentag proceduren for indsættelse af figurer som beskrevet ovenfor. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 15 Informerende vejledning Udforskende og afklarende vejledning Forløbsforberedende vejledning Tre tilgange

Indsæt figur: Klik på det lille fotoikon og vælg den ønskede figur i dialogboksen. Skift eksisterende figur: Klik på figuren og brug derefter slettetasten til at fjerne den eksisterende figur. Gentag proceduren for indsættelse af figurer som beskrevet ovenfor. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 16 Informerende vejledning Udforskende og afklarende vejledning Forløbsforberedende vejledning Tre tilgange De tre tilgange kan være tilstede i samme vejledning

Indsæt figur: Klik på det lille fotoikon og vælg den ønskede figur i dialogboksen. Skift eksisterende figur: Klik på figuren og brug derefter slettetasten til at fjerne den eksisterende figur. Gentag proceduren for indsættelse af figurer som beskrevet ovenfor. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 17 Informerende vejledning Udforskende og afklarende vejledning Forløbsforberedende vejledning Tre tilgange De tre tilgange kan være tilstede i samme vejledning Hvilken tilgang der bliver trukket på afhænger af borgerens behov: -Information -Mere afklarende vejledning

Indsæt figur: Klik på det lille fotoikon og vælg den ønskede figur i dialogboksen. Skift eksisterende figur: Klik på figuren og brug derefter slettetasten til at fjerne den eksisterende figur. Gentag proceduren for indsættelse af figurer som beskrevet ovenfor. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 18 Informerende vejledning Udforskende og afklarende vejledning Forløbsforberedende vejledning Tre tilgange De tre tilgange kan være tilstede i samme vejledning Hvilken tilgang der bliver trukket på afhænger af borgerens behov: -Information -Mere afklarende vejledning Nogle voksne kommer simpelthen bare for at få at vide: ”Hvordan skal jeg søge ind på den her uddannelse? Jeg kunne ikke lige finde det på jeres hjemmeside” (..) I sådanne tilfælde tager vejledningen måske fem minutter. Andre kommer og siger: ”Jeg vil gerne lave en ændring i mit liv”. Der tager vejledningen længere tid. Vejleder

Den informerende vejledning Uddannelsesvejledning til voksne19  …tager udgangspunkt i borgerens umiddelbare behov for viden  …svarer på konkrete spørgsmål  …Informerer og giver oplysninger

Den forløbsforberedende vejledning Uddannelsesvejledning til voksne20  …er centreret om det bedst mulige match mellem borger og uddannelse  Særligt vigtigt ift. voksne borgere, som jo allerede har skabt et dagligt liv  Vigtigt for de voksne at vide, hvad uddannelsen indebærer

Den udforskende og afklarende vejledning Uddannelsesvejledning til voksne21  …skal støtte borgeren til at finde ud af, hvor han/hun gerne vil hen i sit liv  …tager udgangspunkt i borgerens interesse (og evt. i at skabe interesser)  …er evt. fremadsynet i forhold til borgerens fremtidige erhverv og kan indeholde indsigt i arbejdsmarkedets behov.  …er institutionsuafhængig i sin tilgang.

Skift farve i citat: Markér teksten og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Skriftfarve”. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 22 Vejledningssamtalen foregår med udgangspunkt i borgerens behov [...] Og så er spørgsmålet, hvad de har af erfaring, hvad de laver nu, hvad de interesserer sig for. [...] Vi sender nogle balloner op, og så siger vi ”hvad drømte du om, da du var 15 år? Hvad fortalte du folk, når du skulle sige, hvad du gerne ville være, når du blev stor?” For så på den måde at pejle os ind på, hvad er det for nogle interesser, de har. Hvad er mulighederne så inden for det område? Og så prøver vi at skitsere det sammen på computeren. (…) Vejleder

Skift farve i baggrund: Klik på den farvede baggrund og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Det lille mørke felt øverst til venstre viser automatisk samme farve som baggrunden, dog 15% mørkere. Det er ikke uddannelsesinstitutionernes forpligtigelse at gennemføre udforskende og afklarende vejledningssamtaler Interviewene viser: Forskelligt om uddannelsesinstitutionerne prioriterer at have en sådan vejledning (igen, de er ikke forpligtede på det) Nogle vurderer ikke at have ressourcer til denne type vejledning – men kan se behovet. Uddannelsesvejledning til voksne 23 Den udforskende og afklarende vejledning

Fokus i vejledning – to forskellige syn på mål på kort eller langt sigt: Ét af de fokuspunkter, man skal have i vejledningen, er om de voksne vil lave et karriereskift. Her er det rigtig vigtigt, at de får en dialog med en vejleder om: ”Hvad er det for et karriereskift, du gerne vil lave?” og ”hvad ser du i fremtiden?”. Man sætter et fremtidsscenarie op fra starten, når folk træder ind. Man skal ikke kun gå på VUC bare for at tage et fag, der skal ligesom være et mål for enden – så man ikke kun sidder og afslutter et fag eller en toårig hf, uden at man rigtig ved, hvor man skal hen. Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at man formulerer en målsætning for uddannelsen. (Vejleder fra VUC ) Ét af de fokuspunkter, man skal have i vejledningen, er om de voksne vil lave et karriereskift. Her er det rigtig vigtigt, at de får en dialog med en vejleder om: ”Hvad er det for et karriereskift, du gerne vil lave?” og ”hvad ser du i fremtiden?”. Man sætter et fremtidsscenarie op fra starten, når folk træder ind. Man skal ikke kun gå på VUC bare for at tage et fag, der skal ligesom være et mål for enden – så man ikke kun sidder og afslutter et fag eller en toårig hf, uden at man rigtig ved, hvor man skal hen. Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at man formulerer en målsætning for uddannelsen. (Vejleder fra VUC ) 90 % af de borgere, der kommer til os, kommer, fordi de har en intention om at gå her. På den måde vejleder vi selvfølgelig ind i huset (Vejleder fra VUC) Uddannelsesvejledning til voksne 24

Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til at fjerne det eksisterende foto. Gentag proceduren for indsættelse af foto som beskrevet ovenfor. Skift farve i tekstfelt: Klik på det farvede tekstfelt og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Større eller mindre tekstfelt: Justering af tekstfeltets størrelse gøres manuelt ved at trække i top, bund eller siden af tekstfeltet. Uddannelsesvejledning til voksne 25 Uddannelsesinstitutioner er ikke forpligtet på at give en afklarende og udforskende vejledning – men hvem skal så?

Skift farve i baggrund: Klik på den farvede baggrund og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Det lille mørke felt øverst til venstre viser automatisk samme farve som baggrunden, dog 15% mørkere. 1)Borgerne føler sig velkomne og anerkendte i vejledningssituationen Borger: ”Det er simpelthen, så godt og så trygt og sikkert med vejledning. Det er pga. vejlederne, der modtager én. De lytter og jeg følte, at hun var glad for, at jeg kom. Så derfor tænkte jeg, nu prøver jeg at starte på uddannelsen..” 2) Det er nemt at komme i kontakt med vejledere 3) Hjælp af ”mere praktisk karakter” Uddannelsesvejledning til voksne 26 Andre aspekter der er vigtige for borgerne i vejledningen

Indsæt foto: Klik på billedfelt, vælg ”Billede” i fanen ”Indsæt”. Vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til at fjerne det eksisterende foto. Gentag proceduren for indsættelse af foto som beskrevet ovenfor. Når foto er placeret, højreklik og vælg ”Placér bagerst”. Skift farve i bjælke: Klik på den farvede bjælke og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 27 Kompetenceudviklingsbehov

Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til at fjerne det eksisterende foto. Gentag proceduren for indsættelse af foto som beskrevet ovenfor. Skift farve i tekstfelt: Klik på det farvede tekstfelt og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Større eller mindre tekstfelt: Justering af tekstfeltets størrelse gøres manuelt ved at trække i top, bund eller siden af tekstfeltet. Uddannelsesvejledning til voksne 28 Krav om vejlederuddannelse på: 48 % af de erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner 73 % af VUC’erne

Skift farve i citat: Markér teksten og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Skriftfarve”. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 29

Skift farve i baggrund: Klik på den farvede baggrund og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Det lille mørke felt øverst til venstre viser automatisk samme farve som baggrunden, dog 15% mørkere. Vejledningsopgaven er kompleks – der er behov for, at man har viden om mange elementer Et stort ”vidensbehov” afspejler ikke nødvendigvis lille indsigt, men kan også afspejle store ambitioner Hvilken viden det er nødvendigt, at vejlederne har, handler om hvilke ambitioner, uddannelsesinstitutionerne har med deres vejledning Den udforskende og afklarende vejledning kræver større viden end fx den informerende vejledning Uddannelsesvejledning til voksne 30 Tolkninger af resultat

Skift farve i baggrund: Klik på den farvede baggrund og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Det lille mørke felt øverst til venstre viser automatisk samme farve som baggrunden, dog 15% mørkere. Hvilke tilgange til vejledning prioriteres på jeres institutioner? – og hvorfor? 1) den informerende, 2) den forløbsfokuserede og 3) den udforskende og afklarende. Hvad kan fremme og hæmme, at I – og jeres kollegaer – benytter de tre tilgange til vejledning? Hvilke andre aspekter vurderer I, er vigtige i jeres vejledning? Hvilke kompetenceudviklingsbehov har I, for at I kan give den vejledning, I gerne vil? Uddannelsesvejledning til voksne 31 Spørgsmål til drøftelse

Indsæt foto: Klik på billedfelt, vælg ”Billede” i fanen ”Indsæt”. Vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til at fjerne det eksisterende foto. Gentag proceduren for indsættelse af foto som beskrevet ovenfor. Når foto er placeret, højreklik og vælg ”Placér bagerst”. Skift farve i bjælke: Klik på den farvede bjælke og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 32 Samarbejdsflader med jobcentre

Ønske om et tættere samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne og jobcentrene  85 procent af uddannelsesinstitutionerne vurderer, at der er behov for et tættere samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner og jobcentre. Uddannelsesvejledning til voksne33

Skift farve i citat: Markér teksten og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Skriftfarve”. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesinstitutioner der er enige eller meget enige i følgende udsagn: Der er behov for større viden om uddannelse blandt jobcentermedarbejderne med henblik på at vejlede voksne? 80 % Der er behov for, at vejledere fra min uddannelsesinstitution opkvalificerer jobcentermedarbejderne til at kunne vejlede voksne om uddannelse? 72 % Uddannelsesvejledning til voksne 34 1) Samarbejde for at borgerne får den korrekte og grundige viden Ekspertviden, som den ledige borger skal anvende, er samlet på mindst to forskellige institutioner; jobcentre og uddannelsesinstitutioner

Skift farve i citat: Markér teksten og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Skriftfarve”. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 35 [I min vejledning] har jeg alle typer af ledige – fra jord- og betonarbejdere til akademikere. Så det er et kæmpe spænd. Jeg har lige haft en magister i stolen her til formiddag, og her til eftermiddag skal jeg vejlede en borger, der er analfabet. Så vi skal virkelig kunne gabe over et sindssygt stort spænd af uddannelsesniveauer hos borgerne. Og det kan være svært. For du kan ikke gå i dybden med både videregående uddannelser, erhvervsuddannelser og så voksenuddannelser med ordblindeundervisning osv. Det kan man altså ikke rumme. [...] Vi kan kun være generalister. Vi kan ikke andet. Det kan ikke lade sig gøre. Jobcentermedarbejder

Skift farve i citat: Markér teksten og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Skriftfarve”. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Erhvervsrettede uddannelses- institutioner VUC’er Relevante love og regler 57 %70 % Voksnes økonomiske muligheder under uddannelse 61 %59 % Uddannelsesvejledning til voksne 36 Uddannelsesvejledernes behov for viden Uddannelsesinstitutioner, der har svaret i nogen eller høj grad:

2) Samarbejde for at koordinere og støtte borgeren bedre – Borgerne kan blive forvirrede, når de bliver sendt rundt mellem jobcenter, uddannelsesinstitution og evt. a-kasse Borgerne siger: ”A-kassen sagde, at jeg skulle gå på jobcentret, jobcentret sagde, at jeg skulle gå hen til dig på uddannelsesinstitutionen, og nu siger du, at jeg skal gå tilbage til a-kassen…” Det gør, at borgerne bliver forvirrede og fuldstændigt rundt på gulvet. (Vejleder fra erhvervsskole) Borgerne siger: ”A-kassen sagde, at jeg skulle gå på jobcentret, jobcentret sagde, at jeg skulle gå hen til dig på uddannelsesinstitutionen, og nu siger du, at jeg skal gå tilbage til a-kassen…” Det gør, at borgerne bliver forvirrede og fuldstændigt rundt på gulvet. (Vejleder fra erhvervsskole) Det kunne være fint, hvis vejledningen ikke var så splittet. At der var nogle i samme hus til at vejlede (…) De skal vide, hvor de skal sende én hen, så man kan klare det samme dag. (Borger, der har modtaget vejledning) Det kunne være fint, hvis vejledningen ikke var så splittet. At der var nogle i samme hus til at vejlede (…) De skal vide, hvor de skal sende én hen, så man kan klare det samme dag. (Borger, der har modtaget vejledning) Uddannelsesvejledning til voksne 37

Skift farve i citat: Markér teksten og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Skriftfarve”. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Nogle borgere kræver en hjælpende hånd for at nå frem til uddannelsesinstitutionen Mellem jobcentre og uddannelsesinstitution kan der være behov for at koordinere samarbejdet om den enkelte borger Uddannelsesvejledning til voksne 38 2) Samarbejde for at koordinere og støtte borgerne bedre

Skift farve i citat: Markér teksten og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Skriftfarve”. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 39 To forskellige typer samarbejdsformer 1/2 1) Ad hoc samarbejde:

Skift farve i citat: Markér teksten og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Skriftfarve”. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 40 To forskellige typer samarbejdsformer 1/2 1) Ad hoc samarbejde: -En vis skrøbelighed i samarbejdsformen: -Kræver kendskab til, hvem man skal kontakte hos den anden institution

Et ønske om faste kontaktpersoner – 76 procent af uddannelsesinstitutionerne er enige eller meget enig i, at der er behov for faste kontaktpersoner på jobcentret. Der er behov for, at vejledere fra min uddannelsesinstitution har en fast kontaktperson på jobcentret, vi kan kontakte i forbindelse med samarbejdet om uddannelsesvejledning? Erhvervsskole (N = 73) VUC (N = 27)Total Meget enig25 %37 %28 % Enig51 %41 %48 % Uenig14 %19 %15 % Meget uenig4 %0 %3 % Ikke relevant 7 %4 %6 % Uddannelsesvejledning til voksne 41

Skift farve i citat: Markér teksten og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Skriftfarve”. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 42 To forskellige samarbejdsformer 2/2 Faste samarbejdsflader:

Skift farve i citat: Markér teksten og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Skriftfarve”. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 43 To forskellige samarbejdsformer 2/2 Faste samarbejdsflader: -Uddannelsesvejledere og jobcentermedarbejdere er i samme bygning. -”Udstationering af medarbejdere”

Skift farve i citat: Markér teksten og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Skriftfarve”. Skift farve i felt: Klik på feltet og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Uddannelsesvejledning til voksne 44 To forskellige former for ”udstationering” Vejledere fra min uddannelsesinstitution vejleder voksne ledige borgere på jobcentret min. en gang om ugen Jobcentermedarbejdere vejleder voksne ledige borgere i samarbejde med vejledere på min uddannelsesinstitution min. en gang om ugen

Skift farve i baggrund: Klik på den farvede baggrund og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Det lille mørke felt øverst til venstre viser automatisk samme farve som baggrunden, dog 15% mørkere. Hvordan samarbejder I med jobcentret/jobcentrene om uddannelsesvejledning af de ledige borgere? Hvilke forhold i det nuværende samarbejde hhv. fremmer og hæmmer, at de voksne får en god vejledning om uddannelse? Hvilke udviklingspotentialer er der i samarbejdet? Uddannelsesvejledning til voksne 45 Spørgsmål til drøftelse

Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til at fjerne det eksisterende foto. Gentag proceduren for indsættelse af foto som beskrevet ovenfor. Når foto er placeret, højreklik og vælg ”Placér bagerst”. Skift farve i bjælke: Klik på den farvede bjælke og vælg derefter ny farve i fanen ”Startside” under ”Fyldfarve til figur”. Metoden er den samme for det lille farvede felt. Tak for i dag! 46