Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRikke Andreasen Redigeret for ca. et år siden
1
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde
TNS Gallup februar 2006
2
Evalueringen består af to dele:
Kort om evalueringen Evalueringen består af to dele: Dels en spørgeskemaundersøgelse blandt repræsentativt udvalgte danskere på 16 år+, som er gennemført via Gallups telefonomnibusser. Dels en spørgeskemaundersøgelse blandt repræsentativt udvalgte årige, som er gennemført via TNS Gallups internetpanel, GallupForum. Spørgeskemaundersøgelsen blandt befolkningen 16 år+ består af tre spørgsmål om danskernes syn på sort arbejde. Disse blev ligeledes anvendt ved evalueringen i 2005. Spørgeskemaundersøgelsen blandt de årige består af spørgsmål om Tænk hvis alle arbejdede sort-kampagnen. Undersøgelsen inkluderede visning af kampagnens film og plakater. Begge undersøgelser er gennemført i januar 2006. Resultaterne er vejet efter køn, alder og amt.
3
Hovedresultater af undersøgelse blandt befolkningen
Befolkningens holdning til, at private ansætter sort arbejdskraft, er stort set uændret i forhold til I dag mener 46 %, at det er helt uacceptabelt. Dog er der blandt de årige, som er den målgruppe, hvor der er lagt en særlig indsats med ”Tænk hvis alle arbejdede sort-kampagnen”, signifikant færre end i 2005, som mener, at det altid er okay, at private ansætter sort arbejdskraft. Sidste år sagde 11 % således, at det var ok. I 2006 er tallet 3 %. Der ses en vis holdningsændring i befolkningen som helhed, når det gælder køb af varer fx colaer i forretninger, hvor man føler sig overbevist om, at der bliver snydt med skatter og afgifter. I dag svarer 81 %, at de ikke kunne finde på at købe en vare i sådanne forretninger. I 2005 var den tilsvarende andel 75 %. Blandt årige siger 55 % i dag nej tak mod 43 % sidste år. Befolkningens holdning til at udføre sort arbejde er stort set uændret. I dag mener 50 %, at det er helt uacceptabelt.
4
Hovedresultater af undersøgelse blandt 16-24 årige
Uhjulpet og hjulpet kendskab: 79 % af de årige kan huske, at der har været større fokus på sort arbejde og socialt bedrageri i løbet af I alt 87 % kan huske kampagnen efter at have fået præsenteret konceptet. Budskab: 67 % mener, at Tænk hvis alle arbejdede sort-kampagnens budskab er ”Vi har alle et ansvar for at få samfundet til at fungere ved at betale skat”.
5
Hovedresultater af undersøgelse blandt 16-24 årige
Filmen: 77 % har set filmen før. 61 % synes, at den er god eller rigtig god. 51 % mener, at filmens budskab er ”Vi har alle et ansvar for at få samfundet til at fungere ved at betale skat”. 78 % synes, at filmens budskab i nogen eller høj grad er klart. Plakaterne: 69 % synes, at plakaterne er gode eller rigtig gode. 51 % foretrækker plakaten med skateren, mens 28 % svarer plakaten med svømmehallen. 12 % foretrækker plakaten med biblioteket. 81 % synes, at plakaternes budskab i nogen eller høj grad er klart.
6
Befolkningen: Hvilket udsagn beskriver bedst din holdning til, at private ansætter sort arbejdskraft? Fordelt på alder og sammenlignet med 2005
7
Befolkningen: Hvilket udsagn beskriver bedst din holdning til at udføre sort arbejde?
Fordelt på alder og sammenlignet med 2005
8
Befolkningen: Kunne du finde på at købe en vare i en forretning, hvis du følte dig overbevist om, at forretningen snyder med skatter og afgifter? Fordelt på alder og sammenlignet med 2005
9
16-24 årige: Andel som kan huske, at der har været større fokus sort arbejde og socialt bedrageri i efteråret 2005 n=1041 (det var muligt at afgive flere svar, hvorfor procenterne ikke summerer til 100)
10
16-24 årige: Hvilket af følgende udsagn mener du, passer bedst på kampagnens budskab?
n=908 (alle som hjulpet eller uhjulpet kan huske kampagnen)
11
16-24 årige: Efter visning af kampagnefilm - Har du set filmen før?
12
16-24 årige: Hvad synes du om filmen?
13
16-24 årige: I hvilken grad mener du, at filmens budskab er klart?
14
16-24 årige: Efter visning af plakater - Hvad synes du om plakaterne?
15
16-24 årige: Hvilken af de tre plakater tiltaler dig mest?
16
16-24 årige: I hvilken grad mener du, at plakaternes budskab er klart?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.