Årsrapport 2008/09 Juni 2009. Agenda  Hovedpunkter 2008/2009  Økonomisk udvikling og iværksatte initiativer 2008/09  Strategisk up-date og forventninger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Q2 2006/07 præsentation, 11. maj 2007 ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Advertisements

Title goes here Subtitle goes here Royal Greenland A/S – Årsrapport 2011/12 Ukiumut Nalunaarut 2011/12 Generalforsamling, Nuuk 23. januar 2013.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Kapitel 2.
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Budgetgrundlag i planteavlen
E-læring i virksomhedsperspektiv Spar Nord Bank. •E-læring i forhold til Spar Nords forretnings- strategi –kompetencer –effektivitet –kunder –økonomi.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
BoConcept Holding A/S Årsregnskab 2006/07
Den glade CEO og iværksætter!
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
1. halvår 2008/09 SEB Enskilda 28. november 2008.
På toppen af krisen og klar til fremtiden DI Hovedstaden Erhvervstræf 19. marts 2009.
Verden omkring HTH Kunder x Konkurrenter Leverandører Finanskrisen
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Generalforsamling 28. august Dagsorden 1.Valg af dirigent 2.Ledelsesberetning 3.Fremlæggelse af årsrapporten 4.Godkendelse af årsrapporten, herunder.
Behovet for regnskabsvæsen
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Forretningsmodel.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
1 Velkommen til Generalforsamling Dagsorden Ledelsens beretning om selskabets virksomhed Forelæggelse af årsrapport 2007/08 og koncernregnskab.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Pengestrømsopgørelser
Generalforsamling 28. august Dagsorden 1.Valg af dirigent 2.Ledelsesberetning 3.Fremlæggelse af årsrapporten 4.Godkendelse af årsrapporten, herunder.
v/Leif Jensen Formandens beretning Første hele år som ejendomsinvesteringsselskab EUR 150 mio. investeret i tyske ejendomme Organisation opbygget Fund.
DLF–TRIFOLIUM Græsfrøkonferencen 2008 Søren Halbye; Salgs- og marketingdirektør.
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Strategisk investering & finansiering Introduktion til investeringsteori Kapitel 1.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling : International – Travel Retail Vil…Mål…Gør… Vinde.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Fakta og myter om offshoring Torben Pedersen Professor Institut for Strategisk Ledelse og Globalisering Copenhagen Business School.
Globalisering, side
Årsrapport 2005/06, 30. november 2006 Ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Q1 2006/07 præsentation, 7. februar 2007 ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
Dansk Supermarked i korthed
Den Danske Maritime Fond Carsten Melchiors Sekretariatschef 28. april
Gjerrild-Bønnerup Friskole Økonomiske Strategi
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Sælgeren ud af busken – og ud i butikken
markedsføringsplaner
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Funktioner og arbejdsdeling
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
SUF - gevinstrealisering
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Board meeting, Pandora A/S
Præsentation af forretningsplan
Finansiering med Vækstfonden
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Historie og organisation
Generalforsamling 2018.
Ukiumut Nalunaarut 2014/15 Royal Greenland A/S – Årsrapport 2014/15
Administrativ organisering
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Generalforsamling, Nuuk 30. april 2019 CEO, Mikael Thinghuus
Royal Greenland A/S – Årsrapport 2017
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Præsentationens transcript:

Årsrapport 2008/09 Juni 2009

Agenda  Hovedpunkter 2008/2009  Økonomisk udvikling og iværksatte initiativer 2008/09  Strategisk up-date og forventninger  Sammenfatning og spørgsmål  Appendiks – fakta om BoConcept Viggo Mølholm, CEO Hans Barslund, EVP & CFO

Meget ufavorable markedsbetingelser  Ordreindgangen – især i Q3 and Q4 – har været markant påvirket af den globale økonomiske stagnation  Langvarige forbrugsgoder er hårdt ramt af økonomisk recession, faldende forbrugertillid, stigende arbejdsløshed, et faldende boligmarked samt faldende købekraft hos forbrugerne  Ingen økonomisk forbedring i sigte. Visibiliteten er fortsat meget ringe – ordreindgangen vil forblive presset  Der vil være et time-lack fra det tidspunkt økonomien vender til det tidspunkt, hvor forbrugsefterspørgslen indfinder sig igen

Omsætningen hårdt ramt  Omsætning DKK 1.004,8m - et fald på 12% YoY (Forv %) –Brand Stores omsætning faldt med 10,0% –Same-store-sales faldt med 16% (YoY) –Fortsat udfasning af produkt- kunder og Studios  De fleste A-markeder er hårdt ramt –Spanien, USA, UK og Danmark er hårdest ramt –247 Brand Stores og 109 Studios ultimo 2008/09

Same-store-sales og butiksåbninger forbliver en udfordring  Same-store-sales = (trafik, hit rate, basket seize) –Trafikken ned med godt 25% –Basket seize og hit rate op med hhv. 6% og 5% så trafikgene- rerende aktiviteter i fokus –Stigende marketings indsats såvel centralt som lokalt  Nedgang i netto åbninger af Brand Stores – 23 in 2008/09 (forv. 30) –Nye Brand Stores påvirket af det finansielle klima –Pipeline formindskes –13 Brand Stores lukket i Q4  Initiativer til styrkelse af franchisekonceptet: –Introduktion af flere nyheder i laveste prisgruppe –Fremskyndet produktlancering i februar 2009 –Fortsat fokus på medarbejderuddannelse via BoConcept University

Reaktion på markedsudfordringer Collection fortsat affordable luxury Mere kommerciel Price entry level hver katagori Visual merchandising  Flere traffikskabende aktiviteter Mere effektiv/forretningsorienteret support til butikkerne Fortsat stor fokus på uddannelse af butikspersonale Fortsat fokus på 'Home Interior Decoration' Project 'Multi Channel strategi' fastholdes

Reaktion på markedsudfordringer Collection fortsat affordable luxury Mere kommerciel Price entry level hver katagori Visual merchandising  Flere traffikskabende aktiviteter Mere effektiv/forretningsorienteret support til butikkerne Fortsat stor fokus på uddannelse af butikspersonale Fortsat fokus på 'Home Interior Decoration' Project 'Multi Channel strategi' fastholdes

Positioneringsark

Nyheder 2009/10

Kollektion 2010/11 BiC – 8. maj 2010

Reaktion på markedsudfordringer Collection fortsat affordable luxury Mere kommerciel Price entry level hver katagori Visual merchandising  Flere traffikskabende aktiviteter Mere effektiv/forretningsorienteret support til butikkerne Fortsat stor fokus på uddannelse af butikspersonale Fortsat fokus på 'Home Interior Decoration' Project 'Multi Channel strategi' fastholdes

Reaktion på markedsudfordringer Collection fortsat affordable luxury Mere kommerciel Price entry level hver katagori Visual merchandising  Flere traffikskabende aktiviteter Mere effektiv/forretningsorienteret support til butikkerne Fortsat stor fokus på uddannelse af butikspersonale Fortsat fokus på 'Home Interior Decoration' Project 'Multi Channel strategi' fastholdes

OVERORDNEDE MÅL Sikre effektive og lean beslutningsprocesser i hele kæden Fokus på forretningen Effektiv implementering af konceptuelle værktøjer og aktiviteter Struktureret kommunikation til markederne Behovsstyret og kvalitativ support til butikkerne

Reaktion på markedsudfordringer Collection fortsat affordable luxury Mere kommerciel Price entry level hver katagori Visual merchandising  Flere traffikskabende aktiviteter Mere effektiv/forretningsorienteret support til butikkerne Fortsat stor fokus på uddannelse af butikspersonale Fortsat fokus på 'Home Interior Decoration' Project 'Multi Channel strategi' fastholdes

As-Is & To-Be Map for BoConcept

Reaktion på markedsudfordringer Collection fortsat affordable luxury Mere kommerciel Price entry level hver katagori Visual merchandising  Flere traffikskabende aktiviteter Mere effektiv/forretningsorienteret support til butikkerne Fortsat stor fokus på uddannelse af butikspersonale Fortsat fokus på 'Home Interior Decoration' Project 'Multi Channel strategi' fastholdes

Reaktion på markedsudfordringer Collection fortsat affordable luxury Mere kommerciel Price entry level hver katagori Visual merchandising  Flere traffikskabende aktiviteter Mere effektiv/forretningsorienteret support til butikkerne Fortsat stor fokus på uddannelse af butikspersonale Fortsat fokus på 'Home Interior Decoration' Project 'Multi Channel strategi' fastholdes

Uvikling i brutto-marginalen og iværksatte initiativer  Brutto-marginal på 39,4% mod 39,9% (YoY) –Øget sourcing +2,1% –Produkt mix –1,2% –Produktion overhead –0,7% –Valutaeffekt –0,6%  Tiltag, der reducerer omkostnigerne i absolutte termer og øger omkost- ningsfleksibiliteten i relative termer: –Nedlukning af egenproduktion i Herning bidrager til årlige besparelser på DKK 10m –Reduktion af timelønnede medarbejdere (40-50) –Øget sourcing og yderligere øgning planlagt

Omkostningstilpasninger  Øget sourcing og leverandørintegration –Sourcing andel andrager nu 75% og er fortsat stigende –Strategisk partnerskab med tættere integration  Produktudvikling  Lager  Dataudveksling  Reorganisering af Sourcing, Kvalitet og Product procurement  Egenproduktion af plademøbler samles i Ølgod –Produktionen i Herning er nedlagt i Februar  Eksterne lagre i DK flyttes til Herning  Reorganisering af Retail organisationen – centralt og markedsorganisationerne.  Koncernadministrationen  Ingen lønstigninger

Omkostningstilpasninger (fortsat)  Samlet effekt –Min. 50 mio. kr. i helårseffekt –Mandskabsreduktion på 160 fra 30 april 2008 –Reduktion i nulpunktomsætning for 09/10  15% under realiseret 08/09

Udvikling i EBIT og iværksatte initiativer  EBIT faldt fra DKK78,8m til DKK-12,1m  EBIT-margin faldt fra 6,9% til -1,2% (YoY)  Ud over faldende omsætning er EBIT påvirket af: –Tab på debitorer DKK 30,5m –Re-struktureringsomkostninger på DKK 14,2m  Iværksatte initiativer til at genskabe lønsomheden: –Højere effektivitet og omkostningsreduktioner i hele værdikæden –Kapacitetsomkostninger reduceret med i alt DKK 50m –Reorganisering i HQ og i markedsorganisationerne

Resultat  Netto-finansielle poster negativt påvirket af valutakurstab på DKK 12,1m (primært relateret til JPY)  Resultat før skat er et underskud på DKK 29,6m mod sidste års orverskud på DKK 67,7m  Effektiv skattesats for året udgør 7%  Årets resultat efter skat DKK -27,5m mod DKK 48,9m sidste år  Ingen udbytte for 2008/09

Balance  Balancen udgør DKK 522,3m – en reduktion på DKK 17,0m i forhold til sidste år –Lager og tilgodehavender er reduceret med DKK 35,4m  Langfristede aktiver stiger med DKK 17,6m incl. køb af masterrettighed i Danmark og tilgang af ni egne Brand Stores (22)  Investeringer i anlægsaktiver er realiseret under forventningerne  Egenkapitalen udgør DKK 146,1m svarende til en soliditet på 28%  Likviditetstræk til aktietilbagekøb og dividende udgjorde i 2008/09 DKK 39m

Cash-flow  Cash flow før afdrag på langfristet gæld realiseret med DKK –48,1m mod DKK +49,5m sidste år  Uudnyttet trækningsret pr. 30 april 2009 på DKK 43,5m mod DKK 112,3M året før.  Rentebærende gæld er øget til DKK 214,7m mod 149,6m sidste år  Aktiviteter til forbedring af arbejdskapitalen er iværksat og har reduceret arbejdskapital  Udvikling I arbejdskapitalen fremgår af næste planche.

Arbejdskapital

Cash flow  Udbytte og aktietilbagekøb for i alt 39 mio. kr.  Arbejdskapital er under pres –Øget sourcing I Kina  Leadtime  Kredittid –Tilgodehavender fra salg

Cash flow (fortsat)  Indsats i relation til butikker (tilgodehavender) –Fælles dagsorden med retailorganisation –Opstramning af procedurer og opfølgning –Forbedrede konditioner for forudbetalinger –Øgede krav til egenfinansiering ved nye butikker  Nødlidende butikker –Franchisetageren – midler eller min. garantier –Omkostninger – lager, nedlukning af butikker –Udlejer – husleje reduktioner –Banken – min. opretholdelse af kredit –BoConcept A/S – lån

Strategisk up-date  Den globale økonomiske nedgang har gjort det umuligt tidsmæssigt, at realisere de finansielle målsætninger for 2011/12  En EBIT-margin på 12% og et cash-flow på minimum 6% af omsætningen er fortsat opnåelig  Målsætningerne vil blive realiseret gennem et stærkt fokus på omkostninger og på balancen, samt ved at styrke franchise- konceptet så man er positioneret til at kunne udnytte fremtidige post-krise forretningsmuligheder  Det er ikke muligt at forudsige hvornår økonomien vender – BoConcept meget afhængig af forbedring i makro-økonomien

Strategisk up-date (fortsat)  Strategiske initiativer til at styrke franchisekonceptet –Implementering af omsætningsfremmende aktiviteter –Udvikling af en Multi Channel Retail løsning, dels for at øge salget, dels for at ekspandere slagskanalen –Reorganisering af support-funktionerne  Strategiske initiativer til at genskabe lønsomhed –Implementering af mere effektive og fleksible beslutnings- processer –En fortsat øgning af omkostningsfleksibiliteten – nulpunkts- omsætningen reduceret til DKK 850m –Stærkere fokus på reduktion af indkøbspriser, øget sourcing og bedre leveringsbetingelser –Reducere arbejdskapitalen  Strategiske initiativer til at øge den finansielle fleksibilitet –Forslag på generalforsamlingen om at øge selskabets aktie- kapital i 2009/10

Omsætning Same-store-sales Resultat før skat Cash flow Investeringer Brand Stores Forventninger til 2009/10  Den globale økonomiske recession giver et udfordrende forretningsklima  Visibiliteten meget lav, og ingen tegn på nogen umiddelbar vending i økonomien.  Betydelig ressourceallokering til trafik og salgsfremmende aktiviteter  Højere brutto-margin i 2009/10 på grund af øget sourcing og lavere kapacitetsomkostninger  Lavere arbejdskapital gennem reduktion af lager og tilgodehavender  Bestyrelsen vil, for at øge selskabets soliditet og styrke det likvide beredskab, foreslå generalforsamlingen, at aktiekapitalen øges ved udstedelse af op til 9.9% nye B-aktier gennem en rettet emission Forventninger til 2009/ til -15% -5 til -10% Breakeven Positivt 2-3% af omsætning DKK 18-25m netto reduktion

Konklusion  2008/09 var et meget udfordrende år for såvel forbrugerne, som for franchisetagerne og BoConcept  Omsætningen faldt for første gang i seks år og resultatet var negativt  Ledelsen fokuserer på: –at sikre franchisetagernes indtjening –at re-etablere lønsomheden og yderligere udvikle selskabets ”asset light model” Stor usikkerhed om hvornår økonomien vil vise forbedringer, men BoConcept er overbevist om, at franchisekonceptet og forretningsmodellen vil vise sig at være sustainable produkter med højt designindhold, et full-service koncept med krav om lav arbejdskapital og attraktive indtjenings- muligheder  På trods af svage markedsudsigter vil lønsomheden være genskabt i 2009/10

TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN FOR YDERLIGERE INFORMATION BESØG VORES HJEMMESIDE

Fakta om BoConcept Bilag

Franchise modellen  BoConcept's franchisemodel er baseret på et gennemtestet koncept, som har været anvendt siden 1999  Stærkt fokus på vækst i antal Brand Stores siden 2004  138 franchisetagere driver 247 Brand Stores og 109 Studios  Brand Stores er primær salgskanal – 87% af omsætning i 2008/09  Gennemsnitlig omsætning i Brand Stores på EUR 1,2 mio. p.a. (dog stor forskel)  BoConcept tilbyder franchisetagere massiv support til at øge same- stores-sales gennem performanceoptimering

 Fuldt globalt koncept  BoConcept's produkter er markedets mest kommercielle og koordinerede med hensyn til design  Kollektionen er opdelt i tre stilarter, som er positioneret i den høje ende af “mid-market” for at reducere eksponering mod priskonkurrence  BoConcept's primære målgruppe er brand-orienterede trend- spottere BoConcept’s brand er optimalt positioneret

Ydelser fra BoConcept til franchisetagerne  Koordineret produkt og accessories program med centraliseret lagerhåndtering der tilbyder millioner af produktkombinationer til kunderne  Centraliseret branding og marketing platform –Katalog og web-site (dekoration og trend inspiration) –Butiksdesign og planlægning –Events og kampagner –Annoncer og nyhedsbreve –PR og kommunikations platform  Årlig retail konference (BiC) med introduktion af nye produktlinjer, nye koncepter, marketing aktiviteter, workshops mv.  Kontinuerlig træning og uddannelse af salgsmedarbejdere via BoConcept University  Fuldt integreret IT platform  Dedikerede Retail Account Managers (RAM) der koordinere individuel behovstyret specialist assistance til butikkerne for at sikre en fortsat optimal operationel operational performance (Forretningsåbning, Visual Merchandise, BCU Coaches)

Fordele for BoConcept Fuld kontrol med koncept og produkt tilbud Stordriftsfordele ved at udnytte kernekompetancer indenfor sour- cing og supply chain management Franchisetagerne er den primære stakeholder i værdiskabelsen Franchisetagerne bærer risikoen på lejemål Franchisetagerne finansierer butiksindretning og showroom Franchisetagerne ansætter salgs- personale Fordele for franchisetagerne  Veldokumenteret og gennem- testet franchise koncept  Lokal baseret markedsunderstøt- tende organisation  Brand og trafik-genererende marketing kit  En fuld produktkollektion, der tilbyder koordineret design til overkommelig pris  Adgang til BoConcept University der udvikler uddannelsesplatform for salgspersonale  Intet lager (hånedteres centralt af BoConcept) En unique franchise mulighed

Finansiel udvikling skal opdateres