Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Funktioner og arbejdsdeling
Kapitel 17 Funktioner og arbejdsdeling vljfiwejfwPOI
2
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Indhold: Virksomhedens funktioner Indkøbs-, Lager-, Salgs-, Personale- og Økonomifunktionen Virksomhedens arbejdsdeling Mellem afdelinger Mellem personer
3
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Virksomhedens funktioner: Indkøbsfunktionen: Arbejdsopgaver: Tilpasse indkøb til salg og lager Indhente tilbud Finde den bedste leverandør (i forhold til priser, kvaliteter, leveringstid, kredittider mm.)
4
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Lagerfunktionen Arbejdsopgaver: Modtage de indkøbte varer Kontrollere de indkøbte varer Lagre varerne på fornuftig vis Sørge for lagerstyring (registrere tilgang og afgang)
5
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Salgsfunktionen: Arbejdsopgaver: Tilbyde de rigtige produkter Holde øje med konkurrenterne Sørge for effektivt personligt salg Levere varer Evt. varetage markedsføring af virksomhedens produkter
6
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Personalefunktionen: Arbejdsopgaver: Administrere løn Planlægge ferie Ansætte og afskedige personale Udfærdige jobannonce Afvikle årlige medarbejdersamtaler
7
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Økonomifunktionen: Arbejdsopgaver: Registrering af bilag Styring af tilgodehavender hos debitorer Styring af gæld til kreditorer Udarbejde budgetter og regnskaber Udarbejde økonomiske konsekvensberegninger Gennemføre budgetkontrol
8
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Arbejdsdeling mellem afdelinger Alle funktioner i virksomheden arbejder kun med et enkelt objekt (f.eks. kameraer)
9
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Fordele ved objektprincippet : Ulemper ved objektprincippet: Lettere at fastsætte mål, når der kun er et objekt (f.eks. et produkt, et geografisk område eller èn bestemt kundegruppe) Kan koncentrere arbejdsindsat-sen om ét objekt Chefen for afdelingen med det ene objekt er opsat på at ”gøre det godt” – giver øget dynamik i virksomheden Svært at udnytte maskiner og andet udstyr optimalt Svært at udnytte specialister, da de kun arbejder med ”deres eget” produkt
10
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Arbejdsdeling mellem afdelinger Alle funktioner i virksomheden arbejder med alle objekter (f.eks. BÅDE med mobiltelefoner, CD’er OG kameraer)
11
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Fordele ved funktionsprincippet : Ulemper ved funktionsprincippet: Bedre udnyttelse af maskiner og udstyr (f.eks. skal der kun købes én gang IT-udstyr) Bedre udnyttelse af specialister (f.eks. tager den dygtige sælger sig af ALLE virksomhedens objekter) Kan være problemer med koordineringen mellem de enkelte afdelinger (f.eks. er salgsafdeling og produktions-afdeling ikke altid enige om hvilke produkter der skal have 1. prioritet i produktionen) Cheferne tænker mest på deres egen afdelings ve og vel og ikke på hele virksomhedens
12
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Arbejdsdeling mellem personer Alle medarbejdere i virksom-heden arbejder med flere funktioner. F.eks. kan kunden være objektet som i en mindre kantine.
13
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Fordele ved objektprincippet : Ulemper ved objektprincippet: Afvekslende job Høj motivation Medarbejderne bliver ikke specialister Lavere effektivitet
14
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Arbejdsdeling mellem personer Medarbejderen arbejder med den samme funktion
15
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Fordele ved funktionsprincippet : Ulemper ved funktionsprincippet: Høj effektivitet på grund af specialisering af medarbejderne Undgår tidsspilde ved skift mellem funktioner Hurtigt at lære nye op Jobbet kan forekomme ens-formigt Lavere motivation Svært for medarbejderne at afløse hinanden
16
Kap.17: Funktioner og arbejdsdeling
Objekt- og funktionsprincippet kan kombineres
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.