Digital Didaktisk Design

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om vejleder rollen
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Velkommen til workshoppen
Analyse af kvalitative data
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Grundlæggende IT, niveau G
Den nationale faggruppe
Danskfaget – beholder eller genstand?
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
HISTORIE Den mundtlige prøve
De store underviser de små ved hjælp af it.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Målorienteret og differentieret undervisning
Kulturforståelse niveau C
Deltagerstyret undervisning
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
UCN Aldersspecialiseringerne. Hvad står der i studieordningerne Under afsnittet ”Deltagelsespligt” I løbet af studieåret udarbejdes der 4 fagdidaktiske.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
GNU - projektet projektmetode og design
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Digital skriftlig- og mundtlighed
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
En lærers tanker om og nogle eksempler på arbejdet med AVU-kursisterne i studiebåndet - præsenteret på en udviklingsdag for AVU-lærerne forår 2014.
Årsplan – en kort en lang
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Planlægning, proces og evaluering
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Læring og digitalt billedarbejde
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
Dagens program – ugens program
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Definition Kriterier Design og evaluering
”Blog som læringsplatform”
Sprogbaseret læring i naturfag
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
KNÆK KODEN.
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Skolepraktikinformation
KNÆK KODEN.
Prøven i Natur/teknologi
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Digital Didaktisk Design Alice Nissen, Læreruddannelsen i Silkeborg, FoU-programmet: Forskning i og udvikling af digitale didaktiske design

Hvad er en digital klasse? link I 2012 blev der oprettet to digitale klasser i engelsk og dansk på VIA-UC Silkeborg. I 2013 begyndte yderligere tre digitale hold: naturfag, engelsk og dansk Det overordnede mål med digitale klasser er at udvikle de studerende evne til at udvikle, afprøve og evaluere didaktisk design, der involverer digitale resurser. Vi anvender ikke digitale læremidler hele tiden, kun hvor det er funktionelt.

Didaktisk design Didaktisk design er den overordnede tænkning, der begrunder og sammentænker it-anvendelse med undervisningens mål, rammer, indhold, undervisnings- og arbejdsformer, produkter, evaluering etc., hvor De studerende: anvender teknologier til at finde, bearbejde og præsentere viden tilegner sig samtidig kompetencer i håndteringen af digitale læremidler udvikler didaktisk design for deres praktikundervisning

Design-Based Research Design-Based Research (DBR) er en bred forskningstilgang, (Ann Brown (1992) og Allan Collins (1992). ny viden genereres gennem processer, som samtidig udvikler, afprøver og forbedrer et design. DBR intervenerer i praksis og den bygger på viden, som deltagerne fra praksis besidder Karsten Gynther, videncenterchef, Educationlab, www.educationlab.dk ,UCSJ Uddannelsesdesign, forskningsdesign, læringsdesign. Deltagerne er involveret i alle niveauer af designarbejdet.

bogtrailere

“…it’s not the tech, it’s the teach!”, Davis Muir, EdCompBlog Ruben R. Puentedura

Der snakkes for meget i skolen, men tales for lidt”, (Henningsen, 1999, s. 161).

Praksiseksempel: videofremlæggelse Er den dialogiske holdsamtale – en samtale?

Sammenlignende observationer af studieadfærd i forbindelse med analoge og digitale fremlæggelser Laver flere forsøg - tager videoen om, fordi de ikke er tilfredse med resultatet - Nogle tager sig tid til at sammenligne flere optagelser, før de foretager valg om hvilken, der skal oploades. Distribueret ejerskab – funktionel rollefordeling Alle ser alle digitale oplæg, på trods af, at grupperne kun er forpligtede på nogle udvalgte. Selv om holdet er organiseret i opponentgrupper, går kommentarer spontant på tværs af responsstrukturer. Det digitale oplæg kvalificerer den analoge samtale om disse i undervisningen på grund af, at det f.eks. er muligt at pause i fremlæggelserne.

Didaktiske udviklingsmuligheder i digital mundtlighed fremlæggelser/oplæg Et princip at lave flere forsøg (”takes”) af det samme oplæg, med henblik på at kvalificere præsentationen. procesdele eller resultater? afhængigt af pædagogisk sigte, - eller hvilke mundtlighedsaspekter der vægtes. Procesdele af samtalen kan give indblik i: argumenter der giver størst vægt, virkning af argumentet, forskellige typer af argumenter (fx ad hominem, cirkelargument, stråmandsargumentet) og argumentationskneb. Hvor mange gange anfører gruppen ”synsninger” og hvor mange gange begrundes påstanden med et belæg? Fokus kan være på kraft og præcision – belæg, og præmisser, deus ex machina, framing af begreber, forsimpling af kontraster… osv.

Procesorienteret mundtlighed Ny mundtlighed i dansk – ind i teksten, ud til publikum (2013) af Anette Fonnesbæk Skyt.

Didaktiske udfordringer mundtligheden skal behandles som en særlig udtryksform med særlige sproglige koder, ikke nødvendigvis måles efter skriftlighedens genrestandarder. hvordan udvikle mundtligheden i tilknytning til de skriftlige genrer og nye medier, vi bruger i professionen? Professionerne skal udvikle domænespecifik viden om, hvilke feedbackformer der bedst kvalificerer de studerendes mundtlighed.

Fremlæggelser af individuelle produkter, eksamensprojekter studieprodukter

Ifølge Roland Hachmann, i artiklen ”TALEstrøm”, mangler eleverne tydeligt forbillede, de kan kopiere. Læreren er eksperten i formidling, og ved at bevidstgøre egne metoder og strategier for eleverne kan de få indblik i, hvad en god mundtlig præstation er. Eleverne skal i mesterlære” (Hachmann, 2012).