Velkommen til MED- uddannelsen del 3. Præsentation af underviser og deltagere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
TRIOENS OPGAVER.
Arbejdspladsudvikling
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Darum skole 4. november 2013.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Den gode forandringsproces
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Procesværktøjer.
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Indre By / Østerbro LokalMED
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Halvårsmøde om arbejdsmiljøarbejdet
Mere MOST - mindre fravær
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Velkommen til MED- uddannelsen del 3

Præsentation af underviser og deltagere

Program for dagen – Velkomst og præsentation Formål og udbytte Status på det lokale arbejde Lokal-MED/Trios forandringsberedskab Lokal-MED/Trios arbejde med strategiske mål Lokal-MED/Trios opsamling på opgaver, projekter, retningslinjer m.v. Forberedelse af valg `15

Udbytte af dagen Erfaring i arbejdet med strategier Omsætte strategier til konkrete forandringer Skabe overblik over Lokal-MED/Trios involvering i igangværende opgaver, projekter, retningslinjer m.v. Forberedelse af valg til MED ´15

Hjemmeopgave - status Hvad har I arbejdet med siden modul 2? Hvad er Lokal-MED/Trios kerneopgave? Hvad kendetegner Lokal-MED/Trios arbejde? Hvilke opgaver ligger og venter? Tænk allerede nu over en forandring, I skal arbejde strategisk med senere i dag Hvordan kommer medansvar til udtryk hos jer – i såvel Lokal-MED/Trio som hos kollegerne? Hvad skal fortællingen om Lokal-MED/Trios arbejde være om to år?

Brændende spørgsmål Brændende spørgsmål kan være fx undren, en frustration, en blind plet eller lignende Spørgsmålet kan være til afklaring på kurset eller på institutionen, skolen eller kontoret

Kaffe – 15 minutter

Lokal-MED/Trio – fra forandring til strategi Forandringsledelse? Arbejdet med forandringer i Lokal-MED/Trio? Hvilke forandringer?

Hvad er forandringsledelse? ”Forandringsledelse er det, der leder organisationen fra en tilstand over til anden ønsket tilstand”

Hvordan kan man arbejde med forandringer… De tre grundprincipper i forandringsprocessen: Forklaring Præciser forventninger Involvering

Hvordan kan man arbejde med forandringer… Forklaring I skal forklare kolleger og medarbejdere, hvorfor der skal ske forandring. Især er det vigtigt, at I forklarer, hvorfor de enkeltes input eller ideer eventuelt bliver valgt til eller fra i det videre forløb. Ved at forklare processen viser I, at I vil bruge tid på at reflektere over deres ideer i forhold til de konkrete forandringer. Det skaber en gennemsigtighed i beslutningsprocessen og gør det i højere grad muligt, at have forståelse for jeres beslutninger, selvom ideer er blevet afvist.

Hvordan kan man arbejde med forandringer…. Præcisér forventninger Den enkelte skal hele tiden have en klar forståelse af, hvad der forventes før, under og efter beslutninger tages. Det kan fx være en forventning om, at medarbejderne deltager aktivt i processen og (løbende) kommer med forbedringsforslag. Det er vigtigt, at der er klare mål, som fx kan være ”hvad skal kunne lade sig gøre, som ikke kan lade sig gøre nu”. Rammerne er vigtige: ”Hvad er ikke til diskussion/ligger fast - og hvad er til diskussion/kan der gøres noget ved”. Klare og præcise forventninger er forudsætning at udvælge løsninger til afprøvning og implementering.

Forandringer… Involvering I skal involvere kolleger og medarbejdere i den udvikling og afprøvning af løsninger, der har indflydelse på deres arbejde. Når kollegerne og medarbejderne involveres, er tydelige mål og rammer afgørende. Det er vigtigt, at I inviterer kollegerne og medarbejderne til at bidrage og være med til at udforske ideerne.

Forandringer - opgave Hvorfor er det nødvendigt med en forandring? – Hvilken fremtid er vi på vej i mod, hvis vi fortsætter med at gøre det, vi gør nu? – og hvis vi gør noget andet? – Hvilke forventninger har organisationen ”længere oppe” til os? Hvad er formålet? – Hvad ønsker vi, der skal ske? – Hvad skal kunne lade sig gøre bagefter, som ikke kan lade sig gøre nu? Hvilken effekt skal det skabe for hvem og hvornår? Hvordan skal de berørte inddrages og hvornår? Hvordan hænger det sammen med organisationens øvrige strategier? Hvad er rammerne? – Hvad er ikke til forhandling? – Hvad skal vi diskutere og blive klogere på? Formuler forventninger, opgaver og kommunikationsplan i forhold til ledelse/Lokal-MED/Trio/medarbejder Hvad er tidsrammen?

Frokost – 45 minutter Velbekomme!

MEDs strategiske arbejde Hvad er strategisk arbejde i forhold til forandringer? Hvordan kan man arbejde strategisk i en organisation med konstante forandringer og nye krav? Hvilke temaer kan være i spil?

Strategi?! Strategi er fastsættelsen af virksomhedens langsigtede mål. Alt det virksomheden ønsker at blive, og de mål virksomheden ønsker at nå.

OBSpunkter for strategisk arbejde Strategiarbejde kan indeholde følgende elementer: 1. Bak op om implementeringsfasen Den lokale leder skal søge input til strategien i ledelsesgruppen og hos medarbejdere – og afsætte de nødvendige ressourcer til opgaven. I skal sørge for at en strategi er godt i gang, før I begynder på et nyt strategisk projekt. 2. Udbred de nye værdier, normer og rutiner Det er vigtigt, at alle i organisationen kender og finder mening i de nye værdier og normer. Det kan sikres ved, at I bringer medarbejderne sammen på tværs af organisationen - fx ved fællesarrangementer og workshops.

Strategisk arbejde 3. Udvikl strategien i samspil med organisationen og intressenterne Ledelsen og Lokal-MED/Trio skal indgå i netværk med interessenter i og uden for organisationen. Formålet er at involvere interessenterne i hele processen for at afdække og afhjælpe de problemer, som interessenterne oplever. 4. Medarbejderne skal være aktive medproducenter af strategien Strategien skal løbende på dagsordenen på alle niveauer i organisationen. Det er vigtigt, at I inddrager medarbejderne, så de bliver aktive medejere og formidlere af strategien. Giv tid til at evaluere strategien!

Strategisk arbejde…. Der er ofte langt fra tanke til handling. Sådan er det også i strategiprocesser. Lokal-MED/Trio skal indtænke tiltag og forandringer fra starten og kontinuerligt arbejde med dem i det daglige arbejde – på alle niveauer i organisationen. Lokal-MED/Trio skal gå foran som et eksempel på sammentænkning af strategisk tanke og operationel handling.

Pas på med: 70 % af alle strategier lykkes ikke tilfredsstillende. De typiske grunde til, at strategien taber pusten, er, at: - Der mangler fokus fra ledelsen i implementeringsfasen (de tænker allerede på det næste projekt). - Strategien bygges op om nye arbejdsgrupper, ledere mv., men gamle værdier, normer og rutiner hersker stadig. - Strategien er en kopi af andres succesfulde strategier og tager ikke hensyn til den lokale kontekst. - Kollegerne/medarbejderne forstår ikke strategien – de fine ord på papiret er svære at omsætte til ny praksis (og der helt sikkert eksempler på, at den gamle praksis hænger ved). Corby og O’Corrbui /1999

Temaer for strategisk arbejde Støj Nedslidning fysisk/psykisk Sygefravær Kompetencer Fysiske rammer Økonomi Udvikling af kerneopgaven hos jer Social kapital Organisatoriske ændringer Introduktion af nye medarbejdere M.fl.

Opgave i Lokal-MED og Trioer Hvilket langsigtet mål (1 stk.!) vil Lokal-MED/trio arbejde med? Hvorfor? Hvordan kan I se, at målet er nået? Hvem er interessenterne? – Hvad kan de bidrage med? Hvad er deres egen dagsorden? Har I viden nok om indsatsen? Hvem kan hjælpe jer? Hvordan skal det kommunikeres i forhold til Lokal- MED/Trio/medarbejdere, kolleger og interessenterne? Hvordan kan der sikres MED-mæssig og organisatorisk tydelighed og opbakning om strategien?

Kaffe og kage – 15 minutter

Projekter, politikker, retningslinjer og andet i BUF Balanceprojekt Pionérprojekt Sygefraværspolitik Miljøledelse Folkeskolereform Fremtidens fritidstilbud Pejlemærker Egne projekter M.fl.

Opgave i Lokal-MED/Trio Udarbejd en oversigt over jeres nuværende og fremtidige projekter Drøft Lokal-MEDs/Trios eventuelle roller og opgaver i forbindelse med projektet/erne Lav en handleplan for Lokal-MEDs/Trios og medarbejdernes involvering Hvornår og hvordan hhv. afslutter og evaluerer I projekterne?

Valg til MED ´15 Valg til TRIO i september TR vælges efter regler fra den faglige organisation -AMR og øvrige medarbejderrepræsentanter vælges af alle medarbejdere Valg til Lokal-MED i oktober og november Medarbejderrepræsentanter vælges primært af og blandt tillidsrepræsentanterne -Øvrige medarbejderrepræsentanter vælges af og blandt alle medarbejdere -Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af og blandt arbejdsmiljørepræsentanterne -Ledelsesrepræsentanter udpeges af arbejdspladsens øverste leder Valg til HovedMED november 2015

Opgave Hvordan vil hhv. Lokal-MED og Trio tilrettelægge valgprocessen? Hvad vil I fortælle om jeres arbejde i Lokal- MED/trio? Hvordan vil I besvare spørgsmål om tid, møder, opgaver, ansvar, nytteværdi, beskyttelse etc?

Udbytte af dagen Har I fået: Erfaring i arbejdet med strategier? Øvelse i arbejdet med forandringer? Overblik over Lokal-MED/Trios ansvar i forhold til projekter, politikker etc.? Forberedt valget til MED i efteråret 2015?

Temaer vi MED-sekretariatet kan hjælpe med Lokale retningslinjer i forbindelse med sygefravær Konkretisering af Lokal-MED/Trios opgaver på den enkelte arbejdsplads Arbejdspladsvurdering Årlig arbejdsmiljødrøftelse Social kapital Samarbejde Proces omkring ’Fremtidens fritidstilbud’ Proces i forbindelse med lærernes arbejdstidsregler i Københavns Kommune Andre indsatser

På gensyn Tak for i dag og på gensyn – hjemme hos jer!