Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Halvårsmøde maj 2019

2 Velkommen til Halvårsmøde Forår 2019
85% har svaret Tak for det! Trivslen stiger, men… TU’19 Et vigtigt redskab for BUF, HovedMED og arbejds-pladserne Fra rapport til handling Velkomst til sektoren (skoler, klynger, selvej. eller adm. og bydækkende) og dette halvårsmøde hvor Hoved-MED denne gang sætter fokus på Trivselsundersøgelsen 2019 – fra rapport til handling. Præsentation af Hoved-MED. 85% har besvaret TU'19 - Tak for det ! TU'19 er vigtigt for BUF og HovedMED fordi den giver et billede af hvordan det står til med trivslen i BUF – Vi ser en generel fremgang på de fleste parametre denne gang. Samtidig er det afgørende for vores evne til at lykkes med kerneopgaven, at vi udnytter den store viden som trivselsundersøgelsen tilvejebringer – både i ledelsesstreng, i HovedMED og på den enkelte arbejdsplads. Trivselsundersøgelsen skal være udgangspunkt for dialog om trivsel og arbejdsmiljø. Og det vi skal drøfte på mødet i dag er, hvordan Lokal-MED og Trioer arbejder med besvarelserne, så vi kan få omsat resultaterne til brugbar handling på den enkelte arbejdsplads – ikke mindst der hvor det er svært. OC giver ordet til MED-sekretariatet som gennemgår programmet og faciliterer resten af mødet.

3 LokalMED/trios fremadrettede arbejde med TU19
Formål med mødet          LokalMED/trios fremadrettede arbejde med TU19  - at få et overordnet billede at TU19 - at undersøge hvordan LokalMED og Trio kan arbejde med en dialogbaseret metode ifm TU19 Halvårsmøde maj 2019

4 Program: Hovedresultater fra TU19 Fra rapport til handling
Refleksion ved bordene Pause Workshops Mobning, chikane og diskriminerende adfærd Her går det godt – hvordan holder vi fast i den gode udvikling? Vold og trusler Følelsesmæssige belastninger Afslutning

5 ARBEJDSPLADSVURDERING – PRIORITERET HANDLINGSPLAN
Arbejdssted/afdeling: Dato: Overordnet ansvarlig(e): Tilstede: Referent: Emner Beslutninger Handlinger Startdato Slutdato Statusdato Økonomi/ Ressource Ansvarlig Så har vi lagt et eksempel på en handlingsplan, forsi nogle af det diskussioner, drøftelser og aftaler i forbindelse med budget skal faktisk føres obver i jeres APV og ikke mindst jeres APV handlingsplan, som vi så i eksemplet med Rumlepotten Halvårsmøde maj 2019

6 Halvårsmøde maj 2019 medsekretariat@buf.kk.dk
Til egne noter Er der noget I skal zoome ind på? Hvilke tanker vækker oplæggene i forhold til jeres: Rammer APV-handleplan Planlægning Har I brug for support – hvilken? Hvem skal gøre hvad hvornår? - Lokal-MED - Trio - Kollegaer Der ligger også et refleksionsark eller et notepapir, som I kan bruge til at samle jeres noter fra i dag. Der ligger en bunke der hedder Workshop 1, som i skal arbejde med efter første oplæg. Derudover har vi lagt nogle eksempler på skemaer som hjælp til de konkrete budgetdrøftelser. Dem vil vi gennemgå i oplægget efter pausen. Halvårsmøde maj 2019

7 Halvårsmøde maj 2019 medsekretariat@buf.kk.dk
Årshjul Budget APV-handleplan Arbejdsulykker Sygefravær Trivselsundersøgelse Kompetenceudvikling for LokalMED Arbejdsmiljørundering Budget APV-handleplan Arbejdsulykker Sygefravær Miljøtjek – affalds- sortering Retningslinjer Er der andre temaer der skal i hjulet? Skal I have support? Ligger temaerne rigtigt? 4de kvartal 1ste kvartal Er der temaer som skal ud til Trio/ personalet? Hvordan skal det kommunikeres ud? 3die kvartal 2det kvartal Budget APV-handleplan Arbejdsulykker Sygefravær Miljøtjek APB – kemi- lokalet, faglokaler, depoter, køkken Beredskab Budget APV-handleplan Arbejdsulykker Sygefravær Arbejdsmiljødrøftelse Intro til nye med- arbejdere Peter og Louise: Præsentation af os…. Vi har fornøjelsen af, at facilitere mødet i dag og ikke mindst sørge for at vi kommer godt igennem hele programmet. Som (OC) var inde på, skal ikke tale om kvantum i dag. Alt hvad der handler om kvantum er vi nødt til at henvise til jeres økonomikonsulenter ude i Områderne. Der kommer ikke en One size fits all – løsning i dag !! Dertil er vi for forskellige …. Til gengæld har vi gjort plads til, at I kan komme i gang med drøftelserne og måske bruge nogle af de redskaber, vi har lagt ud på bordene…. Vi kommer nærmere ind på, hvad I skal bruge hvornår, efterhånden som vi når frem til dem. Det, vi har lagt vægt på i programmet, er også at dvæle ved, hvordan vi kan drøfte budget inden for den ramme og med de redskaber, som MED-aftalen stiller til rådighed, nemlig MED-indflydelse, MED-bestemmelse og MED-ansvar etc. Hvad ligger på bordene! Det er muligheder, I kan bruge eller lade være. Der ligger et årshjul, som I kan notere på undervejs – lige til at tage med hjem til jeres øvrige kollegaer i Lokal-MED og evt. Trioerne. Halvårsmøde maj 2019

8 Halvårsmøde maj 2019 medsekretariat@buf.kk.dk
Oversigt over opgaver – før, under og efter trivselsundersøgelsen Organisering Kommunikation Involvering Praktik Før Under Efter Halvårsmøde maj 2019

9 Slides og andet materiale kan du finde her
- Søg på ”halvårsmøder” Halvårsmøde maj 2019

10 Halvårsmøde maj 2019 medsekretariat@buf.kk.dk
En lille opvarmning På baggrund denne lille intro: Hvad er det vigtigste for jer at få talt om i dag? Og hvorfor? Er der andre temaer I skal have talt om? Hvad skal I have med hjem til jeres LokalMED/trio/kolleger? Brug lige 3 minutter på at vende disse spørgsmål så vi kommer godt i gang! Lav et par noter til jer selv (kuglepen og post-it på bordene), som I kan tage frem i slutningen af mødet  Halvårsmøde maj 2019

11 Fra rapport til handling - Trivselsundersøgelsen 2019
/      Conni Lachenmeier             Halvårsmøde maj 2019

12 Fra rapport til handling
Hvorfor laver vi trivselsundersøgelser? - Vigtigt bidrag til at forbedre trivsel og arbejdsmiljø - Bidrag til udvikling af arbejdsfællesskaber Processen er godt i gang… I dag: Input til opfølgningsprocessen

13 Hvor er vi i dag mht. TU19              Trivselsrapporterne er kommet og læst af alle! Trio og LokalMED er i gang med opfølgning, og at                  - vurdere og evt indhente mere viden            - identificere og prioritere            - dialog med personalet            - på vej med ny handleplan 

14 Input til dialogen med kollegerne
Hvor har vi udviklet os positivt/negativt siden 2017 Udvælg de dele af resultaterne, som I anser for særligt vigtige og nyttige at arbejde videre med Giv en status på arbejdet med TU17 og kobling til andre indsatser            Inspiration og værktøjer  amk.kk.dk

15 Den gode proces med kollegerne
Forberedelse -  Afklar hvad ønsker I (trio) fokus på? Fremlæggelse - hvem og hvordan? Dialogen – grupper og plenum Opsamling på dialog - hvordan - flipover eller? Tidsplan: hvad er næste skridt?

16

17 Hvad er en god handleplan?
Husk at formidle til kolleger Vælg realistiske handlinger        – hellere for små end for store Hvem der gør hvad og hvornår; fx sikre at evt arbejdsgruppe arbejder videre Overvej indsats i forhold til udbytte Aftal løbende opfølgning og kommunikation til medarbejderne

18 ARBEJDSPLADSVURDERING – PRIORITERET HANDLINGSPLAN
Arbejdssted/afdeling: Dato: Overordnet ansvarlig(e): Tilstede: Referent: Emner Beslutninger Handlinger Startdato Slutdato Statusdato Økonomi/ Ressource Ansvarlig 18 18

19 Særlige udfordringer Når der er ”knas” i samarbejdet mellem medarbejder(e) og leder Når resultaterne er lave Nul tolerance spørgsmål

20 Når resultaterne er lave
Lave resultater kan virke både paralyserende og demotiverende – især hvis de er overraskende Skab et nuanceret billede; fx Hvor er det? Hvad gør at det ikke er på 0? Hvad skal der til for at komme 1 højere op? Hent hjælp eller sparring  amk.kk.dk

21 Når der er ”knas” i samarbejdet mellem medarbejder(e) og leder
- Vigtigt at have en undersøgende og anerkendende dialog  - Fokus på konkrete eksempler - Dialogen indebærer ikke, at man skal være enige - Vigtigt at få hinandens perspektiver     Overvej grundigt om I skal have en konsulent udefra            AMKs  Hotline tlf. nr

22 Nul-tolerence spørgsmål
Ved vold og trusler: undersøg hvor, hvornår og hvad Ved mobning og chikane: Hav respekt for anonymiteten Send signal om, at det enkelte "offer" eller vidne kan gå        til TR, AMR eller leder Tjek om der er kendskab til procedurer Brug eventuelt konsulenthjælp  amk.kk.dk

23 Gå-hjem-møder om krænkende adfærd hos AMK
For LokalMED og Trio: Onsdag d. 15. maj kl Onsdag d.19. juni kl For ledere: Tirsdag d juni kl

24 LokalMED eller Trio? LokalMED tager sig af det der vedrører HELE arbejdspladsen  strategisk fokus, APV, arbejdsmiljødrøftelse Trioer tager sig af planlægning og opsamling i den enkelte gruppe/afdeling/institution  planlægning af proces, dialogmøder, handleplaner

25 Dialog ved bordene Hvad skal vi være opmærksomme på i vores opfølgning på TU19? Hvordan følger man bedst op på et dialogmøde? Hvad skal LokalMED gøre, og hvad skal Trio gøre?

26 PAUSE 15 minutter! OBS! Efter pausen skal du gå til workshop i et af de fire hjørner i salen 1. Krænkende adfærd 2. Vold og trusler 3. Når det går godt 4. Følelsesmæssige belastninger Hvilken workshop vil I deltage? I kan vælge at gå flere sammen til samme workshop Vi går direkte til workshops efter pausen

27 Tilbage til bordene… Hvad er de vigtigste pointer I tager med hjem?
Hvad er planen i forhold til LokalMED Trio Kolleger

28 Halvårsmøde maj 2019 medsekretariat@buf.kk.dk
Kontakt Halvårsmøde maj 2019 28

29 Tak for i dag Husk feedback inden du går - tak
Halvårsmøde maj 2019 29


Download ppt "Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google